Trace - Trace (1974)

Label: Philips

1. Gaillarde (6:22)
  2. Gare le Corbeau (2:04)
  3. Gaillarde (4:36)
  4. The Death of Ace (5:15)
  5. The Escape of the Piper (3:13)
  6. Once (4:13)
  7. Progression (12:00)
  8. A Memory (3:47)
  9. The Lost Past (3:26)
  10. A Memory (1:40)
  11. Final Trace (3:52)
  12. Progress (4:05)
  13. Tabu (4:14)
Trace was een progrock powertrio dat moeiteloos met Emerson Lake and Palmer kon concurreren. Rick van der Linden, Jaap van Eijk en Piere van der Linden bundelden zoveel energie. Op het podium was het een feest om deze jongens mee te maken. Ik was erbij in Sliedrecht in "de Bonkelaer". Rick sleepte zijn batterij keyboards van links naar rechts over de planken. Het album zelf is voer voor progrockers. Vooral het gebruik van de mellotron levert waanzinnige klanken op. Het nummer Gaillarde is top. Wie van bombastisch houdt, houdt van Trace. Ooit was ik lid van de fanclub van Trace. In 1977 hield de fanclub met 18 leden een meeting thuis bij Rick in den Dolder. Ik prijs mij gelukkig dat ik erbij mocht zijn. Als ik mij goed herinner was het begin oktober. Rick had net zijn Yamaha GX 1 , demonstreerde hoe de modules geprogrammeerd moesten worden en speelde ons een paar tracks voor.

beaster1256
potverdomme , heb die lp nog gehad , en grijs gedraaid vroeger , rick , jaap en pierre als inderdaad een soort nederlandse el&p , prachtige lp by the way , benieuwd of hij op cd bestaat ???

beaster1256
heb hem intussen op cd , en nu ik die ouwe ekseptions eens herbeluisterd heb is er toch wel een flinke link naar deze trace , maar ja t'is niet moeilijk , t'is makkelijk , rick van der linden ( god hebbe zijn ziel ) schittert als een emerson van de lage landen !
prachtig !

avatar van echoes
Inderdaad de ELP van de lage landen, maar dan beter.

Veruit de meest gedraaide cd sinds ik 'm heb (jaartje of 3 nu denk ik). Wat een energie en wat een melodieën!! Eigenlijk een aaneenschakeling van hoogtepunten, maar om toch wat te kiezen: het drieluik Gaillarde - Gare le Corbeau - Gaillarde en het hemelse A Memory.

Toch een klein minpuntje: de doedelzak in The Escape of the Piper. Niet dat ik niet van dat gejengel hou, maar hier klinkt ie te mechanisch, wat ook wel klopt als het verhaal waar is dat ze 'm op een luchtcompressor hebben gezet, ipv aan de mond.

avatar van Stijn_Slayer
Als groot liefhebber van Emerson, Lake & Palmer én Rick en Pierre vd Linden moet ik hier maar eens achteraan gaan, begrijp ik.

avatar van echoes
Dat begrijp je heel goed ja.

avatar van Stijn_Slayer
Mijn hemel zeg, dit is nog beter dan Ekseption! Het ligt inderdaad in de lijn van Emerson, Lake & Palmer, maar dan volledig instrumentaal.

Het drieluik dat je noemt, echoes, is inderdaad fenomenaal. Maar wat te denken van bijv. 'The Escape of the Piper', de adrenaline giert je door het lijf.

Rick van der Linden speelt grandioos. Razend benieuwd eigenlijk wat Keith Emerson hier van zou vinden. Die twee hadden ze eens samen een week in de studio moeten opsluiten.

Helaas kost de cd zo'n 15 euro, eens zien of ik 'm nog op vinyl kan vinden....

avatar van roxyatbatb
Vandaag op vinyl gescoord voor een prikkie. (20 eurocent). Echt waar. Puntgaaf, maar wat een bloedmooi album.

avatar van echoes
Wow! Het eindloos snuffelen in platenbaken levert af en toe een superdeal op. Het kost alleen wel zo verrekte veel tijd.

Kende je de plaat al of nu voor het eerst gehoord?

rico24
echoes schreef:

Kende je de plaat al of nu voor het eerst gehoord?

Ik kende de plaat niet. puur toeval. De naam Rick van der Linden is natuurlijk bekend bij muziekminnend Nederland. De elpee 2 keer gedraaid, en ik moet zeggen een echte voltreffer. Oh ja roxyatbatb is mijn zoon. 16 jaar oud en ook zo'n muziekdier.

avatar van novalepidoptera
Jammer dat ik me nooit eerder in deze groep heb verdiept. Wat een geweldig Album is dit .

echoes schreef:

In het uitgebreide boekje bij de 2cd versie die ik heb met daarop alle drie de Trace albums staat dat ze er een stofzuiger (!) aan hebben gehangen, zodat er constant geblazen zou worden.

Live schenen ze bewust hetzelfde te doen waardoor de doedelzak als een soort spook over het podium slingerde.

Vindingrijk.

avatar van echoes
Juist ja, een stofzuiger, dat was het. Vindingrijk, dat wel, maar te klinisch wat mij betreft

Ozric Spacefolk
Lekker zooitje op de artiestenpagina van deze band :s
(dat niemand dat ooit heeft aangepast)

Trace werd me aanbevolen, ik ga er eens achterheen...

Ozric Spacefolk
Niet mijn type symfonische rock...

Ik vind het wel goed gespeeld, maar wordt helemaal horendol van dat orgelgeluid... Het mag van mij wat rustiger.
Ik weet niet. EL&P en The Nice zijn ook niet mijn bands...

