Einstürzende Neubauten - Tabula Rasa (1993)

Duitsland
Avant-Garde
Label: Mute

1. Die Interimsliebenden (7:41)
  2. Zebulon (3:43)
  3. Blume (4:33)
  4. 12305(te) Nacht (4:13)
  5. Sie (6:08)
  6. Wüste (4:07)
  7. Headcleaner (15:04)
avatar van titan
titan (crew)
Mijn favoriet van deze Duitse staalpercussionisten. Wat zij op dit album met hun afwijkende instrumentarium doen is verbluffend mooi en waar de Duitse taal normaal nogal houterig klinkt lijkt het uit de mond van Blixa Bargeld wel pure poezie. 4* (dicht tegen 4,5 aan)

avatar van VanDeGriend
Verbluffend spannende plaat van Blixa en zijn oermetaal collectief. Wie denkt dat de combinatie Duits en (metaal)percussie ongenuanceerde doorstampmuziek oplevert, moet nodig deze trip eens uitproberen.

Ik heb het helemaal uitgerekend: vanavond is mijn 12305te Nacht. Daar drink ik op!

Feeder
Blume

avatar van c-moon
Een fantastisch plaatje van de heren van de instortende nieuwbouw! En ik ga akkoord met Titan: het Duits klinkt uit de mond van Blxa altijd weer als prachtige pure poezie.. maar nu vind ik wel dat Duits verder zo houterig niet hoor ....

Een ongeloofelijk goed album waarbij de avant-gardistische experimenteerdrift en de ongewone - al dan niet zelfgebouwde - instrumenten, Blixa's krijsen, .. samen gaan met conventionele songstructuren en instrumenten en vooral ook uitstekende melodiëen. Op TABULA RASA is er veel varieteit aan genialiteit.

Met als absolute favoriet heet epos "Headcleaner", waarin trouwens ook nog een flard van The Beatles' "All You Need is Love" in verwerkt zit, maar de CD begint eigenlijk al met dat andere hoogtepunt: "Die Interimsliebenden". Fenomenaal goed!!!!!

En, ja die andere esssentiële en fantastische track op dit album is "12305(te) Nacht"!!!!!!

Maar vergis je niet: ook de andere composities zijn van zeer hoog niveau !!!

Toch wel een échte must-have, deze CD !

Feeder
Dan moet ik deze plaat mss toch maar eens aanschaffen.

Zeker aanschaffen!!!
Cursus creatief met drilboor.

avatar van orbit
Blume is prachtig inderdaad! Die clip ook vooral!

luisteraart
Wat wel vervelend van die Neubautenjongens is is dat ze zo vaak van die cd's met kartonnen hoesjes hebben. Deze heb ik nu al weer bijna 14 jaar, en dan slijt dat toch wel snel hoor.
Vroeger had je bij lp's altijd nog de mogelijkheid om er een plastic beschermhoes bij te kopen.

Natuurlijk geven cd's met kartonnen hoesjes wel doorgaans meer mogelijkheden voor een leuk stukje artwork.

avatar van VanDeGriend
luisteraart schreef:
kartonnen hoesjes
Daar zeg je wat. Het irritantst vind ik dan nog als die plasticjes afbreken waar de cd op geklemd wordt. Zo ben ik, alleen daarom, in staat om de live Brussel cd opnieuw te kopen.

avatar van c-moon
Ja, die kartonnen hoesjes... ik vind dat altijd wel tof, en leuk... hou daar wel van: geeft artworksgewijs idd. meer mogelijkheden, maar ja.. naar duurzaamheid toe...

luisteraart
Overigens staat op mijn exemplaar, uit '93, 'Headcleaner' gewoon als 1 nummer aangegeven, van 15 minuten en 4 seconden.
Op het schijfje zelf is het dan wèl weer in twee delen gesplitst. Het tweede deel begint dan met dat minuutje getuut.

