Alice Cooper - Brutal Planet (2000)

Rock / Metal
Label: Spitfire

1. Brutal Planet (4:40)
  2. Wicked Young Man (3:50)
  3. Sanctuary (4:00)
  4. Blow Me a Kiss (3:19)
  5. Eat Some More (4:36)
  6. Pick Up the Bones (5:16)
  7. Pessi-Mystic (4:56)
  8. Gimmie (4:47)
  9. It's the Little Things (4:12)
  10. Take It Like a Woman (4:13)
  11. Cold Machines (4:16)
  12. Can't Sleep, Clowns Will Eat Me * (4:09)
  13. It's the Little Things [Live] * (5:19)
  14. Wicked Young Man [Live] * (3:33)
  15. Poison [Live] * (4:59)
  16. My Generation [Live] * (1:32)
avatar van Wyverex
Ik betrap mezelf erop steeds als ik een muziekje wil opleggen, ik Brutal Planet van de plank neem. Wat is dit toch een super album! Ik kan er maar niet genoeg van krijgen. Er zitten geen liedjes in die ik oversla, en dat gebeurt me nu niet zoveel bij een album (na hem zoveel te hebben beluisterd als dit pareltje hier). Misschien dan toch eens tijd voor een recensie.

Het begint met Brutal Planet, vanaf dat begin af is dit een krachtig nummer (die drums!) samen met de prachtige teksten van Cooper, de heftige gitaren van Ryan Roxie (als ik me niet vergis) en drums natuurlijk van Eric Singer. Nogmaals, hier zijn het bij mij vooral de drums die mij opvallen, en meteen ook de kracht van dit nummer. Goede gitaarsolo, sluit naadloos aan bij het geheel van het nummer.

Het tweede nummer is krachtig, maar stukken sinisterder (heb ik dit juist verwoord?) Wat ook opvalt zijn de vele verwijzingen naar de Holocaust en naar Hitler (WO II dus). Wat natuurlijk ook een onvermijdbaar thema is als je het over een Brutal Planet hebt. Dit lied gaat over wat hij allemaal is en wat hij allemaal zal doen. Typische Alice teksten, weerom zware gitaren en ook de krachtige drums komen terug.

In Sanctuary hoor je Alice verrassend goed 'rappen'. Of wat ik meer vind, zijn teksten niet zingen, maar praten. Ik weet juist nog niet goed wat hij precies met sanctuary (het woord zelf) wil bedoelen, want sanctuary heeft meerdere betekenissen. Maar de meest toepasselijke lijkt me toevluchtsoord, omdat hij het hoofdzakelijk heeft over de routines in zijn leven. Vond ik in het begin geen zo'n denderend nummer, maar na een aantal keer luisteren groeide het nummer meer en meer op positieve wijze. Ook hier weer een mooi opbouwende gitaarsolo.

Blow Me a Kiss heeft net als Sanctuary meer een abstract verhaal, zonder dat je er echt iets kan uit afleiden, vind ik toch. Hij lijkt het te hebben over mensen vermoorden, en tegelijkertijd dan toch de gevolgen ervan te snappen (het kan zijn dat ik hier de bal compleet miskaats, maar het blijft leuk als je er een eigen betekenis aan kan geven). Hier begint wel op te vallen dat de drumlijn wat eentonig wordt en dat Singer een niet zo veelzijdige drummer is. Zeker wel een showbeest, maar wat eentonig in zijn spel. Maar dat vermindert niets aan de kwaliteit van deze song.

Eat Some More is een (subtiel) maatschappijkritisch lied. Dit lied gaat over het feit dat onze maatschappij overconsumerend is terwijl er elders mensen letterlijk op sterven liggen. Ook dat we zoveel etenswaren wegsmijten, zonder te denken aan de rest van de wereld. Past ook zéér goed in het thema van Brutal Planet. Niet alleen tekstueel is hij hier goed bezig, op muzikaal gebied is dit een interessant nummer. Vrij simpele maar krachtige gitaarlijnen, de drums worden opnieuw wat vernieuwender. Een van de beter nummers van dit album. Maar het beste zit er nu aan te komen.

En dat beste zou wel eens Pick Up the Bones kunnen zijn. Een van de donkerste nummers van de plaat, en tegelijkertijd zo kalm dat het om bang van te worden is. Draai dit muziekje op een kerkhof en je valt ter plekke flauw. De teksten rijmen hier weer fantastisch (Alicegewijs). Heerlijke gitaarsolo en de rythm gitaar gaat hier naar mijn gehoor een belangrijkere rol spelen. Het gaat hier waarschijnlijk over een vermoorde familie, maar laat Alice je vooral meenemen op zijn tour door zijn huis en zijn hel...

