Meshuggah - Nothing (2002)

Alternatieve titel: (Re-) Nothing

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. Stengah (5:38)
  2. Rational Gaze (5:04)
  3. Perpetual Black Second (4:38)
  4. Closed Eye Visuals (7:25)
  5. Glints Collide (4:55)
  6. Organic Shadows (5:07)
  7. Straws Pulled at Random (5:10)
  8. Spasm (4:14)
  9. Nebulous (6:33)
  10. Obsidian (4:22)
avatar van HammerHead
Voor dit album gebruikte Meshuggah o.a. 8 snarige custom made gitaren. Het resultaat; nog onregelmatiger songstructuren en vreemde tempo wisselingen, met mathematische precisie gespeeld en zeer strak geproduceerd.

Meshuggah bewijst opnieuw dat het met afstand de beste metalband van dit moment is.

Hmm...dan is de rest helemaal waardeloos. Ik hoorde deze week toevallig een nummer van ze op MTV en dacht toch echt dat er iets fout was met de speakers. Wat een bak herrie zeg, kan er geen melodie in ontdekken en om de teksten zal het ook wel niet gaan...
Sorry, het is gewoon mijn smaak niet, ik zou hier ook niets over moeten zeggen waarschijnlijk. Misschien is dit in vergelijking met andere herrie-bands inderdaad wel de beste herrie.

avatar van HammerHead
Een paar maanden niet gedraaid en nu toch maar weer eens opgezet. Ik vind dit album eigenlijk nog magnifieker dan eerst, zelfs DEI kan hier niet aan tippen (gelijk ook maar even gewijzigd in m'n top 10).

Het ene nummer is nog verbluffender dan het andere:
- Het bijna serene intermezzo in Closed Eye Visuals gevolgd door een massief gewelddadig laatste couplet.
- Het meesterlijke Straws Pulled At Random wat vooral tegen het einde aan gewoonweg wonderschoon is.
- De ultralage en duistere gitaarriff halverwege Nebulous.
Het is allemaal even geniaal. Ook Haake's drumwerk is een verademing. In tegenstelling tot de gemiddelde metalband waar zoveel mogelijk gedubbelbased en geragd wordt op de drums, is het hier gedoseerd. Het gitaarwerk komt hierdoor duidelijk beter naar voren.

Nog even en dit album streeft ook Aenima van Tool voorbij en is daarmee voor mij de beste plaat allertijden.

avatar van BoordAppel
Er is inderdaad wederom geen melodie te ontdekken op deze plaat. Is dat een kenmerk van Meshuggah of math core (dat is dit toch?) in het algemeen?
Deze plaat is in ieder geval iets toegankelijker en minder bruut dan Chaosphere, ook wat minder variatie heb ik het idee maar verder vind ik m ongeveer net zo leuk.

BoordAppel schreef:

Het klinkt zo a-melodieus omdat er gewerkt wordt met verschillende time-signatures door elkaar heen. Het werkt ongeveer zo:
amazon.com schreef:
Supremely heavy, intense, unique, cerebral and intelligent. Mathematical example: "Closed Eye Visuals" from NOTHING (2002) uses a mathematical equation-like technique that employs multiple time signatures in, and over a designated time signature. This is known as "revolving polymeter" or revolving time signatures. In a few sections, the drummer playing 4/4 (4+4+4+4 = 16 quarter notes), and the rest of the band playing two measures of 5/4, and one of 6/4 (5+5+6 = 16 quarter notes).

avatar van thyson
@ HammerHead: Is dit album voor de Aenima-fan (of Tool in het algemeen) een aanrader? Of gaat de vergelijking niet echt op?

avatar van HammerHead
Nee, niet echt, behalve dat beide bands gebruik maken van progressieve elementen in hun muziek.

