Adrian Borland - 5:00 AM (1997)

Label: Earth

1. Stray Bullets (3:36)
  2. Dangerous Stars (4:19)
  3. Vampiric (5:00)
  4. Baby Moon (5:16)
  5. City Speed (4:41)
  6. Kissing in the Dark (4:52)
  7. I'm Your Freedom (2:42)
  8. The Spinning Room (5:09)
  9. Redemption's Knees (3:41)
  10. Between Buildings (5:36)
  11. Over the Under (5:13)
  12. Before the Day Begins (5:42)
avatar van Rainmachine
Na een veelbelovend begin van zijn carrière als leider van de Britse new wave-groep The Sound heeft het zanger, gitarist en songschrijver Adrian Borland vaker tegen dan meegezeten. Een reeks interessante maar niet altijd even geslaagde soloplaten zorgde slechts voor steeds verder teruglopende verkoopcijfers. Met deze CD slaagde hij erin een deel van de vergane glorie terug te winnen. 5:00 AM kan zich qua intensiteit meten met het beste werk van The Sound. Borland is er bovendien in geslaagd de echo's uit zijn new wave-verleden te vangen in een modern klinkende productie. De muziek klinkt, zoals het hoort, gezwollen en dramatisch, maar is tevens voorzien van een sprankelende frisheid zoals je maar zelden meer tegenkomt in dit vrijwel afgestorven genre.

avatar van lebowski
Tevens zijn laatste plaat voor hij zelfmoord pleegde, zal deze snel eens luisteren!

avatar van Rainmachine
Alexandria, 5:00 AM en Brittle Heaven zijn absolute aanraders. Het zijn Adrian's meest positieve platen. De andere zijn ook prima, de man kon schijnbaar gewoon geen slechte platen maken. Daarvoor was hij denk ik teveel een perfectionist...

Ik heb bijna alles van The Sound en / of Adrian Borland. Eerlijk gezegd konden de solo cd's van Borland me niet zo bekoren omdat ik het te ver van de Sound af vond staan. Deze plaat gaf me weer het gevoel een Sound plaat te bezitten (even in het midden gelaten of dit nou goed of slecht is om het met The Sound te vergelijken).

avatar van beaster1256
Elk zijn zin, ik heb ook alles van The Sound en Adrian solo. Van The Sound vind ik vooral de eerste 3 fantastisch en zeker dan die BBC Sessions, dat is de beste.
Bij Adrian solo had ik wat meer problemen, ik vond de eerste 3 steeds iets missen, de songs waren minder en de productie was minder enfin , maar toen kocht ik ' Beautiful Ammunition en deze plaat vind ik overduidelijk de beste van Adrian, nadien kwam dit nog uit, maar het was een stapje terug.

avatar van dix
dix
Is het toevallig dat deze plaat 05:00 AM heet ?

Dat schijnt het tijdstip te zijn waarop statistisch gezien de meeste zelfmoordenaars toeslaan.

avatar van King of Dust
Prachtige CD die geen zwakke nummers bevat. Goede melodieen en teksten die blijven boeien. Het album zelf bevat al veel verschillende stijlen. Er staan rocknummers op, enkele ballads maar ook wat alternatievere nummers. Alleen de tracklisting is een minpuntje. Het hoogtepunt vind ik de nummers Kissing In The Dark en The Spinning Room die midden op de CD staan. De nummers die daarna komen zijn wel goed, maar zijn een beetje een anticlimax na deze topnummers. Before The Day Begins vind ik wel een goede afsluiter, maar de bovenstaande nummers hadden van mij wel wat meer op het einde mogen staan. Toch 5 sterren omdat alle nummers wel goed zijn. Schitterend album en een waardig afscheid van Adrian.

dix schreef:
Is het toevallig dat deze plaat 05:00 AM heet ?

Volgens mij pleegde Adrian Borland zelf ook tussen 5 en 6 uur 's ochtends zelfmoord.

beaster1256 schreef:

Nou, dat heeft mijn verwachtingen voor Beautiful Ammunition ongelofelijk hoog gespannen (ondanks dat het een kwestie is van smaak natuurlijk). 5am vind ik een moeilijk te overtreffen hoogtepunt voor Adrian. Dat blijkt ook als ik zijn latere (postuum)albums Last Days Of The Rain Machine en Harmony & Destruction beluister. Goed, maar niet zo goed. Ik ga maar eens op zoek naar bovenstaand album, want ik wil wel eens horen of deze echt aan 5am kan tippen. Alleen zo jammer dat Beautiful Ammunition zo verschrikkelijk moeilijk te vinden is. Hij is zelfs niet op Adrian's fansite, Brittle Heaven, te koop.

avatar van King of Dust
Dit album blijft me maar bekoren, en vandaar dat ik er ook meerdere reacties aan wil toewijden. Het laatste album dat Adrian Borland uitbracht voor zijn dood in 1999. Een van de briljantste muzikanten die ik ken en mijn persoonlijke favoriet onder alle muziekalbums die ik ken. Alle nummers zijn prachtig en het album als geheel is prachtig, maar dit is te veel om een recensie over te schrijven. Over de hoogtepunten van dit album wou ik nog even uitwijden.

