Solution - Solution (1971)

Rock / Pop
Label: Catfish

1. Koan (7:51)
  2. Preview (0:59)
  3. Phases (12:19)
  4. Trane Steps (10:21)
  5. Circus Circumstances (7:05)
Meesterwerk

Solution was een progrockband die zeker in het rijtje met Supersister, Focus en Kayak thuishoort. Heerlijk zweverige muziek die soms doet denken aan het grote Soft Machine.

Stijn_Slayer
Minder commercieel dan Cordon Bleu, en daardoor vind ik deze nog een tikkeltje beter. Peter v/d Sande verzorgt de zang hier nog, en ik hoor hem veel liever zingen dan Guus Willemse.

Verdient absoluut meer aandacht.

avatar van Protonos
Leuke ontdekking dit!

klinkt na de eerste keer aardig, maar kan nog groei in komen

voor nu 3.5 *

avatar van maartendegroot
Wat kosten de solution cd's nu ongeveer 2ehands tegenwoordig?

avatar van soundchaser
maartendegroot schreef:
Wat kosten de solution cd's nu ongeveer 2ehands tegenwoordig?

Binnenkort betaalbaar want word heruitgebracht door Esoteric records:)

Stijn_Slayer
Eindelijk!

avatar van wowter
Komt eind augustus opnieuw uit bij Esoteric (evenals Divergence).

Fedde
wowter schreef:
Komt eind augustus opnieuw uit bij Esoteric (evenals Divergence).

Inmiddels vanaf nu ook verkrijgbaar, samen met de niet onaardige opvolger Divergence, als goedkope 2-for-1 verpakking. (10-12 euro voor twee CD's).

Fedde
Dankzij de nieuwe release zojuist in het bezit gekomen van de eerste twee albums van Solution.
En dit debuut uit 1971 is een sterke binnenkomer. De band had zojuist een koerswijziging ondergaan en was van Soulution naar Solution geëvolueerd. Veelal wordt het genre dat de band nu ging aanhangen aangeduid als Prog, maar die term doet niet geheel recht aan het geluid van de band in die periode. Het spannende van dit album is nu juist dat er meerdere lagen terug te vinden zijn. Hoofdingrediënt is het orgel. Vreemd genoeg ontbreekt een gitarist. En, om van 'rock' in de traditionele zin te kunnen spreken is een gitaar wel onontbeerlijk, dacht ik. Verder is de fluit, alt- en sopraansax van Tom Berlage dominant present.

Ik zou zeggen: het is experimentele, zoekende muziek. Op zoek naar nieuwe wegen. Er zit Prog in, maar zeker ook Jazz, Rock, een beetje van Ekseption en Jethro Tull en de spanningsopbouw van Pink Floyd (Phases). En als ik het verder ergens mee mag vergelijken dan denk ik vooral aan Focus. Tijdgenoten, fluitgenoten, voornamelijk instrumentaal en beide nieuwe muzikale wegen verkennend.

Ik proef een heerlijk vrije (hippe) sfeer. "laat het maar gebeuren, volg je gevoel". Psychedelisch? Nou, het blijft toch nog wel op aarde. Goed en geconcentreerd gemusiceerd met uitstekend drumwerk van Hans Waterman. Bassist Peter van der Sande neemt ook de vocals voor zijn rekening en klinkt wat gekweld soms, maar er wordt niet veel gezongen op het album. Willem Ennes ontpopt zich hier niet direct als toetsenvirtuoos die op de voorgrond treedt, maar is wel heel bepalend voor het geluid van de band. En dan het geluid. Ja, voor die dagen erg goed en direct opgenomen, dat hoor je ook nu nog. De drums staan er heel goed op (vaak het moeilijkste in de studio) en het totaal klinkt transparant.

Stuk Nederlandse (ja, Groningen ligt ook in Nederland) kwaliteitspop dat niet vergeten mag worden. En daarom ga ik moeiteloos naar de 4,5 sterren.

