Sting - Mercury Falling (1996)

Label: A&M

1. The Hounds of Winter (5:27)
  2. I Hung My Head (4:40)
  3. Let Your Soul Be Your Pilot (6:41)
  4. I Was Brought to My Senses (5:48)
  5. You Still Touch Me (3:46)
  6. I'm So Happy I Can't Stop Crying (3:56)
  7. All Four Seasons (4:28)
  8. Twenty Five To Midnight (4:07)
  9. La Belle Dame Sans Regrets (5:17)
  10. Valparaiso (5:27)
  11. Lithium Sunset (2:38)
avatar van goldendream
Veel harde kritieken hier op dit album, maar ik houd ervan. Niet alles is super en de nummers 7 & 8 waren beter weggelaten, maar toch ... die herfstsfeer bevalt me echt. Het slotnummer doet me enorm denken aan Van Morrison.

LTU
Hartstikke fijn album en beter dan Ten Summers Tale waar ik helemaal niks mee heb.
Kocht de cd in de hefst van het jaar dat hij uitkwam en is zodoende ( zoals Enkele ) mijn ultime Herfstplaat en Happy, houds, touch me en i hung my head zijn mijn favoriete.

avatar van Queebus
Mercury Falling is als koffie met iets te veel melk. De pit is er uit. Sting heeft het momentum duidelijk niet, er wordt knap gemusiceerd maar de songs blijven wat achter.

Ik vond dit nooit zo'n fijn album, maar de laatste jaren is dit voor mij echt de laatste goede Sting plaat geworden. Ik luister er vandaag weer naar en kan er volop van genieten.

Degelijk Sting album. Niets meer, niets minder.

avatar van gaucho
Het is allemaal waar: in relatie tot zijn eerste vier solo-albums is dit een wat mindere worp van Sting. Maar als je het gaat vergelijken met alles wat hierna kwam, valt het reuze mee. Eigenlijk raar dat je een album op die manier gaat vergelijken met andere, maar ja, de context speelt nu eenmaal altijd een rol.

Eigenlijk een beetje gemiddeld plaatje, met het vertrouwde geluid van Sting, maar het mist wat urgentie.
Toch staat er genoeg moois op: met name de tragere stukken, zoals Valparaiso, La belle dame sans regrets en het met een acapella intro mooi opgebouwde I was brought to my senses, weten te overtuigen. Ook de opener en de afsluiter - waarin Sting ook de titel van het album als een soort 'bookends' laat terugkeren - zijn vrij sterk.
Er staan een paar mindere stukken op (You still touch me, I'm so happy) die me gewoon weinig doen, maar echt slecht wordt het nooit. Ik twijfel tussen 3 en een 3,5 sterren, en rond mijn waardering vanwege die laatste overweging toch naar boven af.

avatar van milesdavisjr
Vlees noch vis, een gerecht zonder kruiden, pap zonder de spreekwoordelijke krenten. Nee, dit album heeft mij nooit weten in te pakken. Voorganger Ten Summoner's Tales vond ik ook al geen topper maar Mercury Falling vind ik bij vlagen dodelijk saai. Dat begint al bij de opener; The Hounds of Winter, de song sleept maar voort zonder een verassende invalshoek of een creatieve transitie. De nummers die hierop volgen doen het al niet veel beter bij mij. Hoewel ik de beste man al het geluk van de wereld wens voelde hij zich waarschijnlijk ook daadwerkelijk heel senang bij het maken van Mercury Falling. De songs klinken losjes, relaxed en spelen zich op een traag tempo af, een gebrek aan urgentie breekt de plaat op. En daar zit hem de crux, de plaat is een en al gezapigheid, geen enkel nummer steekt er wat mij betreft bovenuit. Neen, dan vind ik opvolger Brand New Day diverser en gedurfder van aard.