Ik zou het toch wel als één nummer beschouwen, en niet als twee delen zoals boven in de lijst staat.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld 'Haus der Luege' en 'Epilog' op de voorgaande cd 'Haus der Luege'.

luisteraart schreef:

Same here !

luisteraart
Ja, ik heb ook al die 'hoofdstukjes' niet apart vermeld staan. Ik vraag me af waar dat vandaan komt, al kan ik ze wel plaatsen.
Headcleaner is dan ook niet een standaardnummer, maar meer een soort van mini-opera of zo.

Wordt tijd dat ze weer eens met wat nieuws komen, bedenk ik me nu. Al die 'jewels' zijn leuke schetsjes maar niet meer dan dat, en de Musterhausserie kan me niet raken.
Ik zal weer eens effe buurten op de website hoe de zaken ervoor staan.

luisteraart
Wow, nog even nazoeken, maar Hannover is maar twee uurtjes met de trein vanuit Hengelo!:

webmaster ([email protected]) Jan 19 2007, 21:01
I'll be adding this to various parts of the site but thought I'd announce it here first: yes, ladies & gents, we have confirmed tour dates for April. They are:

April 22nd, Hannover (Capitol)
April 24th, London (Koko)
April 25th, Glasgow (Triptych Festival)
April 26th, Notthingham (Rock City)
April 28th, Minehead (ATP)

I'll get ticket and other info soon.

Edit: Kaartje besteld. Lekker, weer een Neubautenconcertje te gaan! Kan niet wachten!!!

Ik moet toch maar vaker op die site rondneuzen.

Spijtoptant
Een keerpunt in de carriere van de Einstuerzende Neubauten (oh, wat jammer dat de naam van de band op de site met een 'ü' geschreven wordt, terwijl ik de schrijfwijze 'ue' zoveel mooier vind, maar dat terzijde)

Een keerpunt dus in de carriere van de Einstuerzende Neubauten. Het laatste album met de volle medewerking van bassist Mark Chung en percussionist Frank Marshall Strauss, beter bekend als F.M. Einheit.

Een behoorlijke breuk ook met de sound die EN op voorgaande werken ten gehore bracht. Het melodieuze zat er al langer in, zeker al vanaf 'Halber Mensch', maar op dit album is het melodieuze toch voor het eerst het harde ritmische kabaal gaan overheersen. Er is plaats voor langdurige rust en lieflijkheid, een kant van muziek die ze later verder hebben gecultiveerd.
Ze hebben de boormachines definitief teruggebracht naar de Gamma.

Het openingslied, 'Die Interimsliebenden' is een vrij typische albumopener van EN, vergelijkbaar bijvoorbeeld met 'Halber Mensch' op het gelijknamige album, en 'Was ist ist' op 'Ende Neu'. Een fris klinkend lied dat meteen de luisteraar pakt, en in een lekker swingende sfeer brengt. Misschien is de titel van dit lied ook wel een verwijzing naar de verandering die de band ondergaat. Geliefden tussen uitersten, geliefden gevangen tussen wat was en wat komen gaat.

En wat komen gaat is 'Zebulon'. Toen ik dit indertijd voor het eerst hoorde moest ik even wennen. Niks geen heftige toestanden, niks geen 'dreiging'. Integendeel, een rustig opgebouwd lied dat pas tegen het einde wat 'spierballen' krijgt, maar niet minder mooi dan al het voorgaande dat ze gemaakt hebben.

Maar het kan nog rustiger, moeten de mannen gedacht hebben, en dat laten ze in het derde lied, 'Blume', horen: een lied waardoor je in slaap wordt gewekt ! (Met een knipoog naar de tekst van het latere 'Stella Maris' van het album 'Ende Neu')
Een heerlijke dromerige sfeer die net zo indringend is als al het harde jaren-80 werk.

Dan komt 12305ste Nacht. Eigenlijk vind ik dit lied niet zo heel bijzonder, soms skip ik het omdat het zelfs enigzins irritant kan klinken, maar voor ieder wat wils, denk ik dan maar.

