Alice Cooper - Welcome to My Nightmare (1975)

Label: Warner Bros.

1. Welcome to My Nightmare (5:03)
  2. Devil's Food (3:35)
  3. The Black Widow (3:39)
  4. Some Folks (4:19)
  5. Only Women Bleed (5:51)
  6. Department of Youth (3:22)
  7. Cold Ethyl (2:58)
  8. Years Ago (2:51)
  9. Steven (5:46)
  10. The Awakening (2:31)
  11. Escape (3:14)
  12. Devils' Food [Alternate Version] * (5:13)
  13. Cold Ethyl [Alternate Version] * (2:56)
  14. The Awakening [Alternate Version] * (4:20)
avatar van Wyverex
Da's zeker meer dan waar ! Ik haat al die verschillende berichten, zo heb je nooit echt zekerheid. Maar inderdaad, het lijkt me veiliger in dit geval van Alice te geloven en dan toch maar voor een 2012 release te gaan.

Als de wereld nog niet is vergaan tenminste... Maar ik denk dat dat wel nog even kan wachten .

Wyverex schreef:

Alice sprak het bericht over 2012 dus tegen en zei dat het album dit najaar uitkomt! Wel opletten Wyverex

avatar van Wyverex
Ach verdorie... Met al die artikels heb ik ze door elkaar gehaald. De lessen op school zijn al gedaan, maar toch word ik hier nog de les gespeld xD. Maar je hebt gelijk! Dus dan toch nog goed nieuws .

En met een verjaardagscadeau als dit van deze jaar (een kleine sponsering voor de Old School Box), lijkt 2011 dan toch nog een fantastisch Alicejaar te gaan worden!

avatar van vielip
Ja die old school box lijkt mij ook behoorlijk interessant! Veel obscuur en vrij lastig (of helemaal niet) te verkrijgen materiaal. Zal wel een klein fortuin moeten kosten dus ik wacht rustig af...

avatar van Wyverex
250 dollar kost dat grapje... Dus dat zal een 174 euro kosten ongeveer... Met inderdaad fascinerend materiaal. Hier een kleine unpacking video: Old School Box . Vooral die 'Treasures' lijken me interessant . Om dan eigenlijk maar over de rest te zwijgen .

Zijn meest theatrale werk tot dan toe . Verzegeld van een grotendeels andere band , laat Alice Cooper de onstuimige rock wat meer voor wat het is .
Het meer gepoleiste vond zijn weg al op het overigens voorteffelijke Billion Dollar Babies van 2 jaar ervoor .
Dat de extravagante shockrocker van verrassingen houd is niet onbekend . Het titelnummer kent een wat aparte jazzyfeel en Department Of Youth is een poppy glammy meezinger , ook weer met een kindercoir , maar een stuk vriendelijker klinkend .
Only Women Bleed is een onvergetelijke geladen ballad , en maakt des te meer duidelijk hoe veelzijdig Alice uit de hoek kon komen .
Cold Ethel is de aanloop naar de duistere kant van de plaat en loopt over naar het indrukwekkende eposje Years Ago / Steven . Een griezelig geladen verhalend stuk , al meerdere keren door MM collega's aangehaald . Terecht bejubelt overigens .

Alice Cooper is dan op zijn hoogtepunt , maar Koning alcohol lijkt 'm in de greep te krijgen .
Met Goes To Hell en From The Inside maakt hij nog degelijke vertrouwde platen , maar dan wordt het steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden .
In de jaren 80 lijkt Alice door de tijd ingehaald .

avatar van Brutus
1,5
Ik snap niet waarom bijna iedereen dit album de volle punten geeft, er staan hier
bijna geen goede nummers op.
Only women bleed steekt er met kop en schouders boven uit.
Ik vind Escape ook een goed nummer. De rest mag je hebben.

Geef mij maar recht toe recht aan nummers, met af en toe een ballad.
Hier kan ik niet naar luisteren. Ik vind het tien keer niets.

avatar van vielip
Hou je wel van concept albums Brutus? Zo niet, dan kan ik je een héél klein beetje volgen. In het andere geval snap ik er geen snars van! Als er één concept album is dat 'werkt' en 'klopt' dan is het deze wel.

avatar van musician
Ik ben inmiddels geheel gegrepen door een soort Alice Cooper virus. En heb daarbij, sinds kort, ook Welcome to my nightmare deel 1 in huis.