Hoewel Tool al vrij duister en agressief klinkt op momenten, is dit bij Meshuggah allemaal nog wel een flink niveautje zwaarder. De gitaarpartijen zijn vaak snoeihard en ook de zang is totaal niet vergelijkbaar. Maynard zingt weldegelijk, terwijl Jens Kidman eigenlijk alleen maar schreeuwt (brullen is denk ik een beter woord).

Tool is wat dat betreft een rockband met metal elementen erin. Meshuggah is van oorsprong een thrash metal band, die zich heeft doorontwikkeld tot progressieve thrash, death, math-metal combo.

Als je toch ergens wil beginnen zou ik gewoon Destroy Erase Improve of de EP None pakken.

avatar van thyson
Valt er eigenlijk een band tout court te vergelijken met Tool? Ik verbaas me er zelf over dat Aenima in mijn top tien vergezeld wordt door muziek met een centimetersdikke stoflaag, oldies dus. Ik lust anderzijds graag rock ala queens of stone age en nirvana maar zoals gezegd zijn Tool en in mindere mate A Perfect Circle voor mij top of the bill van de laatste jaren. Hoewel ik mezelf niet zie als een metalhoofd (ik heb het niet echt voor overdreven gebrul en/of monotone gitaarmuziek) vroeg ik me af of er eigenlijk nog vergelijkbaar sterk materiaal in het metal/hardrockwereldje schuilt. Ik ken er immers bitter weinig van... shame on me!

avatar van HammerHead
Tool is toch vrij uniek denk ik. Ze zijn wel geinspireerd door Led Zeppelin, Black Sabbath en King Crimson, maar dat zit inmiddels ook allemaal onder een dikke laag stof. Ik kan zo snel niet iets vergelijkbaars van de laatste jaren opnoemen.

Qua progressieve elementen misschien Mudvayne, maar daar krijg ik ook altijd een beetje een schreeuw spring emo-core gevoel bij.

Gewoon een goede cd. maar zeker niet hun beste.

thyson schreef:

En Opeth

Topper

HammerHead schreef:

amazon.com schreef:

Heel ziek wanneer je dat kan, ik speel zelf redelijk basgitaar 3/4 lukt 4/4 lukt ook nog wel door elkaar maar ik heb geprobeerd dit soort grafherrie mee te spelen (niet de echte baslijn, maar gewoon om een te zien of ik het tempo en de maat bij kon houden, maar godverdomme wat is dat moeilijk zeg, ze spelen echt alles door elkaar en tegen elkaar in. Heerlijk om te luisten, en alleen Goden kunnen het spelen.

avatar van Eddie
In een woord geweldig, anders kan ik het niet zeggen bij de andere platen zij ik al dat ik Meshuggah had 'ontdekt' het geniale chaosphere word hier verder uitgediept, minder alleen maar hard en snel, maar wel meer wiskundige riffs en drum schema's heerlijk, ook hier rest mij niets anders dan de volle vijf sterren te geven, ik kan echt niets negatiefs verzinnen waarom ik minder zou moeten geven.

avatar van Eddie
Misschien weet iemand nog meer bands die dit soort metal maken?

avatar van aslan
aslan (crew)
knut is misschien wat minder gepolijst, maar zit in dezelfde richting

avatar van twin
Na vele positieve geluiden, ook dit album maar eens opgezet, poeh dat viel me niet mee, een enorme bak herrie met een wel zeer overheersende gitaar, kon ook weinig melodie ontdekken. Ben ik nu verloren of kan het kwartje alsnog vallen ?? nu heb ik iets tegen harde muziek integendeel, maar er moet wel enige melodie inzitten zoals bij Chimaira bijv

Sorry Hammerhead en Eddie

avatar van Dr-Gonzo
Ik ben gek op dat 'werken met verschillende time-signatures door elkaar heen', zoals Hammerhead fraai heeft uitgelegd. Deze plaat is voor mij dan ook een genot om te luisteren. In waardering ondertussen al gestegen naar 4,5*, in de toekomst wellicht zelfs 5.
Rational Gaze kan ik eigenlijk gewoon op repeat zetten, wat een heerlijk nummer is dat. Verdere favorieten zijn Perpetual Black Second, Closed Eye Visuals en Straws Pulled at Random.
Catch 33 vind ik trouwens nog net iets beter, hoewel ik ze eigenlijk liever niet vergelijk vanwege het verschil in concept/opbouw.

twin schreef:

Sorry Hammerhead en Eddie

Melodie is hier dan ook ondergeschikt aan (ritme)structuren. Toch zitten er zeker zeer melodieuze stukken in, alleen zitten deze vaak wat verscholen achter de muur van drum- en gitaargeweld.

