Nick Mason - Nick Mason's Fictitious Sports (1981)

Jazz / Rock
Label: Harvest

1. Can't Get My Motor to Start (3:35)

met Karen Kraft

5. Boo to You Too (3:24)

6. Do Ya? (4:29)

7. Wervin' (3:55)

met Robert Wyatt

8. I'm a Mineralist (6:13)

avatar van Crush
1,0
Meer een Carla Bley album. Mason produceerde en drumde op de door haar geschreven stukken.
Ik vind het vlees noch vis, veel getoeter en verder louter leegte.

En ook al is Mason de drummer van Pink Floyd, daarmee niet per definitie voer voor PF liefhebbers.

Juist voor Carla Bley liefhebbers een uitstekend "poppy" album. De niet zo vreselijk met talent gezegende drummer van Pink Floyd, drumt hier origineel een uiterst verdienstelijk.

Linus Van Pelt
Een album dat verschillende persoonlijkheden heeft en daardoor nogal onevenwichtig word maar interessant is het zeker. Manson gaat meer de jazz kant in als zijn mede bandleden en ik moet zeggen dat werkt heel erg in zijn voordeel, zoals Cees hier al boven zegt is Manson een drummer van standaard niveau. Iets dat hij nooit heeft zitten verbergen. Vanaf het vreemd swingende Can't Get My Motor to Start zit de sfeer er prima in een soort mix tussen Henry Crow's art-rock gedoe en een fijne discobeat. Manson's stem is niet geweldig maar het irriteert nergens. Alleen die gitaarsolo in Hot River valt me niet erg goed en doet me net wat teveel denken aan het latere floyd werk. Carla Bley's is een blijft een briljante muzikante en haar aanwezigheid hier voegt erg veel toe.

Onderhoudend plaatje dat een stuk beter in mijn mening is dan veel van het andere post-Floyd solowerk.

avatar van saxotoon
Mooi album waarop Mason musiceert met een groepje topmuzikanten. En dat hoor je dus. Heerlijk samenspel, mooie composities. Hij laat zijn pf-verleden lekker achter zich en doet gewoon zijn ding. Van mij mag hij.
Jazz met een beetje rock, of andersom?
By the way Linus, het is Robert Wyatt die zingt en niet Mason. En ik hou wel van die stem en het gevoel dat hij er in kan leggen.

is deze op CD te verkrijgen ????

avatar van musician
Heeft de vraag nu de bedoeling dat anderen op Amazon.co.uk gaan kijken om e.e.a voor je uit te zoeken? Niet om het één of ander, maar twee drukken op de knop zijn voldoende.
Je moet er inmiddels wel wat voor neerleggen maar dan heb je vermoedelijk ook wat.

avatar van vigil
TONYLUNA schreef:
is deze op CD te verkrijgen ????

Sinds afgelopen weekend wel. 3 albums (deze dus plus de 2 albums van Mason + Fenn) in een kek boxje voor een euro of 16.

avatar van vigil
Potver wat een waanzinnige plaat!
Wat een enorm laag gemiddelde...

Ik snap dat deze uptempo jazzrockplaat mijlenver verwijderd is van de cleanmachine Division Bell dus dat de liefhebbers daarvan afhaken is logisch . Al staat er met Hot River nog wel een zeer fraai progwerkje op zal dit toch meer voor de Zappa en misschien uitbundige King Crimsonfans (om er even 2 grote namen uit te gooien) zijn denk ik.

Met medewerking van oa Robert Waytt, Chris Spedding en Carla Bley.

Hoi ,

Bedankt voor de info .
Ik ga de box onmiddellijk bestellen.
Fictitious Sports is inderdaad een sterke plaat ( ik had hem vroeger op LP, maar ik ben overgeschakeld op CD ). Ik begrijp , net als vigil , niet dat deze zo laag wordt beoordeeld.

Ik geef een score nadat ik hem nog eens beluisterd heb ……….

avatar van echoes
Ik heb de elpee van dit album denk ik al een jaar of 20. Nooit gedraaid, maar puur voor m'n Pink Floyd collectie gekocht. Vandaag op Spotify dit album tegengekomen. Zonder enige positieve verwachting maar eens aangeklikt. Oef! Wat knalt dit er heerlijk in zeg! Ik ben echt totaal verrast. Had me geen enkele voorstelling gemaakt, maar dit had ik absoluut niet verwacht. Wat een geweldige plaat!

echoes schreef:

t niet verwacht. Wat een geweldige plaat!

leuk om te horen. blijft een geweldige plaat