Depeche Mode - Construction Time Again (1983)

Pop / Electronic
Label: Mute

1. Love, in Itself (4:29)
  2. More Than a Party (4:45)
  3. Pipeline (5:54)
  4. Everything Counts (4:20)
  5. Two Minute Warning (4:14)
  6. Shame (3:51)
  7. The Landscape Is Changing (4:49)
  8. Told You So (4:26)
  9. And Then... (4:35)
  10. Everything Counts [Reprise] (0:59)
  11. Get the Balance Right! * (3:17)
  12. The Great Outdoors! * (5:04)
  13. Work Hard * (4:23)
  14. Fools * (4:16)
  15. Get the Balance Right! [Combination Mix] * (8:00)
  16. Everything Counts (In Larger Amounts) * (7:22)
  17. Love, in Itself (.4) * (4:41)
Mijn eerste kennismaking indertijd met Depeche Mode als "album-band". Voorheen kende ik alleen de singles.
Wat me opviel was dat het duidelijk een band was die ook met de overige albumtracks kwaliteit wist af te leveren. Alhoewel ik wel eerlijkheidshalve moet toegeven dat de sterkste songs op dit album ook op single verschenen zijn

Redelijk album.
Hier begint Depeche Mode al steeds meer een eigen geluid te krijgen, dat steeds beter uitgewerkt word op de vervolg albums.

avatar van Hans Brouwer
Even wennen, toch wel een goed album. En natuurlijk staat hier dat fantastische nummer "Every Counts" op.

avatar van Droid
De groei van Depeche Mode is merkbaar. De teksten werden wat politieker en de nummers wat meer dansbaar, mede dankzij percussie sampling, wat toen in zwang raakte.

"Everything Counts" werd destijds gebruikt door Frits Spits' zijn radioprogramma, waardoor ze lichte bekendheid kregen, maar niet veel.
"The Landscape is Changing" wil nog wel eens opduiken als achtergrondmuziek in een (engels) tv-programma.

Goeie album.

avatar van orbit
Everything Counts en Love in Itself zijn toch wel erg fraaie nummers. Pipeline vind ik niks en de rest moet ik beslist weer eens checken (te lang gelee). Voorlopig een 3.5* maar.

avatar van Poeha
Wow wat een geweldig nummer... Everything Counts!!!
Voor de rest vond ik dit album absoluut een tegenvaller.
Ik ben er bij Depeche Mode ingekomen rond "Violator".
Super album.
Daarna "101" gekocht... en dat is het allerbeste live album ooit uitgebracht door wie dan ook.
Toen kwam ik ook voor het eerst in aanraking met Everything Counts... en live is dit nummer nog veel beter dan de standaard opname.
Misschien daardoor teveel verwend geraakt en daarom kan ik dit album niet echt waarderen.
Helaas.
Een groot DM-fan!

De eerste plaat waar naar mijn mening Depeche Mode het naive van zich afgooit, iets minder poppier wordt en een eigen soundscape creeërt met het samplen van geluiden.
Toch nog wat ups en downs.
Everything counts is niet voor niets een DM klassieker, ijzersterk, daarnaast ook fan van Two minute warning , love in itself en told you so. alsook van de hoes waar twee passies van mij verenigd staan : Depeche mode en bergbeklimmen.

deric raven
Het is ook inderdaad bergklimmen, dit album. Hier lukt het nog niet om de top te bereiken, daar is nog een berg werk voor nodig; maar er zijn al bergen verzet.

avatar van sinterklaas
Hele goede plaat met goede nummers. Nummer 5 vond ik een beetje melig maar voor de rest is dit een goed album. Sommige deuntje houden maar niet op zodat je steeds van de nummer kan genieten.

Dikke 4,5

avatar van orbit
deric raven schreef:

Wablief?

avatar van dynamo d
Behalve Everything Counts vind ik dit toch een vrij matig album van Depeche Mode. Nummers zitten beetje klungelig in elkaar. Lijkt of de band nog een beetje op zoek is. Latere albums zijn gelukkig stukken beter.
Vooral voor Everything Counts dan toch nog een 2,5* voor Construction Time Again. Meer zit er niet in het vat.

deric raven
Told You So en Pipeline vind ik anders ook wel goed, maar vanaf het volgende album blijft Depeche Mode albums van hoog nivo maken.

avatar van Nightrider
Wat een fantastische cover zeg.

avatar van Droid
Nightrider schreef:
Wat een fantastische cover zeg.

