The Church - After Everything Now This (2002)

Australiƫ
Label: Thirsty Ear

1. Numbers (4:29)
  2. After Everything (6:01)
  3. The Awful Ache (5:17)
  4. Song for the Asking (5:07)
  5. Chromium (3:44)
  6. Radiance (5:58)
  7. Reprieve (5:39)
  8. Night Friends (7:20)
  9. Seen It Coming (4:57)
  10. Invisible (7:47)
avatar van titan
titan (crew)
Zo'n titel is vragen om problemen als je een slechte plaat hebt gemaakt, maar dat is hier allerminst het geval. Sterker nog: dit is de beste plaat van The church in jaren. Lekker dromerige en psychedelische gitaarmuziek, voorzien van de (in mijn oren in ieder geval heel prettig overkomende) emotieloze en vlakke zang van Steven Kilbey. 4*

JonnieBrasco
Nooit bij stilgestaan dat deze band meer dan alleen de 80's hit Under the Milky Way te bieden zou hebben. Ik ben meteen verkocht na het beluisteren van dit album. Niet alles is even sterk, maar de atmosferische sound spreekt me erg aan. Er zijn bepaalde nummers die regelmatig op de repeat staan: Seen It Coming en Radiance. De eerste is net zo alternatieve-hitlijst-proof als het genoemde Under the Milky Way, en Radiance noem ik een frisse, krachtige Aussie-variant van Soundgarden's Black Hole Sun, met een mooie tekst overigens. Wat een kanon van een song! Ik stem ook 4,0*. Wat is het volgende aan te raden album van deze band?

avatar van titan
titan (crew)
Dan zou ik toch het album met de klassieker Under the milky way noemen; Starfish. Wat mij betreft samen met dit album het beste dat the church ooit opnam. Gold afternoon fix en Sometime anywhere zijn ook de moeite waard.

Lost Highway
Dit is echt een prachtig album. Ik kocht dit samen met Hologram Of Baal en heb deze lang links laten liggen. Dromerige zomerse muziek met een eeuwig jong klinkende Kilbey aan het woord. Hoogtepunten zijn voor mij de eerste drie songs, Nightfriends en Invisible. Onderbelichte parel.

avatar van nightfriend
Als je van de atmosferische kant van The Church houdt dan zit je inderdaad goed met deze plaat! Je wordt als het ware sonisch in de watten gelegd.

Je mening over Nightfriends deel ik uiteraard!

Lost Highway
Ik begin meer en meer verslaafd te raken aan deze band. Starfish, Priest = Aura, After Everything Now This; wat een albums!
Atmosferisch, dromerig, cryptisch, warm, hemels; deze band heeft het allemaal.

Wat me bij The Church opvalt is het experimenteren met intro's en outro's, terwijl de rest van de song vaak vrij traditioneel blijft. Hun muziek houdt het midden tussen sixties/lichte psychedelica en anderzijds dromerige gitaarwave met een scheut Post-Rock. Hoezeer ik ook van de band hou, misschien was het ook eens fijn om een album van hen te horen waar ze nog meer experimenteren?

Ik las ook je recensie bij Hologram of Baal, ook een mooi album hoewel ik deze stukken beter vind. Vanwaar trouwens jouw liefde voor de band? Je schijnt in België of Nederland zowat de enige te zijn, echt zonde.

Nee hoor, hier nog een liefhebber.

deric raven schreef:
Nee hoor, hier nog een liefhebber.

Misschien ook eens stemmen op deze mooie plaat? Dan haalt deze eindelijk de kaap van 10 stemmen.

Deze ken ik nog niet.
Maar ik ben in het bezit van 6 orginele albums van The Church.

Lost Highway schreef:

Ja, het blijft bij The Church vaak een mix van traditie en experiment. Een echt uitgesproken experimenteel album hebben ze vind ik niet, wel albums met enige afwijkende en experimentelere nummers, b.v. Travel by Thought op Seance, Angelica op Sometime anywhere (dance!), en ambient uitstapjes als 1st Woman on he moon (Parallel Universe), Moodertronic, Serpent easy (Beside yourself). MATS bevat vrij veel experimenten maar aanraden durf ik hem niet, je houdt er van of niet, daar is geen tussenweg. Een heel postrock album zou me wel wat lijken, dat kunnen ze wel denk ik zo.

