R. Kelly - 12 Nights of Christmas (2016)

R&B
Label: RCA

1. My Wish for Christmas (2:02)
  2. Snowman (3:52)
  3. Home for Christmas (3:17)
  4. Mrs. Santa Claus (4:47)
  5. I'm Sending You My Love for Christmas (4:38)
  6. Letters (2:51)
  7. Once Upon a Time (2:04)
  8. The Greatest Gift (3:45)
  9. It's Christmas Day (4:01)
  10. Christmas Lovin' (4:58)
  11. Flyin' on My Sleigh (3:24)
  12. 12 Nights of Christmas (3:43)
avatar van Reijersen
Bij een artiest als R. Kelly weet je wel dat je wat anders krijgt dan je gewend bent. Niet per sé covers van bekende Kerstliedjes, maar ook eigen songs. Songs waar ook liefde en seks hun rol krijgen. Hij begint nog braaf en zeker mooi met My Wish For Christmas. Een nummer met dé Kerstgedachte. Voor alles en iedereen niks anders dan veel goeds.
Op Snowman is het love all around. Hij zoek naar zijn Snowgirl om de Kerst mee te vieren. Samen met geliefden en vrienden en daarna van alles nog meer. Dat gaat hij ook doen op Home for Christmas. Productioneel heel herkenbaar R. Kelly, qua vibe en tekst ook. Wel heel liefdevol.
Dan brengt hij het een tempo naar beneden en horen wij zijn bekende “plop” in de productie. Hij brengt hier een ode aan zijn Mrs. Santa Claus. Als ik jullie dan vertel dat hij zingt haar kadopapier er af te willen halen, dan valt er verder weinig te raden over. Om dan met I’m Sending You my Love for Christmas het tempo wat omhoog te helpen en een vrolijke, positieve Kerstsong te maken.
Veel meer een standaard R. Kelly song als Letters krijg je niet. Alles is hetgeen wat hij de laatste jaren soms wel goed en soms minder goed heeft gemaakt. In dit geval kan het maar weinig boeien. Dan is hij gelukkig een stuk beter in het vertellen van verhaaltjes. Luister maar eens naar het uiterst sfeervolle Once Upon a Time. Dit vind ik nog eens een leuk Kerstnummer. Met de juiste bombast ook. Dan vind ik daaropvolgend het met claps overladen The Greatest Gift een stuk minder leuk. Wat te standaard, weinig verrassing. En wordt niet per sé boeiender en beter met It’s Christmas Day. Een wat te makkelijk nummer.
Kellz zoekt het even op een andere, meer traditionele, weg met Christmas Lovin’. Het nummer is meer soulvol, meer bluesy en ook de nodige gospel ontbreekt niet. Het zijn nummer als dit waarin je goed kan horen hoe goed hij vocaal eigenlijk is. Misschien wel het beste van dit Kerstalbum. Jammer is dan ook dat het daaropvolgende Flyin’ On My Sleigh redelijk saai is. Ik had liever gezien dat hij het niveau door had gezet.
Met de titeltrack komen we dan ook tot het einde van de Kerst-CD. Een aardige afluister die prima bij de Kerst-traditie past, met bellen en al.