The Scene - Blauw (1990)

Label: Mercury

1. Blauw (4:36)
  2. Iedereen Is van de Wereld (3:46)
  3. Rigoreus (5:05)
  4. De Stem die Fluistert in de Nacht (2:57)
  5. Geloof (4:37)
  6. Brand (5:14)
  7. Tijd Is Kort (3:20)
  8. Wereld (3:16)
  9. Sex of Fantasie (4:56)
  10. Opgejaagd (3:28)
avatar van adri1982
Goed album, met Blauw als uitschieter. Blauw is een van de beste Nederlandstalige nummers aller tijden.

avatar van edje1969
" Je hoeft niet eens te spreken. Ik heb je al verstaan". Prachtig...uit Brand. Ook Tijd Is Kort is een nummer om in de auto vol mee te " zingen" .

avatar van tnf
tnf
Via m'n vader, die een heel wat grotere liefhebber is van Nederpop/rock dan ikzelf, ben ik hiermee in aanraking gekomen. Binnen z'n genre vind ik het zeker bovengemiddeld, bij tijd en wijle léuk zelfs. Naast track 1 en 2 klinkt track 8 me erg fijn in de oren, met dat enigszins funky ritme. En nummer 6 klinkt prettig intens.

Wat me opviel was het tijdloze geluid. Het komt uit 1990, maar het had net zo goed uit 2000 of of 2015 kunnen komen (hooguit was het anno nu iets luider geproduceerd). En volgens mij blijft dit soort muziek tot in de eeuwigheid gemaakt worden.

Wel moet ik zeggen dat ik er vaak weinig van verstá. M'n oren zijn niet slecht, m'n kennis van de Nederlandse taal ook niet, maar ik denk dat ik de teksten er maar eens bij ga zoeken.

Hendrik68
Hij was bij vlagen ook gewoon vrij onverstaanbaar. Ik denk dat iedereen zich met enige regelmaat in het begin afvroeg wat hij daar nou weer zei. Hij had een hele rauwe binnensmondse stem en dat viel niet altijd mee nee. Duurde vaak wel een keer of 3 voor je er uit was.

avatar van brandos
Met Blauw en met name de briljante openingsreeks introduceerde de scène zich bij het grote publiek. blues die tegelijk Hollands en zwart klinkt met hier en daar Manchester invloeden. de nummers na Brand zijn nog steeds bovengemiddeld maar houden niet helemaal het ijzingwekkend hoge niveau vast van de eerste trits. Blauw is onontkoombaar maar nog net ietsje minder gelijkmatig dan open en Avenue de la Scène.

Fijn om het album nu voor een normale prijs op vinyl te hebben, jammer dat het artwork niet echt mooi is geworden (korrelig lettertype alsof de foto flink is opgeblazen). Ik zie dat toch net even wat te vaak met reissues.

avatar van Kronos
Zeker bij Music On Vinyl. Voor mij genoeg reden om mijn geld op zak te houden.

avatar van spoiler
aERodynamIC schreef:

De voorkant van de hoes van de heruitgave ziet er goed uit. De achterkant van de LP bevat een foto van de band en die is inderdaad te ver uitgetrokken.
Ik heb ook de originele LP uit 1990 en daar stond die bandfoto niet op de achterzijde (is een zwarte achterzijde met de titels e.d.) . Wel op de CD uitgave. En de bandfoto is duidelijk niet gemaakt om eens flink vergroot te worden.

Maar bovenal vind ik het een mooie heruitgave en ik hoop dat "Open" ook op LP verschijnt.

Arbeidsdeskundige
Dit is een fraai album. Mijn favoriete nummers zijn Blauw en Rigoreus.

avatar van rkdev
aERodynamIC schreef:
Ja mee eens. Heb de heruitgave op blauw vinyl, dat viel me ook meteen op. Jammer. Maar wel blij deze op lp te hebben.

Het is natuurlijk een topalbum in de Nederlandstalige pop/rockmuziek. Titelnummer 'Blauw', 'Rigoreus', 'Iedereen is van de wereld' en het geweldige 'Brand' behoren tot de favorieten.

avatar van vigil
En de klok zegt tik tik...

avatar van Film Pegasus
In de jaren '90 was het ineens terug de mode om in je eigen taal te rocken. Raymond van het Groenewoud en De Kreuners deden het al en er kwamen nieuwe namen als Gorki, De Mens en Noordkaap. Sommige groepen uit Nederland deden het op dat moment ook goed in Vlaanderen, al was dat niet met het grote succes. Je had Blof, De Dijk en Trockener Kecks, maar de enige band die het in mijn herinneringen echt goed deed was The Scene. Nog steeds kennen we de hits Blauw en Iedereen is van de wereld. En aansluitend ook Rigoureus. Een heerlijk album dat zorgt voor toegankelijke rock, maar ook mooie teksten die eenvoudig lijken maar wel mooie poëzie bevatten. En tegelijk meezingbaar zijn.

Sterk album dat de tijd goed doorstaan heeft. Eentje dat ik af en toe nog eens op zet.

avatar van little lion man
Film Pegasus schreef:

Hier sluit ik me voor 100% bij aan. Samen met Open is dit één van de albums waarvan ik de relatief lage gemiddelde waardering op MuMe niet begrijp.

avatar van Robje1968
Dit is het enige album van The Scene die ik heb. E
Voor mij een prima een nederrock album en luistert lekker weg.