The Scene - Blauw (1990)

Label: Mercury

1. Blauw (4:36)
  2. Iedereen Is van de Wereld (3:46)
  3. Rigoreus (5:05)
  4. De Stem die Fluistert in de Nacht (2:57)
  5. Geloof (4:37)
  6. Brand (5:14)
  7. Tijd Is Kort (3:20)
  8. Wereld (3:16)
  9. Sex of Fantasie (4:56)
  10. Opgejaagd (3:28)
avatar van Ronald5150
Geweldige plaat van een van Nederland's beste bands. The Lau is een uitstekende tekstschrijver, wellicht niet de allerbeste zanger, maar dat stoort me in het geheel niet. De muziek zit goed in elkaar. Deze plaat bevat een paar van de beste Nederlandstalige nummers: "Iedereen is van de Wereld" (die intro en riff), "De Stem die Fluistert in de Nacht" (lekkere funky wah-wah gitaar) en "Geloof" (kippevel als die hammond orgel wordt ingezet bij het refrein). Het nummer "Rigoreus" is tekstueel hoogstaand en heeft een mooie dreigende opbouw. Deze plaat is met recht een Nederpopklassieker.

avatar van tnf
tnf
Via m'n vader, die een heel wat grotere liefhebber is van Nederpop/rock dan ikzelf, ben ik hiermee in aanraking gekomen. Binnen z'n genre vind ik het zeker bovengemiddeld, bij tijd en wijle léuk zelfs. Naast track 1 en 2 klinkt track 8 me erg fijn in de oren, met dat enigszins funky ritme. En nummer 6 klinkt prettig intens.

Wat me opviel was het tijdloze geluid. Het komt uit 1990, maar het had net zo goed uit 2000 of of 2015 kunnen komen (hooguit was het anno nu iets luider geproduceerd). En volgens mij blijft dit soort muziek tot in de eeuwigheid gemaakt worden.

Wel moet ik zeggen dat ik er vaak weinig van verstá. M'n oren zijn niet slecht, m'n kennis van de Nederlandse taal ook niet, maar ik denk dat ik de teksten er maar eens bij ga zoeken.

avatar van brandos
Met Blauw en met name de briljante openingsreeks introduceerde de scène zich bij het grote publiek. blues die tegelijk Hollands en zwart klinkt met hier en daar Manchester invloeden. de nummers na Brand zijn nog steeds bovengemiddeld maar houden niet helemaal het ijzingwekkend hoge niveau vast van de eerste trits. Blauw is onontkoombaar maar nog net ietsje minder gelijkmatig dan open en Avenue de la Scène.

avatar van Film Pegasus
In de jaren '90 was het ineens terug de mode om in je eigen taal te rocken. Raymond van het Groenewoud en De Kreuners deden het al en er kwamen nieuwe namen als Gorki, De Mens en Noordkaap. Sommige groepen uit Nederland deden het op dat moment ook goed in Vlaanderen, al was dat niet met het grote succes. Je had Blof, De Dijk en Trockener Kecks, maar de enige band die het in mijn herinneringen echt goed deed was The Scene. Nog steeds kennen we de hits Blauw en Iedereen is van de wereld. En aansluitend ook Rigoureus. Een heerlijk album dat zorgt voor toegankelijke rock, maar ook mooie teksten die eenvoudig lijken maar wel mooie poëzie bevatten. En tegelijk meezingbaar zijn.

Sterk album dat de tijd goed doorstaan heeft. Eentje dat ik af en toe nog eens op zet.