Silversun Pickups - Carnavas (2006)

Label: Dangerbird

1. Melatonin (4:04)
  2. Well Thought Out Twinkles (4:02)
  3. Checkered Floor (4:51)
  4. Little Lover's So Polite (4:44)
  5. Future Foe Scenarios (5:20)
  6. Waste It On (4:13)
  7. Lazy Eye (5:54)
  8. Rusted Wheel (6:00)
  9. Dream at Tempo 119 (4:52)
  10. Three Seed (5:40)
  11. Common Reactor (6:01)
  12. Mercury * (5:40)
  13. Table Scraps * (6:17)
avatar van heavenmotel
Eén van de beste platen die ik in jaren heb gehoord. Elke dag leg ik deze plaat op en nog steeds verveelt hij me niet. The smashing pumpkins hoor ik hier niet echt in. Geen enkele pumpkins plaat draaide ik meer dan deze carnavas.
Voor mij persoonlijk superklasse.

avatar van lauradance
de eerste keer of de eerste paar keren dat ik deze cd hoorde wist ik echt niet wat ik ermee moest. ik vond het te langzaam gaan en te langdradig. maar toen ik het wat vaker hoorde kwam ik erachter dat het eigenlijk wel een hele lekkere plaat is.

avatar van KidChino8
niets met de pumpkins te maken, maar wel een lekkere plaat, imo

avatar van Matthijs72
Ik moet ook aan Wheatus denken, ook zo'n net-nog-niet-de-baard-in-de-keel-stem. En de ouwe Smashing Pumpkins herken ik hier echt wel in: 2stemmig, waarbij in 't refrein de 1 precies een octaaf hoger zingt dan de ander. En niet hoorbaar maar wel een feitje: bij de Pumpkins zat toch ook 1 vrouwelijk bandlid (D'Arcy als ik mij niet vergis). Ik vind het gewoon een lekker pittig rockend album. Lazy Eye is ECHT supergoed.

Ik zal wel hebben liggen slapen 2 jaar terug, maar ik kende deze band dus niet totdat ik Lazy Eye speelde in Guitar Hero. was meteen verkocht aan dat nummer en heb inmiddels het hele album in zeer korte tijd grijsgedraait. Wat een lekker album zeg en echt een pareltje tussen de overvloed aan troep die de 'indie' rock scene de laatste jaren heeft voortgebracht. Heerlijke sound heeft het en er zijn weinig nummers die me niet boeien. Het mag dan een zanger zijn, maar het doet mij meer denken aan de oude Breeders dan Smashing Pumpkins. iig een duidelijke invloed uit de jaren 90 maar wel origineel.

Het nieuw album is op komst! Na drie jaar is het eindelijk af! Het zal 'Swoon' gaan heten en maar liefst 17 nummers bevatten. Ik heb een uitgebreider bericht in de algemene discussie geplaatst voor de geinteresseerden.

Ik ben zeer benieuwd hoe het zal gaan klinken. Als het ook maar kwalitatief in de buurt komt van Carnavas ben ik al tevreden. Overtreffen, lijkt me erg moeiljk, maar wie weet

Kid A(cid)
Matthijs72 schreef:

En die vrouwen spelen allebei bas. Kijk eens aan.

14 April zal de opvolger van het geweldige Carnavas verschijnen in de winkels in Amerika! Meer info check de algemene SSPU discussie.

Inmiddels zijn er ook een aantal tracktitles bekend geworden. In een interview met Billboard.com laten de Pickups wat meer info los over het volgende album. Opnieuw: check de algemene discussie

avatar van heavenmotel
Dn!S schreef:

Waar kan ik die algemene discussie vinden aub?

avatar van Facedown
heavenmotel schreef:

Waar kan ik die algemene discussie vinden aub?

profielpagina van silversun pickups --> discussie

avatar van PinkEclipse
Vandaag ontdekt. Geweldige plaat !!!

avatar van tinus,@
Wat een prettige ervaring is deze plaat, met een randje smashing pumpkins en het aparte stem geluid, een ideale sound.

avatar van evil23
Het heeft de nodige draaibeurten gekost maar eindelijk begrijp ik de schoonheid van Carnavas. Silversun Pickups spelen met de nodige dynamiek en bouwen een spanning op die volledig wordt ingelost. Carnavas is een muzikaal schilderij dat eigenlijk in een groot museum hoort te hangen.

evil23 schreef:

amen

Ravenous
Wat is Rusted Wheel toch een geweldig mooi nummer

Snap trouwens totaal niet wat dit met Smashing Pumpkins te maken zou moeten hebben, totaal andere sound. Vind het soms meer richting shoegaze gaan.. plus brian aubert heeft niet zo'n irritante stem als corgan.

avatar van blonde redhead
Waar guitar hero al niet goed voor is.

avatar van Houn
Goed concert gister in melkweg

avatar van Paap_Floyd
Lazy Eye blijft een van mijn favorieten in Rockband 2

avatar van roxyatbatb
Rusted Wheel is het beste wat me is overkomen op muzikaal gebied in de laatste jaren..

Wát een plaat, 4,5*

*Een plaat is nooit perfect, zelfs deze niet..

Kijk ook eens naar Alberta Cross met het album Broken Side of Time, vergelijkbaar, ook geniaal!

avatar van bram1610
Gelukkig ben ik niet de enige die ooit in aanraking is gekomen met Silversun Pickups door Rock Band/Guitar Hero. Alhoewel ik Lazy Eye het spel niet geheel waardig vind, maakt het nummer en het album toch wel wat goed.