WPE
Hier was ik minder van gecharmeerd dan van Cordon Blue en Fully Interlocking, het is me allemaal wat te "vrijblijvend" (improvisaties die ik doorgaans niet zo geweldig vind). Maar toch wel aardig.

avatar van joko16
Ze luisterden ook graag naar Soft Machine.

avatar van Rinus
Erg fijn debuut van de band. Opvallend ook, hoe goed de productie is.

avatar van BoyOnHeavenHill
In zijn autobiografie (memoires?) Drumsolo – 35 jaar te laat naar bed beschrijft Hans Waterman dit debuutalbum als "een soort mix van Zappa, jazz en veel melodieuze structuren van eigen hand" met "de aanwijsbare invloeden van Jimmy Webb, Frank Zappa en John Coltrane". Dat klinkt alsof deze plaat springerig en tegendraads zou zijn, maar niets is minder waar, want dit zijn zorgvuldig uitgewerkte en strak gespeelde composities met een jazzy bovenlaag maar een solide basisstructuur van een stuwende ritmesectie, resulterend in een album dat uitermate toegankelijk is en bij de eerste keer luisteren al perfect in het gehoor ligt. Solution is mijn favoriete Nederlandse band, en op deze plaat is al meteen te horen welke elementen ik in deze sound zo waardeer : het perfecte saxgeluid, de melodische rijkdom van de toetsen en het superbe swingende drumwerk. De melodieën zijn pakkend, de solo's blijven steeds interessant en inventief, de ritmepatronen zijn spannend, de nummers doen qua kleur en afwisseling weinig voor elkaar onder, de zang op Phases is niet briljant maar valt ook niet uit de toon, en als geheel is dit een debuutalbum dat meteen al staat als een huis, een volwassen werk zonder jeugdpuistjes.
        Vraag : als componisten van het laatste nummer worden drie van de vier Solution-leden, de Franse componist Jacques Ibert en ene Emmerson genoemd. Wie is die laatste? Is dat een medewerker van Ibert, is dat zijn muziekuitgever wiens naam per ongeluk bij de credits terecht is gekomen, is dat Keith Emerson die ooit aan een arrangement hiervan heeft gewerkt, of is dat iemand anders? Op internet vind ik hier geen informatie over, wie kan mij helpen?

avatar van fredt
Samen met Divergence vind ik dit de twee beste albums van Solution. Geweldige muziek, vooral de Esoteric remasters klinken prachtig. Na deze albums ging het snel bergafwaarts.

BoyOnHeavenHill schreef:
Vraag : als componisten van het laatste nummer worden drie van de vier Solution-leden, de Franse componist Jacques Ibert en ene Emmerson genoemd. Wie is die laatste? ..... Op internet vind ik hier geen informatie over, wie kan mij helpen?
Zou dat deze kunnen zijn? Simon Emmerson (composer) - Wikipedia - en.wikipedia.org
Hmmm... lijkt me bij nader inzien onwaarschijnlijk gezien de jaartallen van zijn muzikale carrière...

avatar van BoyOnHeavenHill
Toch is dat helemaal niet zo'n gek idee. Ik zie bij het wiki-artikel dat je noemt bijvoorbeeld dat hij ook heeft samengewerkt met iemand als Lol Coxhill, een saxofonist die onder andere via de Canterbury-scène bekend is geworden, dus Emmerson is ook in contemporaine muziek geïnteresseerd gebleven. En zelfs als hij niet actief heeft meegeschreven aan dit nummer van Solution, kan het toch zijn dat hij zijn credit als mede-componist heeft verdiend aan het feit dat ze een stukje melodie uit de een of andere compositie van hem in dit nummer hebben verwerkt (hetgeen ik natuurlijk niet kan controleren omdat ik niets van zijn werk ken). Dus wellicht is dit toch de juiste Emmerson, dank voor de tip fredt!

BoyOnHeavenHill schreef:
..... omdat ik niets van zijn werk ken). Dus wellicht is dit toch de juiste Emmerson,
Simon Emmerson intypen bij YouTube, et voilà!

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik kijk nu even op discogs, en op een foto van het label van kant 2 van de oorspronkelijke vinylplaat staat als mede-componist vermeld Emerson met één m...