Meshuggah - Nothing (2002)

Alternatieve titel: (Re-) Nothing

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. Stengah (5:38)
  2. Rational Gaze (5:04)
  3. Perpetual Black Second (4:38)
  4. Closed Eye Visuals (7:25)
  5. Glints Collide (4:55)
  6. Organic Shadows (5:07)
  7. Straws Pulled at Random (5:10)
  8. Spasm (4:14)
  9. Nebulous (6:33)
  10. Obsidian (4:22)
avatar van HammerHead
Een paar maanden niet gedraaid en nu toch maar weer eens opgezet. Ik vind dit album eigenlijk nog magnifieker dan eerst, zelfs DEI kan hier niet aan tippen (gelijk ook maar even gewijzigd in m'n top 10).

Het ene nummer is nog verbluffender dan het andere:
- Het bijna serene intermezzo in Closed Eye Visuals gevolgd door een massief gewelddadig laatste couplet.
- Het meesterlijke Straws Pulled At Random wat vooral tegen het einde aan gewoonweg wonderschoon is.
- De ultralage en duistere gitaarriff halverwege Nebulous.
Het is allemaal even geniaal. Ook Haake's drumwerk is een verademing. In tegenstelling tot de gemiddelde metalband waar zoveel mogelijk gedubbelbased en geragd wordt op de drums, is het hier gedoseerd. Het gitaarwerk komt hierdoor duidelijk beter naar voren.

Nog even en dit album streeft ook Aenima van Tool voorbij en is daarmee voor mij de beste plaat allertijden.

avatar van wizard
Aardig album, maar doordat Catch 33 mijn kennismaking met Meshuggah was, houd ik de neiging hun albums daarmee te vergelijken.
Wat me in Catch 33 aansprak was dat het een samenhangend geheel was, waarin alle vreemde ritmes en Jens Kidmans bulderende vocalen goed passen. Qua geluid, ritmes en zang is het meteen duidelijk dat we hier met dezelfde band te doen hebben. Dit album spreekt me echter veel minder aan. De complexiteit van de muziek vind ik niet altijd goed tot z’n recht komen in losse nummers. De grooves en polyritmiek klinkt hier en daar goed en weet me in de nummers te trekken, maar soms doet het wat geforceerd aan. Daarbij werkt de zang niet altijd even goed voor me. In een paar stukken is het wat mij betreft op het irritante af.

Dat wil niet zeggen dat dit een slecht album is. Alleen, in tegenstelling tot Catch 33 valt het tegen. In vergelijking met Destroy Erase Improve, het andere Meshuggah-album dat ik al ken, vind ik dit weinig toevoegen aan wat ik van de band ken.

Voorlopig geef ik 3.5*.

avatar van ASman
Waar Chaosphere nog erg "thrashy" klonk (maar dan natuurlijk op de atypische Meshuggah-manier), zou deze Nothing weleens verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor het ontstaan van de zogenaamde "djent-scene". Die moderne "djent", daar pas ik vriendelijk voor, maar Meshuggah mag toch altijd op mijn bord verschijnt. De combinatie van die laag gestemde maar onmogelijk technische riffs, de blaffende vocalen van Kidman, de buitenaardse industriële gitaar-soundscapes, de jazzy Holdsworth-solo's...het blijkt telkens weer een welgemikt schot in de roos te zijn.