'Sie', een lied dat oorspronkelijk voor één of ander project van een Canadese 'iets' bedoeld was, is dan weer een sterke terugkomer, een mooi lied dat, bij mij althans, lang blijft hangen als ik het hoor.

'Wueste" is een fantastische sfeertekening over desolaatheid, over onbereikbaarheid, over isolatie. Het doet me altijd denken aan The Cure's 'Homesick' van 'Disintegration'. Dezelfde schurende wrangheid.

Wueste:

mir war
als hättest du
einen blick auf mich geworfen
ich mich geduckt
sag mir was das war

mir war
als hieltest du
in den armen mich
und tausend disteln
sag mir was das war

Waar zingt Blixa over? Zou het over een vriendin gaan? Ik denk het niet. Ik fantaseer maar wat, maar ik vermoed dat dit lied over F.M. Einheit gaat.
Die twee mannen hielden van elkaar, hebben elkaar tot en met dit album tot grote muzikale hoogten gestuwd, maar uiteindelijk botste het, en moest ieder zijns weegs gaan.

Dat de breuk er aan zat te komen, dat voelden ze beiden al tijdens het werken aan dit album. Blixa wou een band, F.M. wou allesbehalve een band.
En EN was en bleef een band, een doodgewone band. De magie was over, de betovering verbroken, dus exit F.M.

(nogmaals: enkel mijn interpretatie)

De afsluiter is het 15 minuten durende epos (miniopera?) 'Headcleaner', om mij onbekende redenen in bovenstaande tracklist in twee delen geknipt. Een lied, of eerder een aaneenschakeling van liedjes en fragmenten, die, zoals de Neubauten als geen ander kunnen, de luisteraar in een trance achterlaat. Zeker het minuutlange tuuttuuttuuttuuttuuttuut is indrukwekkend, dat stukje muziek lijkt echt je head te cleanen.

Een geweldig album van de Neubauten, maar toch, vanwege '12305ste Nacht' niet de volle 5 sterren.

avatar van grovonion
Spijtoptant schreef:
Rare opmerking. Enerszijds verwacht ik van een site als Mume dat de bandnamen correct worden weergegeven, wat ook het geval is. En anderszijds zou ik van een fan ook verwachten dat hij de originele bandnaam (zie ook hoes) respecteert. Verder is ue alleen een hulpje om in het geval de ü ontbreekt als alternatief te dienen, maar echt correct is het niet in de Duitse taal.

Spijtoptant
grovonion schreef:

De bandnaam wordt door de heren zelf meestal met umlaut geschreven, maar niet altijd. Zie bijvoorbeeld de hoes van 'Richterskala' of 'Anarchitektur'.
Op de hoes van 'Haus der Luege' staat de naam dan weer geschreven met een klein 'e'-tje in de u.

Op de heruitgave van hun eerste album, 'Kollaps', staat de naam op de voorkant met 'ü' geschreven, en draai je hem om, zie je de naam op de achterkant geschreven met 'ue'. Althans op mijn exemplaar. Er zijn ook weer andere exemplaren.
(zie bijv. http://www.fromthearchives.com/en/discography1.html)

Op de CD 'Grundstueck' staat zowel de bandnaam als de titel zonder umlaut. Ze doen blijkbaar maar wat ze leuk lijkt of, waarschijnlijker, wat typografisch het best uitkomt.

Als de heren zelf niet weten wat ze willen, mag ik toch mijn eigen voorkeur uitspreken?
Wat jij dan van fans verwacht is natuurlijk jouw zaak, maar ik vind ueberhaupt umlauten lelijk, al gebruik ik ze zelf ook wel eens.

(Het ging mij natuurlijk in de eerste plaats om het schrijven van een pakkende recensie die enerzijds mijn oordeel over het album weergeeft en anderzijds een beetje reclame voor de band maakt.)

avatar van SirNoodle
Ik heb net mijn 5 sterren gedecimeerd tot 4 sterren, maar da's eerder omdat deze tabula rasa in het neubauten-klassement wat aan het wegzakken is (de nieuwe 'alles wieder offen' wordt echt beter dag na dag).

