Jóhann Jóhannsson - IBM 1401, A User's Manual (2006)

IJsland
Electronic / Neoklassiek
Label: 4AD

1. Part 1 - IBM 1401 Processing Unit (8:32)
  2. Part 2 - IBM 1403 Printer (9:33)
  3. Part 3 - IBM 1402 Card Read-Punch (10:23)
  4. Part 4 - IBM 729 II Magnetic Tape Unit (7:15)
  5. Part 5 - the Sun's Gone Dim and the Sky's Turned Black (7:09)
Parabola
De opvolger van Virdulegu Forsetar is adembemend mooi. Maar liefst 60 strijkers brengen hun aandeel, waardoor het voller en overweldigender klinkt. Een mooie wisselwerking tussen klassiek en electronica. De opener Part 1 - IBM 1401 Processing Unit is mijn favoriet. Een dikke 4*

avatar van The Scientist
De melodie in het begin van het eerste nummer komt me heeeel bekend voor, maar ik weet zo niet waarvan. De emotie erin doet me in ieder geval aan Dirty Three's 'Lullabye for Christie' denken, maar dat is niet het nummer wat ik bedoel, misschien iets van Rachel's.. Ik moet erachter komen.

Verder is dit natuurlijk een geweldige plaat

avatar van Nakur
In één keer raak. Hele mooie composities

avatar van Zachary Glass
Soms kan muziek je héél hard raken. Ik doel daarmee niet op het kortstondige kippenvel-moment wat je soms overvalt wanneer je iets hoort op de radio waarbij je opveert - tussen twee dagtaken door.

Neen - iets dieper. Muziek die je doet denken: "Gôh - wat ben ik tevreden dat ik leef: hier & nu". Muziek die je dankbaar maakt voor alle mensen die je mocht leren kennen tijdens je leven. Kortom - muziek die dimensies opent in je hoofd. Ongetwijfeld kan ik hier een chemische verklaring voor opdiepen: werking van pariëtale kwab en dat soort aanverwante zaken.

Maar daar draait het nu even niet om: ik heb deze IBM 1401: A User's Manuel (die titel is al prachtig an sich, vind ik) - en daar ben ik momenteel tevreden mee

avatar van Nakur
van 4,5* naar 4* en weer naar 4,5*. Wat zijnde composties mooi én droevig. De elektronica is de smaakmakende kruidenmix in het feestmenu. De symbiose tussen de 60 strijkers die golvend steeds dichter bij hun doel kruipen - zonder met bombastische climaxen op de proppen te komen - is weergaloos.

Kleur die stukken vervolgens een d.m.v. een subtiel opbouwend klankenpallet (dankuwel langzaam opkomend en neergaand orkest).
Geef het een handleiding mee onder noemer IBM 1401 en besef dat je Jóhann Jóhannsson dankbaar mag zijn voor het feit dat hij je zojuist ruim 42 minuten gelukzaligheid heeft weten te bezorgen.

Klinkt dit eng klef? Besef dan dat dit slechts de ontoereikende woorden op een beeldscherm zijn van een muziekliefhebber die anders ook niet weet hoe hij dit aan de man moet brengen en die de andere 25 liefhebbers voor hem wil bijstaan in hun waardering hopend op nog eens 25 users (of meer) na hem.

avatar van Nakur
Ik post dit alleen om nogmaals de pracht van dit album te benadrukken. Adembenemend mooi

avatar van Kos
Kos
Die 2de track is alleen wel erg irritant, komop zeg.

*ping*

avatar van vigil
halfje er bij! prachtige plaat! Vooral part 4

avatar van Maiky
Johann Johannsson, een interessante ontdekking. Wellicht dat zijn muziekgenre niet zo tot de verbeelding spreekt voor een grotere groep muziekliefhebbers, en dat is zonde. Met zijn twee laatste albums, IBM 1401, A User’s Manual en Fordlandia, weet hij mij te boeien met onderwerpen waar ik de laatste jaren met kritisch oog naar kijk; respectievelijk computers en auto’s.

Natuurlijk gaat Fordlandia niet direct over auto’s, maar IBM 1401 gaat wel direct over computers. Dat niet alleen, het feit dat IBM 1401 mij meer aanspreekt dan Fordlandia is dat het niet zo ambitieus is opgesteld. Hoewel Johannsson zichzelf niet overtreft qua schoonheid van het adembenemende nummer Fordlandia, boeit de elektronica-meets-klassiek mij mateloos en als één geheel, met uitzondering van Part 3, die wat nietszeggend voortkabbelt.

Het ritme van Part 1, die als een soort van metronoom de violen draagt, gaat fantastisch samen met dat wat op de voorgrond gebeurd. Part 2 is fascinerend, het doet me aan ambient denken. De PONG! zegt je op te letten, de stem die je instructies geeft bij het aansluiten van… een printer? Geen idee, geen verstand van computers, maar als Biosphere wat van zijn klanken uit Polar Sequences onder de stem zou hebben gezet, gaf dit een enorme diepte. Dit mag niet zo zijn, maar helaas is dat zeker niet. De strijken van de violen en die druppeltjes xylofoon-achtige tonen geven opeens magie en schoonheid aan de gortdroge stof die de monotone stem oprakelt. Het is, ik wil het eigenlijk niet zeggen, bijna Disney-achtig te noemen. Geen idee waar ik dat vandaan haal. Rond 6:40 komt de verlossing; je hebt hem aangesloten, en Johannsson weet de furore die je dan ervaart magisch te vangen in zijn volle klankenpallet.