Ik denk dat Destroy, Erase, Improve je misschien wat beter zal liggen, alhoewel ook dat natuurlijk een enorme bak herrie blijft.

avatar van Exfrozen
Wat een superalbum, eigenlijk totaal anders als DEI.
Dit is toch wel een hele aparte band. 1 nummer springt erbij mij erg bovenuit namelijk Spasm, wat een geweldig nummer is dat. Aan de andere nummers is ook totaal niks op te merken. 5*

avatar van Eddie
Messhuggah evolueert heel erg, het debuut (dat ik overigens niet ken) is standaart trash, vervolgens evolueert het via DEI, naar het hele harde donkere Chaosphere vervolgens word het aleen maar technischer om Via deze naar het geniale Catch 33 te gaan, ik ben zeer benieuwd naar de eerst volgende plaat, ik hoop niet dat ze de meer electronische kant opgaan waar op Catch 33 al heel voorzichtig aan gesnuffeld wordt.

Ddk
Wederom een briljant, ingewikkeld album van Meshuggah. De nieuwe sound op dit album door de 8 snarige custom made gitaren is nog veel weirder en complexer dan op eerdere albums. Het album is geweldig opgebouwd, met aan het begin de rustigere nummer stengah en rational gaze. Het album wordt steeds een stapje harder, met tussendoor het geweldige nummers glints collide waarna het album wat freakier wordt met straws pulled at random en spasm.
Een minpuntje aan dit album vind ik dat je na een tijd luisteren gewoon bepaalde nummers gaat luisteren. Doordat de sound redelijk eentonig is (hoewel wel complex) luisterde ik na enige tijd eigenlijk alleen nog maar naar glints collide en straws pulled at random. Toch verdient het album in mijn ogen 4,5 sterren.

avatar van smash016
HammerHead schreef:
Voor dit album gebruikte Meshuggah o.a. 8 snarige custom made gitaren.

Dat was de bedoeling, maar dat hebben ze uiteindelijk niet gedaan, omdat de gitaren niet "in tune" bleven. Ik geloof dat ze op I of Catch 33 wel daadwerkelijk die gitaren hebben gebruikt.

avatar van HammerHead
Ok, dat wist ik niet, ik ben dan ook geen gitaar technicus. Het draait iig om dit monster: http://www.nevbornguitars.com/cgi-bin/guitars/Sleipner%20XL/images/Sleipner-XL.jpg

avatar van Eddie
Kijk dat is het beter werk

Heb wel eens een nummertje gehoord bij de lokale platenboer maar was eerlijk gezegd eerder een strafexpeditie dan een droomtrip door Mathland.

Jongens, dit gaat toch helemaal nergens meer over. Je moet zowat een halve wiskundige zijn om dit allemaal te volgen. Ik had vroeger altijd een dikke twee voor rekenen dus ik vrees dat ik het bij Pain of Salvation blijft als het Zweedse metal betreft.

Desalniettemin wens ik de liefhebbers leuke puzzeluurtjes toe met Meshuggah wat overigens wél een geweldig toepasselijke naam is.

avatar van BoordAppel
Wiskunde is kut maar Meshuggah is gaaf .

BoordAppel schreef:
Wiskunde is kut maar Meshuggah is gaaf .

Verrek, ik zie dat je uit Dinther komt. Daar houden ze toch meer van BZB dan van Meshuggah?