Sting - Mercury Falling (1996)

Label: A&M

1. The Hounds of Winter (5:27)
  2. I Hung My Head (4:40)
  3. Let Your Soul Be Your Pilot (6:41)
  4. I Was Brought to My Senses (5:48)
  5. You Still Touch Me (3:46)
  6. I'm So Happy I Can't Stop Crying (3:56)
  7. All Four Seasons (4:28)
  8. Twenty Five To Midnight (4:07)
  9. La Belle Dame Sans Regrets (5:17)
  10. Valparaiso (5:27)
  11. Lithium Sunset (2:38)
avatar van kappeuter
Mercury Falling kent een prachtige herfstsfeer. De eerste 4 nummers schieten er kwalitatief duidelijk bovenuit. Jammer dat de rest van het album de sfeer van die nummers niet vasthoudt. Lithium Sunset is een mooie afsluiter, maar zonde dat het zo'n kort nummer is.

avatar van musicfriek
c-moon schreef:
(kan natuurlijk ook aan mij liggen...)

Ligt zeker niet aan jou Dit album was in vergelijking met zijn voorgangers zeker een tegenvaller. Maar nummers als Let Your Soul Be Your Pilot en You Still Touch Me luister ik deze dagen nog graag naar.

Na dit album heeft Sting wat mij betreft helemaal niks fatsoenlijks meer gemaakt

avatar van Ronald5150
Voorganger "Ten Summoner's Tales" is een van mijn favoriete Sting platen en bij het beluisteren van "Mercury Falling" kom ik dan ook snel tot de conclusie dat deze het niveau van "Ten Summoner's Tales" niet haalt. Hiervoor zijn de composities te wisselvallig. Dat neemt niet weg dat erop "Mercury Falling" best zeer behoorlijke liedjes staan, zoals "The Hounds of Winter", "I Hung My Head", "Let Your Soul Be Your Pilot", "All Four Seasons" en het afsluitende "Lithium Sunset". "Mercury Falling" begint sterk, maar in het midden zakt het toch een beetje in om weer op te krabbelen naarmate het einde nadert. "Mercury Falling" is zeker geen slechte plaat, maar wel een degelijke.

avatar van musician
Destijds was het eigenlijk het minste Sting album tot dan toe.
Nu blijkt Mercury Falling toch nog beter dan alles wat hij daarna nog heeft uitgebracht en ga je bij weer eens herbeluisteren denken dat het allemaal zo slecht nog niet was.

Maar schijn bedriegt, uiteraard.

Een goed album hoeft niet per se te gaan om wat er allemaal is toegevoegd. Soms kan het ook opknappen door dingen weg te laten.

Als Sting twaalf minuten treurigheid achterwege zou hebben gelaten en het album dus gewoon 40 minuten zou hebben geduurd, had het misschien als iets beter de geschiedenisboekjes in gegaan.

Dat hij af en toe eens melancholiek opent, zoals op I was brought to my senses vind ik nog niet het ergste.
Maar een uitstapje als Let your soul be your pilot is werkelijk een volstrekt misplaatste draak.
Het andere nummer dat ik op dit album dan weg had gelaten is All Four Seasons.

En het begint allemaal nog aardig, met The Hounds of Winter. Maar het is eigenlijk vooral het gevoel van bloedeloosheid dat het album oproept waardoor je er weinig liefde voor kunt opbrengen.

LTU
Hartstikke fijn album en beter dan Ten Summers Tale waar ik helemaal niks mee heb.
Kocht de cd in de hefst van het jaar dat hij uitkwam en is zodoende ( zoals Enkele ) mijn ultime Herfstplaat en Happy, houds, touch me en i hung my head zijn mijn favoriete.