Basement Jaxx - Remedy (1999)

Dance
Label: XL

1. Rendez-Vu (5:45)
  2. Yo-Yo (4:29)

met Alma Duah

3. Jump N' Shout (4:42)

met Slarta John

4. U Can't Stop Me (3:40)

met Yvonne John-Lewis

5. Jaxxalude (0:35)
  6. Red Alert (4:17)

met Blue James

7. Jazzalude (0:23)
  8. Always Be There (6:24)

met Monday Michiru

13. Stop 4 Love (4:53)
  14. Don't Give Up (5:15)
  15. Being with U (3:49)
  16. Better Days * (6:07)
  17. Miracles Keep on Playin' * (5:57)

met Blue James

18. Bingo Bango [Choo Choo's Apple Jaxx Mix] * (6:58)
Dit was indertijd een verrassend debuut. We konden al kennis maken met bands die ook goed bij het rock-publiek aansloegen (Chemical Brothers, Leftfield, Prodigy, Underworld), en daar kon deze band wel aan toegevoegd worden. Niet dat ze ook maar enigszins leken op deze bands.
Want dat moet je Basement Jaxx zeker nageven: ze hebben een zeer herkenbare eigen sound weten te creeeren.
De remix-versies van de singles deden het bij mij ook zeer goed op de dansvloer.

avatar van Jordy
Wat hierna kwam wist me allemaal niet zo te boeien, maar dit is erg erg lekker. Red Alert vind ik één van de beste dancetracks ooit.

Ik bezit drie albums van deze act. Vooral de eerste twee (deze en 'Rooty') ontlopen elkaar kwalitatief niet zo veel, ik twijfel nog steeds welke ik beter vind.

Vooral de eerste helft van deze cd staat vol razend knap en (lekker) druk geproduceerde garage/house. Het is zowel commerciëel als goed.

De waardering van dit schijfje was nog hoger geweest als de tweede helft ervan wat boeiender was geweest. Na een ronduit geweldige eerste helft zakt hij wat in, op mijn favoriete track van de hele cd 'Bingo bango' na.

avatar van psychonaatje
Jump N' Shout is eigenlijk gewoon het beste dancenummer allertijden (of in ieder geval het allerlekkerste). Maar dat weet niet iedereen, dus

Ik schrok mezelf de eerste keer alleen helemaal de pleuris van die schreeuw op 2:10 (ik luisterde 'm op mijn mp3-speler). Dat was niet zo fijn: daar hadden de heren wel rekening mee mogen houden.

avatar van andré
Destijds door de pers onthaald als dance-act van Underworld/Orbital/Chemical Brothers-klasse. Maar nu terugluisterend was dit toch lichtelijk overdreven. Toegegeven: er staan een paar fantastische tracks op, 'Red Alert', 'Rendez Vu' en 'Bingo Bango' zijn nog steeds de moeite waard (toevalligerwijs ook nog eens de 'hits' van het album). Maar er staat gewoon te veel 'filler' op om de klasse van eerder genoemde artiesten te benaderen. 3*

Ze hadden gewoon die laatste drie tracks eraf moeten laten

avatar van FunkStarr
Basement Jaxx haalt het absoluut niet bij genoemde bands, maar heeft wel hun eigen sound.
Alleen ben ik zelf niet weg van die sound, Rendez Vu en Red Alert vind ik wel leuke nummers, maar voor de rest is het niet echt boeiend.
Het is allemaal zo opgefokt en druk soms neigt het zelfs naar herrie.
Dit is wel het beste album wat ik van ze heb gehoord, 3,0 dan maar voor Rendez Vu en Red Alert.

avatar van dj maus
1, 2, 3 en 6 zijn stuk voor stuk briljante singles. De rest zijn meer en minder geslaagde vullers.

De Basement Jaxx is hier nog fris en fruitig in tegenstelling tot hun latere werk, dat wat opgefokter klinkt (alhoewel Jump & Shout al een voorbode daarvan is.)

