Sagittarius - Present Tense (1968)

Label: Columbia

1. Another Time (2:40)
  2. Song to the Magic Frog (2:48)
  3. You Know I've Found a Way (2:00)
  4. The Keeper of the Games (1:54)
  5. Glass (2:26)
  6. Would You Like to Go (2:37)
  7. My World Fell Down (2:54)
  8. Hotel Indiscreet (2:11)
  9. I'm Not Living Here (2:26)
  10. Musty Dusty (3:12)
  11. The Truth Is Not Real (2:48)
  12. Artificial Light (Of All the Living Lies) * (2:51)
  13. Get the Message * (2:50)
  14. Mass #586 * (2:52)
  15. Love's Fatal Way * (2:51)
  16. My World Fell Down [Single Version] * (3:47)
  17. Hotel Indiscreet [Single Version] * (2:22)
  18. Lonely Girl * (2:35)
  19. The Keeper of the Games [Demo] * (1:49)
  20. Sister Marie [Instrumental] * (3:19)
avatar van Droombolus
Als je geïnteresseerd bent in deze plaat is het aan te bevelen de Sundazed uitgave te kopen. geweldig ge-remastered en nog een lading prima bonustracks op de koop toe !

avatar van misja82
Prachtige vergeten sunshine pop plaat. Beluister de klassieker "My World Fell Down" en vergeet The Beach Boys.

Stijn_Slayer
'My World Fell Down' doet inderdaad wel wat aan de Beach Boys, maar dan beter, denken.

Schitterende vrolijke, maar artistieke popplaat.

Erg ondergewaardeerd.

avatar van Droombolus
Het orgineel van My World Fell Down is van de Ivy League, die maakten hun eigen engelse variatie op de Beach Boys sfeer & harmonieën. Blijf het jammer vinden dat Sagittarius het accapella slot-stukje van het orgineel niet aangehouden heeft .........

avatar van willemmusic
'Would You Like to Go' en 'Musty Dusty' zijn ook zeer mooi vertolkt door Michele O'Malley op haar solo-lp "Saturn Rings".

Michele O'Malley
Zij zorgt ervoor dat ik hier weer naar ging luisteren.
De schat zingt hier Song to the Magic Frog en Would You Like to Go.
Zoals Droombolus schreef, in 1976 werden we hier ter lande verwend met herpersingen van Sagittarius en Millennium, CBS 81468 en CBS 81469.
Het stond thuis stof te vangen, maar ik draai ze nu weer graag en het valt me nu pas op hoe dicht ze op de huid van Harpers Bizarre zaten.
Check die platen eens en het wordt een wedstrijdje wie maakte de softste softrock!
Ted Templeman vs Curt Boettcher

avatar van kort0235
Wat een prachtig album!! De harmony vocals zijn subliem, alleen is me niet duidelijk wie de zangers en zangeressen zijn.
Volgens het soundboek van Leo Blokhuis (The Sound of the Westcoast) schijnt de producer Gary Usher hiervoor zijn muzikale partner Curt Boettcher ingeschakeld te hebben met bijdrages van Bruce Johnston (Beach Boys), Terry Melcher, Glen Campbell.
Michele O'Malley ken ik niet, maar als zij sommige nummers van dit album zingt, doet ze dat prachtig!
My world fell down kennen we natuurlijk allemaal van de Buffoons uit Enschede. Best ook mooi gezongen, maar de versie op dit album van Sagittarius is beduidend beter!

kort0235 schreef:

Sagittarius was een Gary Usher projekt. Hij kocht Boettcher's kontrakt bij een andere produktiemaatschappij af zodat hij met hem kon werken en verkreeg in dezelfde deal de rechten voor de opnames die Curt met The Ballroom gemaakt had. Een aantal van die opnames werden bewerkt en staan op Present Tense, Michele O'Malley & Sandy Salisbury maakten deel uit van The Ballroom ........ Michele maakte ook nog een solo album: Saturn Rings

Heeft iemand een tip?????

Sagittarius en Millenium zijn in 70-er jaren nogmaals hier ter lande uitgebracht en kom je in de bakken van de betere 2de-hands platenzaak of beurzen wel eens tegen.

willemmusic schreef:

Dank je, the Millennium- Begin heb ik ondertussen gelukkig al, maar Present Tense op LP is toch wat moeilijker. Maar ik blijf zoeken!

Jammer trouwens, dat op The Blue Marble"ook van Sagittarius Michele O'Malley niet meedoet.

avatar van misja82
Heeft iemand een tip?????

Record Palace, Weteringschans 33, Amsterdam. De eigenaar van deze zaak is zelf ook groot fan van het werk van Curt Boetcher.
Zag de lp laatst nog staan, wel voor 40 euro.

Succes

Dank je, Misja82 !!
Ik zal binnenkort eens naar Record Palace gaan en daar rondsnuffelen. Misschien kom ik nog wel meer goede lp's tegen.
40 euro vind ik wel prijzig, vooral voor de heruitgave uit de 70-er jaren.
Maar...we zien wel.

avatar van Droombolus
En dan te denken dat ik mij ouwe vinyltje weggegeven heb .......

avatar van kort0235
Ik verhoog mijn stem naar het maximale, dus 5 punten.
Ik vind het helemaal een geweldig goed album die met de besten uit de jaren 60 en 70 kan concurreren.

avatar van kort0235
Jammer, bij record Palace hadden ze dit album niet. Toen maar nieuw gekocht op wit vinyl bij Concerto. Want tenslotte wilde ik deze plaat persé in bezit hebben.
Wat een geluiskwaliteit! Geweldig!
Ik ben in mijn nopjes!!!!!!

uilenei
Heb sinds een paar weken een geremasterde versie uit 2012 op vinyl van 'columbia records'. Sublieme kwaliteit.
Sowieso is elk nummer raak bij dit album, maar sjongejonge wat is 'GLASS' fantastisch!

avatar van deef.
Fine fine music. Tips van Droombolus hebben me al meer goeds opgeleverd waarvoor dank
Lp binnen gehengeld via Discogs. Origineel en nog betaalbaar ook✌️

avatar van rebjuh
Wisselvallig album. Bij sommige nummers heb ik echt het gevoel van een wazige samenwerking tussen Abba en the Beach Boys - en een beetje Kula Shaker ofzo.

avatar van jorro
Heel mooi album van een band die ik alleen van naam kende. Ik moet er wel direct bij zeggen dat de meeste bonustracks me minder bevallen, maar voor het oorspronkelijke album geef ik 4*. Een band met een vooruitziende blik lees ik hierboven. Jaren voordat ABBA uberhaupt bestond waren ze al in staat die muziek te mixen met die van de Beach Boys
Bovendien zijn zowel ABBA als de Beach Boys topper in hun tijd, dus de combi daarvan moet zeker lekker klinken. En dat is ook zo. Stuk voor stuk prachtige songs. Vooral; Hotel Indiscreet bevalt me erg goed.
68 in de 100 Greatest Albums of 1968 en 64 in de lijst van Best Ever Albums van 1968.