De opening van het album door Melatonin is meteen goed. Geeft direct een bepaalde sfeer mee die in het hele album is terug te horen, en al is het akkoordenschema niet het meest originele ooit gehoord, de sfeer en de originaliteit van de Pickups weten het toch tot een goed nummer te maken. En zoals ik al zei, Carnavas heeft een sfeer, die het hele album hoorbaar is (en ook perfect bij de cover past overigens), maar dit is helaas ook direct een kleine valkuil. De nummers op dit album worden gekenmerkt door een fuzz op de gitaar van de zanger/gitarist. Dat maakt de muziek vaak heel vol, maar soms wat te druk. Als dit nou in één nummer was, allè, maar het hele album is wat aan de drukke kant. Misschien gek, maar in Lazy Eye vind ik wat meer rust, natuurlijk vooral in de rustige stukken. Gelijk vind ik Lazy Eye ook een van de beste nummers van het album, zeker met een climax die redelijk onverwacht komt. Toen ik hem voor de eerste keer hoorde (speelde) schrok ik enorm van de plotselinge schreeuw, maar mijn god, wat is die schreeuw geniaal. Heerlijk om zo'n climax in een nummer te hebben die ook echt wat met je doet!
Nog een geniaal nummer, en in mijn ogen het beste nummer van het album, vind ik niet Rusted Wheel, maar Three Seed. Melodisch vind ik dit nummer echt meesterlijk en is prachtig om bij weg te dromen.
SSPU weten een mooi dromerig album neer te zetten, maar helaas niet elk nummer te raken, en springen maar een paar nummers boven andere alternatieve rock nummers uit, en weten het album helaas af en toe iets te druk te maken, waardoor het niet echt verleidelijk is om het album twee keer achter elkaar te luisteren. Toch zitten de nummers goed in elkaar en zijn ze stuk voor stuk niet slecht.

tinus,@ schreef:

Mooi geformuleerd!

Ik kom er net achter dat ik beide albums van Silversun Pickups heb gedownload toen Swoon in 2009 uit was. Dat heb ik geluisterd, maar dit nog betere Carnavas niet.....
Wat een plaat! Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

fantastisch, waarom breekt dit niet echt door, gwoon voor ons houden dan maar!!!!!!!!

avatar van JelmerHolwerda
Heerlijk album. Lekker relaxed.

Fijne basslijnen, vaak simpel maar passen erg mooi in de nummers. Drumwerk sluit hier perfect op aan: ook erg relaxed maar kan ook goed los gaan. Zweverig gitaarwerk en zang maken de boel compleet. Fantastisch.

avatar van DjFrankie
Leren kennen door de MuMe ladder heerlijke band

Alweer zeven jaar geleden brachten de Pickups hun debuut LP uit. Nog steeds staat die album als een huis. Wat vooral opvalt zijn de prachtige arrangementen en de goede balans tussen noise en melodie. De stem van Brian Aubert bevat ook die elementen. Hij kan gillen als Billy Corgan maar ook heel mooi, klein, zingen. De Pickups kunnen songs fantastisch opbouwen en dat laten ze op Carnavas beter zien dan op de opvolgers (die ik ook beiden kan waarderen). Checkered Floor, Future Foe Scenarios, Lazy Eye, allen monden ze uit in geweldige climaxen. Momenteel is deze plaat weer dagelijks in mijn CD speler te vinden. Zegt wel iets over de houdbaarheidsdatum van Carnavas en ook de band. Ik kijk stiekem alweer uit naar album #4 (hoewel die nog ver weg is).

avatar van Premonition
Getipt door een vriend. Aardig album, maar niet de sensatie die velen hierboven aangeven. Smashing Pumpkins hoor ik niet, wel Breeders en vroege Placebo.

avatar van stoepkrijt
Premonition schreef:
Smashing Pumpkins hoor ik niet, wel Breeders en vroege Placebo.
De gelijkenissen met Placebo hoor ik ook. Hun 'verwantschap' aan Placebo was de reden dat ik deze band ben gaan ontdekken.

Over het algemeen vind ik de composities van Silversun Pickups wat complexer (en daardoor interessanter) dan die van Placebo. Maar daar moet je van houden natuurlijk.

avatar van JelmerHolwerda
Wat is dit toch een heerlijke plaat hoor. Ik kan deze eigenlijk altijd wel opzetten op de een of andere manier, heeft gewoon een heerlijke vibe die zijn kracht nooit verliest doorheen het album. Mijn favorieten zijn Future Foe Scenarios en Three Seed. Heerlijk avontuur deze plaat.

Ik stond boven op een berg in Zwitserland met zoonlief, toen ik in de verte Lazy Eye hoorde. Ski's uit en naar de bron. Jezus wat een plaat.

avatar van Kos
Kos
Had hier nog nooit van gehoord.

Idd lekker plaatje. IK zie veel mensen zeggen 'wat heeft dit met Smashing Pumpkins te maken??' , maar de link lijkt me toch wel overduidelijk..

avatar van philtuper
Kos schreef:
Had hier nog nooit van gehoord.

Pcies. Luister naar Well Thought Out Twinkles en je hoort het vrijwel meteen. Bandgeluid, zang, titel song. Zelfs de initialen van de bandnaam zijn gejat!