Zeker mooi ja. In de documentaire op de CD+DVD uitgave vertellen ze dat dit echt in de bergen is gefotografeerd. Het is dus geen composietfoto.

EVANSHEWSON
pigne_arolla_ws schreef:
Toch nog wat ups en downs.

Kan je enkel geheel steunen in je mening. Inderdaad ook een mooie hoes.

En Everything Counts (In Large Amounts, want hey; dàt moet erbij van die mannen!, in large amounts jawel!) vind ik nog steeds hun allerbeste song ooit!

3.5 ster voor een groep in volle ontwikkeling ***1/2

avatar van Arno
Over het algemeen is dit niet zo'n sterk album van Depeche Mode. Maar nummers als Love in Itself, More Than a Party en vooral het fenomenale Everything Counts maken zeer veel goed. Bovendien bezit ik de versie waarop Everything Counts Reprise afsluiter is, en die is erg leuk (lijkt wel een videospeldeuntje).
Al bij al dus een duidelijk 4/5 voor Construction Time Again.

avatar van Gerards Dream
Als er naast een rode lijn is voor goede muziek bij de Depeche Mode is het wel de vormgeving van de hoes. Ook zo bij deze. Kijk eens na de lichtval op die man die de berg afkomt. Dat is al kunst met de grote K. De binnenhoes van mijn lp trekt deze lijn op een prima wijze door.

Dan de muziek. Vanaf dit album krijgt de muziek van de Depeche Mode haar eigen smoel. Het begint al met het heerlijke Love in Itself. Naast pure electro is er ook een vlugje jazz op te horen. Daarnaast is het zo wijds als de hoes is. Wat de heren te vertellen hebben met More Than A Party blijft voor mij na al die jaren cryptisch. De muziek heeft wat plagerigs, waardoor ik het idee krijg als je niet uitkijkt dat je moet gaan vrezen voor je hoofd. Dat een werkdag lang kan duren is bekend. Vooral als deze in de brandende zon moet worden doorgebracht. Grote warme buizen ontsieren het landschap en bezweten werklui proberen ondanks de bare omstandigheden het beste er van te maken. Er lijkt maar geen einde aan te komen. Wat vrolijker begint Everything Counts, maar wie de tekst opzich laat inwerken zal al snel merken dat dat verre van ...... is.

Met een song als Two Minute Warning heb ik het idee dat ik gewezen wordt op het ouder worden en ik moet gaan opassen wat ik nog met mijn het leven wil. Shame heeft iets weg van een protestlied. Het geeft mij een gevoel: als we allemaal de handen in één slaan dan komen we er wel. Een song als The Landscape Is Changing doet mij denken aan een stad die aan het uitbreiden is met alle gevolgen van dien, en dat het uitkijken geblazen is wat we de natuur aan doen. Een track als Told You So is min of meer een bevestiging van de vorige track. Als we maar braaf zijn dan krijgen we wel op den duur een mooiere wereld. "Ik heb het nog zo verteld." Het behoorlijk donkere album sluit af met een klein lichtje hoop. Op de track And Then..., zie ik zoiets als alles weer opnieuw opbouwen en dan beter.

Ondanks de goede songs net geen meestewerk voor mij, want hier en daar laat de productie te wensen over, waardoor het net te scherp overkomt en dat is jammer te noemen.

Thunder
Mijn op een na favouriete DPM album, maar toch geef ik ook hier vier sterren voor. Die twee verontrustende openingsnummers alleen al, prachtig. Mooie beschrijving trouwens, Gerards Dream. Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Een heel sferisch album, met een verslavende onderliggende dreiging.

avatar van dazzler
CONSTRUCTION TIME AGAIN
Er schuilde altijd wel wat meer achter zo'n DM albumtitel.
Tijd om er weer tegenaan te gaan, na de wat meer pastorale
en weemoedige voorganger A Broken Frame.

