Big Star - Radio City (1974)

Label: Ardent

1. O My Soul (5:40)
  2. Life Is White (3:19)
  3. Way Out West (2:50)
  4. What's Going Ahn (2:40)
  5. You Get What You Deserve (3:08)
  6. Mod Lang (2:45)
  7. Back of a Car (2:46)
  8. Daisy Glaze (3:49)
  9. She's a Mover (3:12)
  10. September Gurls (2:49)
  11. Morpha Too (1:28)
  12. I'm in Love with a Girl (1:48)
  13. O My Soul [Single Mix] * (2:47)
avatar van Koerok
1,0
Obscure Thing schreef:
13 in een dozijn, haha. Het geluid van Big Star herken je meteen.

Ik had het meer over de melodiën. Die vind ik weinig bijzonder. Maar ik geef toe dat daar helemaal moeilijk over te discussiëren valt.
De sound van Big Star vind ik wel mooi, maar dan vooral die van het eerst album.

avatar van Bartjeking
Ik ben het totaal met Koerok oneens en zo´n lage beoordeling voor deze plaat doet een beetje pijn in mijn muzikale hartje. Ik ben totaal verliefd op alle platen van Big Star dus mijn visie is wellicht wat te positief gekleurd. Maar je onderbouwing kan ik op zich wel begrijpen, maakt de discussie allemaal interessanter. Ik houd wel van afwijkende meningen en als daar ook nog eens goeie gedachte achter zit volg ik het met grote interesse. Je avatar is in ieder geval van zo ongeveer de beste plaat die ooit geperst is (ik zoek hem nog dus al iemand hem nog op zolder heeft liggen ) dus mijn respect heb je wel voor wat het waard is

avatar van Tony
Kom op Koekoek, jongen, je geeft dit toch geen 1,0?? Kan me voorstellen dat het je ding niet is, dat heb je wel duidelijk gemaakt, maar hier wordt wel verdomd goed gemusiceerd, de productie klinkt ook erg goed, dan geef je geen 1,0. Je hebt 'm verdomme vandaag met een 0,5 verlaagd. Beetje

avatar van Koerok
1,0
Thanks Bartjeking! All Things Must Pass is inderdaad een prachtalbum, vooral de eerste helft.

Tony schreef:
Kom op Koekoek, jongen, je geeft dit toch geen 1,0??

Het is meer dan 0,5, dusss.....

Misschien geef ik dan op een andere manier cijfers dan jij, want als een plaat me (op 1 liedje na) totaal niet boeit, dan kan het me eerlijk gezegd weinig schelen hoe goed de productie is of hoe goed er gemusiceerd wordt. Daar ga ik dan echt geen voldoende voor geven.

Je hebt 'm verdomme vandaag met een 0,5 verlaagd. Beetje

Nee, dat zie je verkeerd, want daar zat niet veel tijd tussen. Ik gaf 'm een 1,5 en meteen dacht ik: "Nee, ik vind hier zo weinig aan, dus een 1,5 is nog steeds te hoog". Dat zal je misschien nog steeds pijn doen, maar het was geen poging om de fans hier extra te 'kwetsen'.

Maar omdat jullie wel aardige gasten zijn, met passie voor muziek, beloof ik dat ik 'm nog 1 of 2 keer zal luisteren. En als ik dan toch nog een paar aardige momenten tegenkom, dan zal ik er wat bij doen. Afgesproken?

Stijn_Slayer
Ik verlaag met een hele punt. Dit vind ik eigenlijk best wel een saaie gitaarrockplaat en daar heb ik niet zo veel (meer) mee. De sound is duidelijk herkenbaar als Big Star en velen zullen dat toejuichen. Zelf ben ik daar niet ondersteboven van (de opvolger heeft dat geluid veel minder en bevalt me ook het beste) en dan wordt wat overblijft toch een beetje karig. De composities boeien me eigenlijk geen van allen. Als ik nummers van nog geen drie minuten wil skippen, gaat er helaas iets verkeerd. Chilton klinkt hier een beetje gemakzuchtig. Gebrek aan concurrentie?

Ben wel benieuwd of bepaalde dingen expres een beetje rommelig en staccato i.p.v. vloeiend zijn gespeeld. Die hakkelende blueslick op 'O My Soul' bijvoorbeeld? Ik kan daar moeilijk naar luisteren.

'September Gurls' klinkt trouwens als een soort blauwdruk voor Tom Petty. Ben ik ook niet echt gek op.

avatar van Supersid
Bij mij pakt de verf ook niet...
Deze plaat kan op een puike status rekenen, maar zoals hierboven al aangegeven, vind ik dit ook een eerder saaie plaat.

avatar van RonaldjK
In februari 2022 schreef Stijn_Slayer bij het debuut #1 Record van Big Star uit 1972: “Het klinkt alsof de Beatles na Abbey Road nog een album maakten in het glamtijdperk.” Mooi omschreven!
Ik kom hier echter in een rondreis langs de wortels/invloeden van new wave en dat met andere oren, nadat Autobahn van Kraftwerk aan de beurt was geweest. Van Düsseldorf naar Memphis. Big Stars tweede plaat Radio City is geenszins een kopie van hun eersteling, waar ik nog geen hints op gitaarpop hoor zoals die in 1976 - '77 losbarstte.

Chris Bell is vertrokken en Big Star als trio blijkt twee jaar later naakter en pittiger. Muziek die mij beter ligt, zeker met het soms energieke drumwerk van Jody Stephens. In combinatie met de heldere, soms felle gitaarlicks van Alex Chilton is het alsof ik een prototype van The Police hoor, waar het op rustiger momenten op het nog te verschijnen werk van Tom Petty doet denken, zoals twee berichten hierboven terecht door dezelfde Stijn_Slayer opgemerkt.

Dat inventieve, soms felle drumwerk zit in opener O My Soul, sinds 2009 ook te vinden in singleversie en dat op de heruitgave op cd; in Back of a Car en mijn favorietje Septembur Gurls, een blauwdruk voor indiebandjes met gitaren die hierna ontstonden, tot op de dag van vandaag. Het puntige gitaarspel van Chilton klinkt alsof de liedjes morgen geschreven gaan worden.
Buitenbeentjes zijn Mod Lang, een knipoog naar het werk van gitarist Keith Richards en diens Rolling Stones; pianoballade Morpha Too bezit iets van de sfeer van het debuut, en weer anders is het folkachtige kleinood I'm in Love with a Girl.
Drie nummers werden overigens met een andere ritmesectie op band gezet: het al genoemde Mod Lang plus She's a Mover en What's Going Ahn. Deze drie werden ingespeeld door bassist Danny Jones en drummer Richard Rosebrough, wat qua drumwerk wel opvalt.

Mijn reis vervolgt met de volgende wavepionier: meer gitaarpop bij Milk 'n' Cookies.