MindRuler

of the cleanisch...

avatar van spoiler
Sinds een maand of twee heb ik deze zoals het hoort op LP in huis en heeft al heel wat uurtjes op de platenspeler gelegen. Wat een heerlijke insturmentale plaat.
Ik ben nogal van het (soms scheurende) toetsen en orgelgeluid. Fijn dat ik dit ontdekt heb!!

avatar van echoes
So de klere, er is een live video van Gaillarde opgedoken. Zie Official Ekseption website:
Waanzinnig gaaf!

Overigens komt er ook een "nieuwe" Trace cd uit binnenkort.

avatar van echoes
Er staat nog een Gaillarde video op youtube, deze met het rustige stuk uit het nummer. Prachtig:
YouTube - Trace Gaillarde

avatar van spoiler
Ik kan niet wachten op de nieuwe CD. Thanx voor de tip!!!

Waarde Trace fans, heet van de naald kan ik U melden dat er toch echt een album gaat verschijnen van Trace, uit wel ingelichte bronnen, is Inez bezig met een maatschappij om toch oud niet uitgebracht materiaal uit te brengen op waarschijnlijk meerdere cd's. Bert Monster en ik houden contact met Inez hierover en zodra er meer nieuws is horen jullie dat.

charles59 schreef:

Ik kan haast niet wachten en kijk erg uit naar het nieuwe/oude materiaal!!!

WPE
Dit behoort tot de absolute top! Zo dynamisch en gedreven als er op dit album door Rick van der Linden, Jaap van Eijk en Piere van der Linden gespeeld wordt ben ik nog niet eerder tegengekomen. De energie en enthousiasme spatten er van af, en er wordt door Rick grandioos gesoleerd op het hammand-orgel. Kopen als je de kans hebt!!

avatar van wowter
Komt in november als 'special edition' bij Pseudonym uit, met een extra cd vol demo's en outtakes uit dezelfde periode. Materiaal uit de archieven van Rick van der Linden.

wowter schreef:

Thanx!! Ik ben erg benieuwd!!

spoiler schreef:

Thanx!! Ik ben erg benieuwd!!

Kan ik mij voorstellen en ik kan je -als medewerker aan het project- garanderen dat hooggespannen verwachtingen worden waargemaakt. We hebben er ruim twee jaar aan gewerkt.
Andere twee Trace-albums verschijnen eveneens in uitgebreidere versies.

charles59 schreef:

Het nieuws is zojuist door mij gepost. Zie boven.
Geen aparte cd's, maar uitgebreidere versies van de Trace-trilogie.
Maak uw borst maar nat.
Half november te koop, voor het eerst op de Mega Platen- en Cd-beurs in Utrecht.

avatar van spoiler
Daar ga ik ook heen, dus kan ik deze CD meteen aanschaffen. Dank voor de informatie!!

Fantastisch!!

avatar van wowter
Zojuist het persbericht de deur uitgedaan:

De drie albums van de Nederlandse progressieve rockband Trace worden in november in een uitgebreide versie uitgegeven. Deze maand (september) is het 40 jaar geleden dat het debuut van de band van Rick van der Linden is uitgekomen.

‘Ekseption was als het ware studeren. Na mijn diploma besloot ik mijn studie voort te zetten met Trace’, aldus Rick van der Linden. Deze groep was Ricks geesteskind tussen 1974 en 1977, nadat hij bijna tien jaar deel had uitgemaakt van Ekseption. Trace was een stevige, symfonische popgroep die drie album maakten vol klassiek geïnspireerd eigen materiaal. Bijgestaan door drummers Pierre van der Linden (Brainbox, Focus) en Ian Mosley (Marillion, Steve Hackett Band, Gordon Giltrap) en bassist Jaap van Eik (Cuby & The Blizzards, Solution, Panda, Vitesse), ontpopt de toetsenvirtuoos zich op de albums Trace en Birds als schrijver én uitvoerende muzikant, terwijl drie oude maatjes van Rick uit zijn Ekseptiontijd hem helpen op het derde en laatste Trace-album The White Ladies.

Voor het eerst zijn de drie Trace-albums op correcte wijze geremastered (24 bit), dankzij het gebruik van de originele mastertapes. Ieder album bevat bonusmateriaal in de vorm van outtakes, demo’s en live-opnamen. Trace is uitgebreid tot een dubbel-cd met meer dan anderhalf uur aan extra materiaal, terwijl Birds is uitgebreid met een zeldzame verkorte versie van het titelnummer als bonus, plus een uur aan puur livemateriaal opgenomen in Zweden en Duitsland. The White Ladies bevat wat ruwe schetsen en mixen van songs op het album, plus een ouverture Fugue die door Rick werd gespeeld op het kerkorgel van Het Raadhuis te Arnhem, tijdens een van de laatste optredens die Trace in 1977 gaf. Alle albums zijn gestoken in fraai vormgegeven hoezen met zeldzaam fotomateriaal en exclusieve nieuwe interviews van journalist Wouter Bessels met onder meer Jaap van Eik, Ian Mosley, technicus Jan Schuurman en arrangeur Job Maarse. Met deze langverwachte heruitgaven wordt het Trace verhaal nu eindelijk op de meest eerlijke en correcte manier weergegeven.

2CD TRACE – Trace + 17 bonus tracks
2CD TRACE – Birds + 10 bonus tracks
CD TRACE – The White Ladies + 14 bonus tracks

Releasedate: 28 november 2014.
Als eerste te koop op 22/23 november 2014 op de Mega Platen & CD Beurs in Utrecht.