Alan Wilder voegt zich bij de band en dat hoor je meteen
aan de veel rijkere arrangementen: Wilder zal de DM sound
op definiëren, verfijnen en wereldberoemd maken.

Het begon al met de prachtige non-album singel
Get the Balance Right, waarin DM inderdaad de balans vindt
tussen new wave, alternatief, dansbaar en hitgevoelig.

Love in Itself opent het album op indrukwekkende wijze.
Bijzonder clever opgebouwd, maar misschien niet zo singelrijp.

More Than a Party hakt er driftig op los en vloeit mooi over
tussen track 1 en 3 ... misschien wel DMs beste conceptalbum.

Everything Counts is een sterke hit die weinig introductie behoeft.
Sterke troeven zijn de melodie en de samenzang tussen Gahan en Gore.

Two Minute Warning en Shame vind ik twee sublieme nummers.
Beide experimenteren ze gretig met ritmepatronen en ook
de manier waarop ze in elkaar overgaan, is passend.

The Landscape Is Changing laat nieuwkomer Wilder horen
als songwriter: een wat slepende reis doorheen Wilders trukendoos.

Told You So en And Then vind ik de minste nummers hier.
Het is alsof het album aan het einde wat inspiratie tekort komt.
Leuk is wel de korte reprise van het Everything Counts thema.

Fools en vooral Work Hard vind ik sterke b-kanten,
volledig in de lijn van het arbeidersethos van het album.
The Great Outdoors is een mooie, pastorale instrumental.

Misschien toch nog altijd een te vaak onderschatte plaat.
Construction Time Again is een fijne conceptplaat en in deze
geremasterde uitgave compleet met alle bonusmateriaal.

avatar van Casartelli
Op deze plek wilde ik eigenlijk een berichtje schrijven van de strekking dat het eigen geluid van Depeche Mode op deze plaat nog een beetje ontbreekt. Dat de meeste songs nog tamelijk generieke synthpop (met bij vlagen knap onbenullige teksten) zijn. Dat Love in Itself daar wel een positieve uitzondering op is (met een briljant loopje in het refrein) en dat bovenal Everything Counts een dijk van een single is.

Maar toen zag ik dat van de 19 reacties hierboven zeker de helft ook al van die strekking was. Derhalve kan ik dat achterwege laten en houd ik het hier maar bij.

Stapje terug tov van zijn voorganger en das jammer want ook deze songs bezitten de potentie,maar als geheel werkt het niet zo voor mij.Teveel ideeen zitten deze plaat in de weg .Everything Counts is een prima song ,maar daartegenover staan draken als Told You So en And Then.....Gelukkig aan het eind geplaatst waardoor ik deze plaat dus zelden helemaal af hoef te luisteren.Net aan een voldoende en das voor Depeche Mode toch wat magertjes.

deric raven
Ik heb deze als de een of andere vage Duitse release; en dan heet het album Shame.

Met dit album kreeg DM wat meer radio aandacht met de singles Love In Itself en vooral Everything Counts.
In Duitsland ging het wat sneller. Alan Wilder heeft hier inmiddels de band versterkt. Two Minute Warning en The Landscape Is Changing zijn van zijn hand. Toch zijn de songs van Martin Gore sterker.
More Than A Party is een ideale song voor op de mp3-speler tijdens het joggen en had van mij best iets langer gemogen en Pipeline iets korter.
Het volgende album bezit toch meer ingredienten om door te breken tot een wat breder publiek en de teksten zijn beter te volgen.

avatar van reptile71
deric raven schreef:

Dat is geen officiële release dus eigenlijk een bootleg (uit 2003).

Dit is het DM album waar ik het meest "moeite" mee heb.

Draai dit album eigenlijk weinig.. te wisselvallig, ik weet het niet precies uit te drukken.

Everything counts, en dan vooral de live-versie, is subliem.
Voor de rest een lekker album.

avatar van Artkramer
Mijn favoriete DM album!

avatar van dazzler
Aha, nog een fan. Bij mij staat ie ook in de DM top 3.

avatar van WesleyX16
A Broken Frame en Black Celebration zijn de andere twee... Toch?!

avatar van laxus11
Everything Counts blijft toch wel een van hun beste nummers