Begonnen met het kopen van Welcome 2 my nightmare, ben ik na de aanschaf van een handvol andere Cooper cd's inmiddels erg tevreden over zijn werk. Oud, nieuw, grosso modo is het van grote kwaliteit.

Daarnaast ben ik ook gespitst op fenomenen als: hoe goed is goed nu en hoe klassiek is klassiek nu? Daar gaat het met name om de vraag: is een artiest als, in dit geval, Alice Cooper in staat om op latere leeftijd in zijn carriére nog steeds klassiekers van gelijkwaardige kwaliteit te maken?

Toen ik liet weten Welcome 2 my nightmare prachtig te vinden, kwam ook al snel Welcome to my nighmare 1 als aanbeveling. Daar zit zo'n lang verschil in verschijnen tussen (36 jaar) dat het interessant wordt beiden even tegen het licht te houden.

De opzet is redelijk identiek, beiden zijn spectaculair (deel 1 is iets ingetogener, deel 2 uiteraard veel moderner), theatraal en hebben een bonte aaneenschakeling van allerlei rockstijlen. Met niet te vergeten een hoop bombast.

Het verhaaltje van de Engelse verkoper in The Black widow is werkelijk fenomenaal. Maar Cooper kan net zo goed gevoelig zijn in een ballad als Only women bleed.

Tegenwoordig wordt niet zo snel meer bij een nieuwe album van een klassieker gesproken. Ook is er vaak een enorme hang naar het verleden, toen zogezegd alles (en zeker de muziek) nog beter was.
Toch heb je met Welcome to my nightmare 1 + 2 volgens mij twee klassieke albums in handen.

Eén piepjong nog, de ander gaat al weer een tijdje mee. Maar in beide gevallen is er sprake van een schot in de roos door Alice Cooper en zijn band.
Belangrijk, dat ook een album als Welcome to my nightmare in de aandacht blijft staan, een belangrijk monument in de rockmuziek.

Zeker met je eens . Het fenomeen Alice Cooper bleek niet alleen maar een recht toe recht aan rocker , maar pakte ook heel treffend andere stijlvormen aan .
Het is een interessante periode , artistiek toch wel zijn toptijd . Je hoort de groei .
Billion Dollar Babies kent wat meer highlights , dat dan weer wel . Maar met name de opbouw en de afwisseling maakt Welcome To My Nightmare tot een uitstekende '' Alice'' plaat .

Ik ga mij storten op het 2e deel .

avatar van kaztor
musician schreef:

Mooi, nu op weg naar Killers, Love It To Death, Easy Action etc.

PriestMaiden
Eindelijk gevonden. Eén van mijn favoriete platen ooit. Mooi album waarin je precies zelf in Steven's nachtmerrie zit. Nieuwe nummer 2 in mijn top 10.

avatar van Heer Hendrik
Die stem op devil's food is dat Vincent price???? Het lijkt wel dezelfde stem als in het nummer Thriller van Michael Jackson

avatar van Mr. B
Inderdaad helemaal correct, the one and only Vincent Price!
Isn't she lovely and so deadly en ja dus ook dezelfde stem als in het nummer Thriller.

avatar van miob
Wat een slecht nieuws; De gitarist van dit album Dick Wagner is overleden. 71 Jaar. R.I.P.
Ik zal deze geweldige schijf weer eens opzetten.

avatar van R-Know
Tsjonge. Vandaag eindelijk op vinyl in huis gehaald.
Vroeger, jaren geleden op een Maxell bandje gehad. Kan hem nog zo uittekenen. Een UL60.
Verkeerde prioriteiten gesteld en nu eindelijk de plaat pas gekocht. Was ook een beetje uit zicht.
Heel opvallend is dat de tikken van vroeger nu op heel ander plaatsen te vinden zijn.
Wat een dijk van een lp is dit.

avatar van Heer Hendrik
Ik heb de ultieme Halloweensong weer gehoord......Steven