Lost Highway schreef:

Ach, die liefde is er al vanaf 1988 (Starfish, de VPRO draaide toen nogal eens Under the Milky Way). Gelukkig zij er naast DR en ik nog meer fans in Nederland al mochten het er meer zijn. Maar ja, de grote zaal in Paradiso zullen ze wel niet meer uitverkopen, hooguit de bovenzaal.

avatar van rushanne
The Church is zo'n band die je een half jaar niet draait, en dan weer zo veel mogelijk achter elkaar. Dit is toch een van de betere cd's, en daarom een verdiende 4 ****

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik ben toch ook al jarenlang liefhebber van deze band en heb een elftal platen van ze in de kast staan.
Ook 2 x live gezien, absoluut de moeite waard!
Dit atmosferische album is weer een stap vooruit t.o.v Hologram Of Baal en het coveralbum Box Of Birds
Op deze plaat springt vooral het titelnummer & Nightfriends er wat mij betreft uit.
Nightfriends is het absolute prijsnummer, geknipt voor Kilbeys stemgeluid.
Het nummer maakt een dromerige maar ook zware en desolate indruk op mij.
Reprieve vind ik eigenlijk de enige tegenvaller van het album.
Fraai album en ook deze is ten onrechte zwaar onderbelicht gebleven.

avatar van nightfriend
Grappig, ik zie dat ik die precies als favorieten heb staan. Nou ja, Nightfriends ligt wat dat betreft wel voor de hand. Overigens een nummer dat op mij eerder spiritueel overkomt, maar dat is natuurlijk ook heel persoonlijk.
Dit album klinkt inderdaad enorm atmosferisch, meer dan veel andere albums van The Church. Het heeft een heel mooie, afgeronde sound.

Toch schrok ik bij de eerste keer luisteren erg van dit album. Na de eerste twee nummers, die ik meteen heel goed vond, volgden twee nummers die maar niet op gang leken te komen (in de Oor vond de recensent van dienst het klinken alsof ze aan de tranquilizers waren). Maar je moet bij albums van The Church nu eenmaal erg oppassen met te snel oordelen.

avatar van bikkel2
Terecht alle lofbetuigingen hier.
The Church is na al die jaren zelden of eigenlijk nooit op matig of slecht werk te betrappen.
Dit is een gaaf geproduceerde plaat met veel diepte en fraaie sounds.
Niet dat de band iets heel anders doet - de warme deken van licht psychedelische rock blijft het kenmerk van deze Ausies - maar het klinkt allemaal zo heerlijk Church.
Mooie melodielijnen en de stem van Steve Kilby is zoals altijd erg fijn.
De plaat heeft een prettige, eigenlijk onvoorstoorbare vibe, die goed te volgen is en weer een aantal highlights bezit.
Voor mij in ieder geval, Numbers, The Awful Ache, Nightfriends en het heerlijk lome Invisble.

Uiteindelijk een band met een cultstatus, maar gezien de coherentie betreffende hun discografie, krap ik mij weer eens achter de oren.
Dit had kunnen landen bij een groter publiek.

Mooie plaat wederom.

avatar van luigifort
Alleen echte believers gaan naar de kerk

avatar van bikkel2
luigifort schreef:
Alleen echte believers gaan naar de kerk

Uiteraard!

avatar van RealChameleon
Absolute topplaat van een absolute topband. De missink link tussen The Sound en The Chameleons...

BrotherJohn
Eindelijk ergens online de cd voor een prikkie gevonden, een van de fijnste albums van The Church. Opvallend dat op de cd-cover het bordje bijna in het midden staat, aan de rechterkant heb ik er een stuk bij, het verbreedt mijn horizon iets wat ook de muziek doet.