Toch blijft dit een geweldig album. Een stijlbreuk inderdaad met voorgaand werk, alhoewel ik het eerder zie als het moment waarop de balans noise/melodie die er al altijd was meer begon door te slaan naar melodie met noise (ipv noise met melodie voor degenen die een beetje begrijpen wat ik probeer uit te drukken).

Je kan op dit album niet om headcleaner heen, alleen al voor die muziekreis moet je dit album kopen, maar voor mij blijft zebulon de favoriet.

Ik blijf de hoes ook geweldig vinden, ik zie er wel wat dingen in:
- een stilleven als hoes voor een neubauten-album is op zich al een goeie grap
- die vliegen als stoorzenders op wat ogenschijnlijk een idillische maltijd lijkt, da's terug die melodie met noise
- en het doet mij ook altijd wat denken aan het Romeinse Rijk en alle drank & eetfestijnen... dit lijkt een laatste tafel met drank en spijs die al lastig gevallen wordt door de eerste vliegen, alvorens het Romeinse Rijk begint in te vallen...
- misschien zie ik er ook wat teveel in, zo zie ik de hoes van Haus der Luege ook altijd als een iets uitdagenderend paard van Troje.

En gek genoeg prefereer ik ook Einstuerzende Neubauten als schrijfwijze ipv die verschrikkelijke umlauts

Altijd afgevraagd wat die ijzerboeren met het opgehaalde schroot doen.
Blijkbaar gaat veel voor transport naar Duitsland.
Daar is al jaren een groepje kunstenaars actief.
Ergens in een schuurtje.
Met behulp van drilboor.
Chaotische geluiden gesmede tot gangbare industriële werkstukken.
Anarchie in het klankenhuis.
Gekraakt en totaal uitgeleefd.
Op de puinhopen staat Blixa.
Vuist omhoog tegen de ME.
Deze Muzikale Eenheid wordt afgestraft.
Strijdend voor erkenning.

Blume is een moderne variant van Repelsteeltje.
Blixa Bargeld als misvormd gedrongen dwerg.
Mysterieus dansend om het kampvuur.
Voor altijd het lichaam van een jong kind opeisend.
Hier geen goede afloop.
We leven niet in sprookjes.
Als storyteller zijn verhaal doen in Wüste.
Weinig woorden zijn noodzakelijk om de boodschap over te brengen.

Niet kunnen slapen.
Wekkerklok die voorbij tikt.
Schaapjes tellen zonder resultaat.
Overschakelen naar dagen.
Geestelijk in een wrak veranderend.
Insomnia.
Besef van droom en realiteit ontbreekt.
12305 (Te Nacht).
Morgen weer een seconde langer slapeloosheid.

Na jaren van drugs en onrust.
Lukt het Einstürzende Neubauten om met een redelijk gangbaar album te komen.
Al is de gekte nog steeds aanwezig.
Headcleaner moet alle schoonheid doen vervagen.
Geen ambient achtig geheel waardoor je in slaap sukkelt.
Herbeleving van de weggestopte nachtmerries.
Ontslakking van de ziel.
Psycholoog als rechterhand van de duivel.

Tabula Rasa, met een schone lei beginnen.
Onmogelijke doelstelling.
Dwangneuroses zullen altijd aanwezig blijven.

avatar van frolunda
Vind dit niet hun beste maar goed is ie zeker.Sfeervol en veel experimenteerdrift (zoals altijd) en natuurlijk de snerpende stem van Blixa Bargeld.Leek af en toe net een hoorspel met 12305(te) Nacht,Sie en Headcleaner als spannendste hoofdstukken.

avatar van ZAP!
Dit is de enige plaat die ik (door en door) ken van Instortende Nieuwbouw, al van lang gelee.
En zoals wel vaker in zo'n geval, blijft de impact vollich intact.