Red Hot + Riot: The Music and Spirit of Fela Kuti (2001)

Wereld
Label: MCA

1. Fela Kuti en Mix Master Mike - (Intro) Fela Mentality (1:09)
  2. Mix Master Mike, Gab en Lateef - Kalakuta Show (2:31)
  3. Fela Kuti - (Interlude) Live at Kalakuta (0:32)
  4. Dead Prez, Talib Kweli, Jorge Ben en Bilal - Shuffering + Shmiling (7:50)
  5. Mix Master Mike - (Interlude) Gimme Sh*t (0:31)
  6. Mix Master Mike - Water No Get Enemy (Intro) (4:04)
  7. D'Angelo, Femi Kuti, Macy Gray, The Soultronics, Nile Rodgers en Roy Hargrove - Water No Get Enemy (6:05)
  8. Me'Shell NdegéOcello, Yerba Buena en Ron Blake - Gentleman (7:02)
  9. Common en Djelimady Tounkara - Tears + Sorrow (1:31)
  10. Cheikh Lô - Shakara / Lady Pt. 1 (2:20)
  11. Cheikh Lô, Les Nubians en Manu Dibango - Shakara / Lady Pt. 2 (4:47)
  12. Fela Kuti - (Interlude) Don't Worry About My Mouth-O (1:03)
  13. Bugz In The Attic en Wunmi - Zombie, Pt.1 (2:51)
  14. Nile Rodgers en Roy Hargrove - Zombie, Pt. 2 (4:27)
  15. K-Money, Tony Allen, Ray Lema, Baaba Maal, Positive Black Soul en Archie Shepp - No Agreement (8:12)
  16. Kelis - So Be It (3:52)
  17. Fela Kuti - (Interlude) This Is an Ashanti Proverb (0:09)
  18. Sade - By Your Side [Cottonbelly Remix] (4:39)
  19. Yerba Buena en Lenine - Colonial Mentality (1:34)
  20. Baaba Maal, Taj Mahal en Kaouding Cissoko - Trouble Sleep Yanga Wake Am (10:38)
avatar van Reijersen
Wederom een aardig fijn album van de hand van Fela Kuti. Muziek waar een boodschap inzit, ook al versta ik niet alles, dat merk je.

3,5 ster.

avatar van indana
1,0
Uh, Reijersen, volgens mij is dit geen album van Fela Kuti. Fela is hier alleen te horen op track 3, 12 en 12, welgeteld 1 minuut en 44 seconden. Dat is niet veel op een totale tijdsduur 1:15:47.
Dit album is uitgegeven om geld in te zamelen ter bestrijdng van aids. Op zich een nobel streven. Echter zelden, of liever gezegd eigenlijk nooit, haalt het album de kwaiteit die Fela in zijn muziek stopte. De enige track die daar een beetje bij in de buurt komt is, Water no get Enemy van zijn zoon Femi. De rest is eigenlijk te triest voor woorden in mijn ogen en toont ook geen enkel respect voor de muziek van Fela zelf, die overigens overleed aan aids.
Als je Fela's muziek wilt horen, koop dan een van de vele originele albums van Kuti zelf, die zijn oneindig veel beter.
Wil je met je geld aids bestrijden dan kan dat wel op een betere manier dan het aanschaffen van onderhavige werkje.
En o ja, op track 1 doet Fela niet mee maar zijn MixMaster Mike & Mario Caldato jr. te horen.

avatar van Tozifra
Interessant album met covers van Fela-songs.
In 2013 werd door dezelfde organisatie een opvolger uitgebracht:
Red Hot + Fela (2013)

avatar van ohmusica
Géén compilatie van nummers van Fela Kuti, maar dus een tribute van redhot.org, met een bont gezelschap die belangeloos hieraan meewerkten wat mij betreft een niet minder dan geslaagde verzamelaar.

avatar van davevr
Echt goede verzamelaar dit, Sade is weergaloos mooi