LateNightTales: Air (2006)

Frankrijk
Label: LateNightTales

1. The Cure - All Cats Are Grey (5:10)
  2. Black Sabbath - Planet Caravan (4:19)
  3. Nino Rota - O' Venezia Venaga Venusia (3:39)
  4. The Band - I Shall Be Released (3:09)
  5. George Delerue - Camille (2:29)
  6. Japan - Ghosts (4:09)
  7. Scott Walker - The Old Man's Back Again (3:38)
  8. Jeff Alexander - Come Wander with Me (2:55)
  9. Minnie Riperton - Loving You (3:59)
  10. Cat Power - Metal Heart (3:38)
  11. Tan Dun - For the World (4:13)
  12. Sébastien Tellier - Le Long de La Riviere Tendre (2:45)
  13. Lee Hazlewood - My Autumn's Done Come (4:04)
  14. Robert Wyatt - P.L.A. (2:24)
  15. Elliott Smith - Let's Get Lost (2:24)
  16. The Troggs - Cousin Jane (2:24)
  17. Air en Alessandro Baricco - Musica (3:04)
  18. The Cleveland Symphony Orchestra - Pavane Pour une Infante Défunte (4:56)
avatar van dynamo d
Wat is dit precies? Air-nummers vertolkt door anderen?

sxesven
Een compilatie samengesteld door de heren van Air, om precies te zijn. In dezelfde serie zijn er ook plaatjes samengesteld door o.m. The Flaming Lips en Belle & Sebastian. Leuk concept.

avatar van Zwammer
Hè jammer, ik dacht een nieuwe Air-album

avatar van Kos
Kos
Idd, dit slaat nergens op.

avatar van Jeanicious
sxesven schreef:

Leuk idee. Waar luisteren jou geliefde artiesten op hun beurt naar. Compilaties liggen door het downloaden niet echt goed meer in de markt, maar dit concept is zo geinig dat het misschien het kopen waard is.

avatar van Justinx
Och, ik schrok op het begin ook al en ik dacht ook dat het een nieuw Air album was. Gelukkig voor mij dat dit niet zo was, want dit album vind ik echt drie keer niks.

Zwammer schreef:
Hè jammer, ik dacht een nieuwe Air-album

Een nieuw album van Air komt er wel binnenkort aan. Begin 2007 zal Air dit nieuwe album uitbrengen. Kan niet wachten in ieder geval.

Ik vind dit een prima plaat. Goed samengesteld: best gevarieerde artiesten, maar wel een knap geheel. De rustige, emotionele sfeer spreekt me ook wel aan. Beetje vergelijkbaar met die van de Air-albums die ik goed vind (vond misschien, ik luister er nooit meer naar), maar dan anders dus. Wat mij betreft is dit een erg leuk initiatief; als ik zelf nog 's 'artiest' wordt, ga ik ook dit soort plaatjes samenstellen en uit (laten) brengen.

Zo heb ik hier wel een paar leuke dingen door ontdekt:

*Black Sabbath: nooit geweten dat die zo'n mooie folky kant hadden. Ik kende alleen maar de rockkant en die vind ik niet zo interessant.

*The Band: I Shall Be Released schijnt een wat afgezaagd nummer te zijn, maar ik kende het nog niet.

*Japan. Ghosts is een wat experimenteel nummer en voor mij een geslaagde kennismaking met Japan. En de reden weer 's naar David Sylvian te luisteren.

*Scott Walker. Gruwelijk mooi nummer. Ook eindelijk maar 's een album van opgespoord. Absurd dat het nog ontbrak in mijn collectie, het is echt iets voor mij.

Al met al een erg fijne plaat en voor mij persoonlijk een stuk relevanter dan de laatste Air-platen.

Ruby1966
Is het nummer Come Wander With Me op deze cd dezelfde versie als die van de RVS reclame met de zwevende paraplu mannetjes? Weet iemand dat toevallig? Herman?

Geen idee, ik ken die reclame niet. Staat ie ergens online?

Ruby1966
Hier bijvoorbeeld: http://stupid.comedyclips.nl/index.php?actie=clip&clip=428&soort=0

ik weet alleen niet of daar geluid bij zit, omdat ik op mijn pc geen geluid heb...

Er zit geluid bij en het is inderdaad het nummer van deze CD, volgens mij. Heb hem nu niet bij de hand, maar het kwam me wel erg bekend voor.

Ruby1966
Dank je wel voor het antwoord!
Ik vind het zo'n prachtig liedje. En verder lijkt deze cd me ook niet slecht. Dus die ga ik maar eens bestellen dan.

avatar van Dielie
hatelijk dergelijke platen, je zou ze zomaar meenemen uit een platenzaak om dan tot de vaststelling te komen dat het zoiets is, had ik bij zo een Grandaddy plaat ook, zeker die teleurstelling dat het geen nieuwe schijf is,

avatar van luc011190
Dielie schreef:

Je kan toch even op de achterkant kijken?

avatar van Dielie
ja ma tis zo die eerste moment eh

Ik draai deze cd echt grijs, zover dat wil bij een cd dan. Er zijn er meerdere van; Late Night Tales en Another Late Night. Ik vind het stuk voor stuk juweeltjes. Over het algemeen is het mellow muziek om heerlijk bij weg te dromen.

Ondanks dat ik een best grote fan van the Cure ben kende ik het nummer All Cats Are Grey eigenlijk niet eens. Intussen heb ik de cd waar het nummer oorspronkelijk op staat gevonden en beluisterd en heb er van genoten. Zo leer ik mijn favoriete artiesten nog eens opnieuw kennen.

avatar van divart
dynamo d schreef:
Wat is dit precies? Air-nummers vertolkt door anderen?

Het is idd een gewone compilatie samengesteld door de heren van Air. Het idee erachter is dat men zijn of haar "roots" weergeeft. Of te wel op deze compilatie staat de muziek waar Air door is beinvloed en zonder de muziek van dit album had Air dus niet bestaan of heel anders geklonken. Leuk idee.
Moonbr schreef:

Schande. Het mooiste album van de Cure en je kent het niet eens . (nu gelukkig wel, en dat geeft de waarde van dit soort compilaties maar weer mooi weer)
Maar dit is een fraaie compilatie, slechte nummers staan er niet op Al zijn The Cure en Jeff Alexander zijn voor mij wel de toppers en die kon ik al.

Uit de serie Late Night Tales / Another Late Night is dit de bijdrage van Air. Ik verwachtte er veel van en die verwachtingen worden alleen en deels op het eerste deel van het album ingelost. Daar staan een aantal fraaie nummers van artiesten waar ik nog niet of nauwelijks van gehoord had en fraaie songs van bekende artiesten, zoals the Cure, Black Sabbath en Japan.

Op het tweede deel van dit album zakt de boel enigzins in. Ook al is mellow, soft electronische en klassieke muziek natuurlijk te verdedigen op een Late Night album, zeker als de artiest met z'n eigen favorieten mag komen, dan nog moet het natuurlijk wel goede muziek zijn. En dat is het maar bij vlagen. Nee, dit hadden ze toch beter kunnen invullen blijft mijn gevoel. Daarom pik ik ook hier mijn nummers eruit en laat de rest achter, helaas.

Het tweede deel vind ik ook een stuk minder, maar het nummer van Sébastien Tellier is dan wel weer mijn favoriet van deze CD.