Pessi-Mystic hoeft eigenlijk geen verklaring, want de titel van het liedje vat het perfect samen. Hij ziet alles wat er in deze wereld gebeurt zeer negatief. En zeer herkenbaar, allemaal. Welke negatieve dingen er allemaal gebeuren in de wereld? Toont ook de kijk dat de (meeste)mensen hebben op de wereld als ze dit nieuws zien. Ze kijken met paardekleppen op naar de wereld. Hij weet het allemaal goed te zeggen!nummer, maar al wat opbouwender, zodat je een vlotte overgang hebt van Pick Up the Bones naar Gimme.

En Gimme is dan weer een meer up-tempo rockertje. Weer een knipoog naar onze maatschappij, die volgens hem veel te egoïstisch is. Kan ook niet duidelijker met lyrics als 'Gimme this, gimme that, gimme this, gimme that'. Hij probeert zijn 'minions' te slijmen door hen vanalles te beloven. Om dan op hun beurt hun ziel te verkopen. Ook een subtiele verwijzing naar een lied van 'The Last Temptation' (Nothing's Free).

It's the Little Things is een vrolijk en krachtig nummer waarin hij duidelijk maakt welke dingen hem helemaal pissed off maken. Zo vraag je hem beter niet naar zijn naam, of praat je beter niet in de film (wie weet wat er dan gebeurt!). Heerlijk nummer met grappige teksten! Ook weer geniale rijmen. En zoals hier al eerder gezegd, verwijzingen naar Welcome to My Nightmare en No More Mr. Nice Guy. Een van de betere en wildere nummers van dit album.

Helemaal het tegenovergestelde van Gimme is Take It Like a Woman. Een van de beste ballads die mijn oren ooit aanhoord hebben. Serieuze omschakeling van Gimme, maar je bent er direct mee weg. Een nummer dat net als zijn oudere ballad Only Women Bleed over vrouwenmishandeling praat. Ik weet nog altijd niet welke van de twee beter is, maar maak dat voor jezelf uit, want het is een nummer waar je even stil van wordt.

Om je wakker te schudden heeft hij nog Cold Machines in petto. Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat dit nummer een steek richting Marilyn Manson is. Ben dit niet zeker, maar zou goed kunnen, omdat hij zingt over barcodes en fingerprints. Cold Machines is een van de meest catchy nummers van dit album. Met weer krachtige drums à la Brutal Planet. Niet mijn favoriete nummer, maar hier zit er toch ook weer een heuse kracht achter.

Aangezien ik de versie heb met de bonussong is Can't Sleep, Clowns Will Eat Me de apotheose. En wat voor een! Ik kan wel begrijpen dat het niet in het concept past van dit album, maar dit nummer boet niet in aan kwaliteit. De titel spreekt ook voor zich dus verklaring is niet echt nodig. Ook een catchy nummer en een aangenaam einde van een prachtig conceptalbum over onze Brutal Planet.

avatar van Killeraapje
Alice Cooper verscheen weer op mijn netvlies vlak na het uitkomen van Alice Cooper - The Last Temptation (1994) in een hele korte periode heb ik toen al zijn albums aangeschaft in afwachting wat er nog zou gaan komen. Jaren bleef het stil, het muziekklimaat veranderde steeds meer en eigenlijk durfde ik al niet meer te hopen op een Come Back van Alice. Maar toen kwam Brutal Planet!

Brutal Planet is het hardste meest compromisloze Alice Cooper album wat de beste man op dat moment kon maken. Korn, aartsrivaal Marilyn Manson en Rammstein domineerde het rockgeluid op dat moment en Cooper kwam terug, was eigenlijk wel afgeschreven, maar blies ze allemaal omver met zijn Brutal Planet.

Het machtige openingsnummer zet gelijk de toon. Een machinale Industrial Riff die niet onder doet voor het beste werk van Ministry zet gelijk de toon en de meester zelf komt als de volleerde onheilsprofeet die hij is even de volgende apocalyps aankondigen. Qua zang en tekst is Alice hier op zijn best. Hij geeft een korte samenvatting van al het onheil in de wereldgeschiedenis en houdt de mensheid een spiegel voor. Door dit nummer is denk ik de repeat knop op mijn cd speler stuk gegaan!

Het volgende nummer Wicked Young Man gaat op dezelfde onheilspellende toon door. Een zware riff, een samenvatting van alles wat slecht is en vooral forse kritiek aan de preutse en conservatieve inslag van Amerika. I'ts not the Games that i play, The Movies i see, I Am just a Wicked Young Man.