In plaats van uit de electro en new wave haalt het duo haar inspiratie hier nog vooral uit disco, funk en Zuid-Amerikaanse muziek.

dVTB
Prima debuutalbum van Basement Jaxx, al staan er ook wat nummers op die ik niet zo te pruimen vind. Maar 'Red Alert' en 'Rendez-Vu' zijn geweldig, net als 'Yo-Yo', dat een single had moeten zijn. 'Bingo Bango' was ook prima, maar waarom 'Jump N' Shout' een single was, is mij altijd een mysterie gebleven; misschien wel hun slechtste single ooit.

avatar van dj maus
nouja, debuutalbum...

kun je in dit geval nog wel van een debuut spreken?

avatar van pureshores
een volgeproduceerd album. Typisch voorbeeld van een single act die niet een album lang de interesse kan vasthouden. Red alert is een klassieker maar de andere 3 singles zijn al een stuk minder interessant naar mijn mening.
Van de niet singles is de Rnb track U can't stop me wel grappig.
Hun remixen voor anderen zijn interessanter (Roni Size, Missy Elliott, Roger Sanchez) dan de meeste album tracks en zoals hierboven iemand al zei-de albums hierna zijn allemaal niet meer dan hetzelfde (al vond ik de singles van Kish Kash ook leuk). Als je de singles verzamelaar koopt heb je letterlijk het beste in handen

Het nr Fly life had op dit album gemoeten, ook leuker dan Red Alert zelfs IMO

dj maus schreef:
nouja, debuutalbum...
kun je in dit geval nog wel van een debuut spreken?

Hoe wil je het dan noemen? Dit is gewoon het eerste, volwaardige album van Basement Jaxx. Daarvoor hadden ze alleen wat releases op 12-inch uitgebracht.

pureshores schreef:
(...) Als je de singles verzamelaar koopt heb je letterlijk het beste in handen
Het nr Fly life had op dit album gemoeten, ook leuker dan Red Alert zelfs IMO

Fly Life had niet misstaan op dit album, inderdaad. Verder deel ik je mening niet. Vooral "Rooty" en "Scars" zijn voorbeelden van albums die van begin tot eind weten te boeien. De singles-verzamelaar mist toch echt wel een aantal sterke tracks (zelfs bepaalde singles), plus dat sommige singles nogal ongelukkig zijn gekozen...

avatar van pureshores
welke singles vind je ongelukkig gekozen?
Dan noem ik Jump n Shout hier en Take me back to your house van Crazy itch radio

Die laatste was juist leuk. Maar moet ook zeggen dat ik dat album niet ken en dus niet weet wat er nog meer op staat.

pureshores schreef:
welke singles vind je ongelukkig gekozen?

Vooral Jump 'n Shout, maar ook een aantal singles die op zich niet slecht zijn, maar wel ten koste gingen van veel betere albumtracks die anders single hadden kunnen worden. Ik denk aan nummers als Yo-Yo and Broken Dreams.

Op de singles-verzamelaar mist trouwens "Get Me Off", een sterke, maar relatief onbekende single van het album Rooty.

avatar van pureshores
@dVTB mee eens met Get me off-onderschatte single, was geloof ik de 4e en laatste Rooty single. Maar mijn favoriete single naast Red alert blijven Romeo en Plug it in

@Herman-luister dat album maar eens ja . Ik vind Take me back to your house en Oh my gosh de slechtste singles van BJ ooit, zelfs erger dan Jump n Shout

pureshores schreef:

Ruim na "Get Me Off", bijna anderhalf jaar later, kwam nog een vijfde single uit: Do Your Thing. Volgens Wikipedia alleen in Australië, maar dat nummer staat wél op de Singles-verzamelaar.

avatar van RogerV
Gewoon een leuke houseplaat met veel variatie en mooie dingen. Eigenlijk wordt rauwe house die je op singles kent hier succesvol in albumorm gegoten.

Rendez vous is de beste track. Heerlijk dat gitaartje.