Zoals gezegd blijft Part 3 wat op de oppervlakte, maar tegen het einde doet Johannsson toch iets dat opmerkelijk is. Dat angstaanjagende gekrijs. Heel eng vind ik dat, heel luguber. De sfeer veranderd ook. Ik ben weer mijn gedachten erbij. Naadloos gaat het over in Part 4, waar een hemelse, hoge vrouwenstem gelukzalig zucht. Een engeltje. Fantastisch mooi, dit heb ik nog nooit eerder gehoord. Alles wordt nog aangekleed met het geluid van – ik vergis me vast en zeker – karren die over zanderige paden rijden, of… iets dat beweegt in ieder geval. Afsluiter Part 5 bevat zelfs een zingende stem – een computer lijkt me; een stem die net zo vervormd is als de stemmen die in de top 40 zo hip aan het zingen zijn. Een tenenkrommende techniek, maar Johannsson komt er mee weg.

IBM 1401, A User’s Manuel is klassieke muziek met een snufje elektronica dat nooit op de voorgrond treedt. Anders dan een Kashiwa Daisuke, die zijn klassieke gepingel doorspekt met elektronica waardoor er haast geen fatsoenlijk klassieke noot meer uit komt (ook interessant en acceptabel, maar dan anders). Klassiek, of in ieder geval veel instrumentale muziek, is voor mij een moeilijk genre omdat het nooit mijn aandacht erbij kan houden. Johann Johannsson krijgt dit voor elkaar. Ieder nummer heeft iets interessants. Als het geen mooie melodie is, dan is het wel de hoge noten van een vrouwelijke zangeres, een koor of de kurkdroge grijze stof die de vertelstem ten gehore brengt. Dan neem ik het derde deel graag voor lief; dat is altijd goed voor een rustig achtergrondsfeertje.

avatar van alpeko
Ik ben begonnen met Fordlandia, maar ook deze voorganger mag er zijn. Helaas wel net zo lastig te krijgen als rente op een Icesave rekening.

avatar van The Scientist
Oh.. ik heb em meerdere malen in een winkel zien staan.. kan ik van een hele hoop andere dingen niet zeggen.. gewoon eventjes doorzetten dus

avatar van alpeko
Met de donkere avonden voor de boeg haal ik niet langer alleen Fordlandia van stal maar ook dit album dat daar aan vooraf ging. Hoewel dit album maar 5 tracks bevat, staan er mijns inziens meer hoogstandjes op dan op Fordlandia.

Alleen Part 2 laat ik wat links liggen. Met name Part 5 - the Sun´s Gone Dim and the Sky´s Turned Black is om te huilen... en dat bedoel ik postief.

avatar van Teunnis
Ik loop nu al vanaf het eerste moment dat ik dit album luisterde met de vraag: "Waarvan herken ik dat fenomeenabele (jezus, wat een woord) stukje uit The Sun´s Gone Dim and the Sky´s Turned Black? Om precies te zijn van 5:44 tot 6:25 en dan met name de strijkers. Heeft iemand anders precies hetzelfde? En zo ja, weet je waarvan ik het wellicht herken?

Oh ja, nog even iets over dit album:

avatar van blackrider
Johann Johannsson.............Een mens heeft niet altijd veel nodig om even heel gelukkig te zijn: het geheim zit in een zilveren schijfje waar een verdeling in 5 stukken het hoogstnodige is.
Precies de juiste woorden waar ik het helemaal met je eens bent AerodynamiC.....ontroerend mooie muziek van deze IJslander

avatar van snarf349
Het laatste nummer wordt momenteel gebruikt bij een trailer van een 100 miljoen dollar SF film met de titel Battle Los Angeles.
Dailymotion - Battle Los Angeles Trailer - a Films & TV video

avatar van Raoul
Prachtig...

Dit album is een aaneenschakeling van momenten. Met een brok in mijn keel luisteren doe ik niet zo vaak, maar het is weer zo ver. Dit zet ik heel soms op, maar elke keer is het weer raak. En daar zal ik het maar bij houden.

avatar van devel-hunt
Mooie verstilde plaat van Jóhann Jóhannsson. Prachtige emotionele melodien met een uitvoering die heel diep gaat. Ik geloof dat ik een fan begin te worden van Jóhann Jóhannsson. Dit is de tweede cd die ik van hem heb, en allerbei even mooi en origineel. Maar eens nog meer gaan opzoeken en kopen.

Misterfool
Het rondzingende melodietje in Processing Unit is heerlijk. . Kippenvelmachinetje. Mooie contemplatieve plaat. Ik zet het vaak 's avonds op, dan komt het goed tot zijn recht.

avatar van Dreten Bukgat
8 december voor de eerste keer uit op vinyl!

link

avatar van Broem
Maar meteen werk van gemaakt en enkele vinyl uitvoeringen van deze geweldenaar besteld. Wat een album is dit toch. Gemaakt met passie, vernuft en veel fantasie. Hoe krijg je het voor elklaar. Samen met Jóhann Jóhannsson - Orphée (2016) toch wel mijn favoriete albums van Johann. Grote meneer.

avatar van Broem
Vinyl (mooi wit - transparant uitgevoerd) vanmiddag op de draaitafel gehad. Dat klinkt lekker zeg. Mooie gatefold hoes en weer eens lekker genoten van dit bijzondere album. Op naar de volgende van Johannsson. Man heeft me aardig ingepalmd met z’n fantastische muziek.