Sanctuary is een zwaar maar ook redelijk snel nummer waarin Cooper het leven schets van de gemiddelde Working Class Hero die eigenlijk geen perspectief heeft en langzaam naar de klote gaat. Het is een song met veel cynische humor maar zoals altijd met een laag diepe ernst die eronder schuil gaat.

Ook in het volgende Blow Me a Kiss is het Cooper ernst. Dit nummer wordt begeleidt door een typische Nu Metal riff zoals bijvoorbeeld Korn die zou kunnen schrijven. De tekst draait om een schietpartij op een school en laat horen hoe actueel Cooper nog altijd is.

Eat Some More is een van mijn favoriete Alice songs van de plaat. Het is onmogelijk om stil te blijven zitten bij het horen van dit nummer. Daarnaast wordt er tekstueel weer verwezen naar de bijbel en wordt consumerend America op een sarcastische wijze onder de loep genomen. Muziek en tekst lopen hier werkelijk grandioos. Alice in Topvorm!

Pick up The Bones is een soort van Ballad maar dan wel een hele zware over het leed van de oorlog in Kosovo. Alice verklaarde zelf hierover dat hij de nieuwsberichten over het thema niet meer kon zien en dat dit alleen een boos Alice Cooper nummer rechtvaardigde.

Pessi-Mystic is net zo cynisch als zijn voorganger maar dan met wat meer scherpe randjes. De kwaadheid dampt er weer vanaf en ook hier laat Alice weer horen dat hij nog altijd meetelt en gewoon beter is dan alle andere.

Gimmi verwijst tekstueel ook weer naar de bijbel maar ook naar vorige nummers van Alice hij quote zichzelf regelmatig en ook hier is de riff weer traag en zwaar in de beste traditie van bijvoorbeeld Black Sabbath de humor is ook weer vol op aanwezig en deze toon wordt lekker door gezet op It's the Little Things. Ook hier verwijst Cooper weer naar het verleden en somt hij even zijn dagelijkse en herkenbare ergernissen op. It's the Little Things is een ideaal nummer voor aan het einde van een zware werkdag.

De ballad Take It Like a Woman is voor Alice het slotstuk van zijn drie ballades over vrouwen. Achtereenvolgens zijn dit Only Women Bleed van Alice Cooper - Welcome to My Nightmare (1975) en It's Me van Alice Cooper - The Last Temptation (1994) en dan deze Take it like a Woman. Ik kan er kort over zijn. Het is de zwakste van de drie. In contrast met de overwegend hardere songs van Brutal Planet komt het nummer uitstekend tot zijn recht maar voor mij voelt het een beetje als een herhaling van zetten. Gelukkig is het nummer toch dermate goed dat het niet ten koste gaat van de kwaliteit van de plaat.

Het slotstuk Cold Machines schets tekstueel een beeld van een donkere toekomst waarin er geen plek meer is voor liefde of affectie. De wil is er natuurlijk nog altijd maar profeet Alice laat ons weten dat als we niet opletten de toekomst er wel heel somber uitziet. Dit slotverhaal vertelt hij onder begeleiding van een riff die als twee druppels water lijkt op de grote hit van Manson The Beautiful People. Het lijkt er verdacht veel op dat Alice hier een rechtstreekse confrontatie wilde aangaan, maar het dan wat scherper en venijniger wilde brengen.

Door de jaren heen ben ik braaf alle albums van Alice blijven kopen maar eerlijk is eerlijk. Brutal Planet blijft voor mij zijn beste werk. Tekstueel is hij hier vlijmscherp, vocaal is hij in topvorm, maar ook de songs zijn stuk voor stuk uitmuntend. Je merkt aan alles dat Alice de tijd heeft genomen voor deze plaat en in mijn ogen is het tot op de dag van vandaag een van zijn relevantste en meest ondergewaardeerde platen.

Na Brutal Planet kwam Alice nog met het vervolg Alice Cooper - Dragontown (2001) dat stilistisch helemaal in het verlengde van dit album zit maar het was helaas allemaal net wat minder.

Mensen die van Metal houden, nog niets van Alice kennen en willen beginnen aan zijn werk kan ik Brutal Planet van harte aanbevelen. Oude fans die ergens in jaren 70 of 80 zijn afgehaakt kan ik alleen maar adviseren om dringend deze plaat aan te schaffen. Alles wat Alice Cooper zo goed maakt komt samen in Brutal Planet.

Een meesterwerk in de wereld van Alice!

P.s.

Hier nog even het titelnummer en mijn favoriete track Eat Some More!

Alice Cooper - Brutal Planet (Brutal Planet) ~ Audio - YouTube

Alice Cooper - Eat some more lyrics (on screen & in description) - YouTube