Kissing in The Dark

Niet zo romantisch als de titel mij deed vermoeden. Kissing in The Dark, met zijn klaaglijke pianospel en het bezwerende koor op de achtergrond, klinkt in mijn oren eerder als een klaaglied over een wereld waar geen liefde is en waar zoenen alleen nog maar de daad is, en niet meer de bedoeling erachter. Een wereld die gedoemd is ten onder te gaan. Een heel deprimerend lied, maar ongelooflijk prachtig.

The Spinning Room

Net zoals Kissing in The Dark laat Adrian hier duidelijk zijn experimentele kant zien. Het zweverige, zeurende geluid dat zich steeds herhaald, begeleidt door de dromerige gitaar. En dan die donkere bastoon die het nummer echt laat beginnen. Het lied laat me dwalen, dwalen, dwalen. Dan, net zoals in Deep Deep Blue een refrein dat de sfeer doorbreekt (en bij de eerste luisterbeurt teleurstelt), maar de briljante wijze waarop Adrian terugkeert naar het zweverige couplet, een doolhof van tonen, maakt alles weer goed en voegt zelfs veel toe aan het nummer. Het prachtige tussenstuk met de hoorn, midden in het nummer: alles is wat mij betreft perfect aan dit nummer.

Over The Under

Volgens mij dacht Adrian hier eindelijk de weg gevonden te hebben en de depressie overwonnen te hebben. Helaas bleek dit niet het geval. Een lied dat zo optimistisch klinkt en is, dat het onvoorstelbaar is dat de componist ervan 2 jaar later zelfmoord pleegde. Een kant van Adrian Borland waar ik even aan moest wennen, maar na een aantal luisterbeurten is dit album een van de toppers van dit album geworden voor mij.

Before The Day Begins

Veel nummers van Adrian raken mij, maar deze raakt mij op een hele aparte manier, een zeer bitterzoete manier. Als ik dit nummer luister is het voor mij net alsof Adrian vanuit de hemel tot mij spreekt. Dit klinkt misschien overgevoelig en raar, maar ik ben geen Derek Ogilvie die echt boodschappen denkt te horen: het nummer roept gewoon dat gevoel in me op. Adrian Borland is op muzikaal gebied mijn idool en de bitterzoete sfeer van dit nummer raakt me diep. Adrian geeft zijn boodschap na zijn dood nog door en zingt over de teleurstelling van het leven en dat je daarmee moet zien te leven.

Het album sluit af met de woorden
Before The Day Begins, do you thank your stars or count your sins
or think of all the finer things that finally came.

Adrian is dood en niets kan dat meer veranderen. Maar deze boodschap gaf hij op het laatst nog aan ons mee. Hij wist hoe het was als het leven je diep teleurstelde, en geeft daarom de boodschap er dankbaar voor te zijn en te beseffen hoe bijzonder het is dat je leeft. Dit nummer is voor mij dan ook een grote inspiratie.

Na het laatste akkoord vervaagt de muziek weer en ben ik heel dankbaar dat ik me weer 55 minuten in Adrian's wonderlijke klankenwereld heb mogen bevinden en heel dankbaar voor de inspiratie die deze wereld mij geeft.

avatar van zaaf

Wat een mooie persoonlijke beschrijving! En wat idioot dat ik dit nu pas lees.

Ben al lang geregistreerd, ben verzot op Sound-Borland, live gezien, zelfs een keer gesproken...

Nogmaals, mooi en fijn om te lezen. Meerwaarde voor mij in deze periode waarin ik zijn catalogus weer eens binnenstebuiten keer.

avatar van King of Dust
Leuk om te horen! Ik vind zowel The Sound als Adrian solo ook helemaal geweldig. Ik ben helaas te jong om hem een keer gesproken te hebben, maar het moet een interessante man zijn geweest.

avatar van Alicia
Dit doe ik ook elke keer weer... de complete The Sound - Adrian Borland verzameling draaien. En dat is nogal wat. Mooi en ook erg emotioneel. Ik heb Adrian (The Sound) diverse keren gezien en ook gefotografeerd en ik ben blij dat ik dit mee heb mogen maken. Super!

Mooi stukje trouwens van King of Dust

Heel sterk album van de betreurde Adrian Borland.
Vanaf hier ging het hard minder met de toch al broze geestelijke gesteldheid van de exfrontman van The Sound.
Ik vind niet alles sterk wat hij na The Sound fabriceerde.
Ik mis nogal eens de urgentie die hij met The Sound zo treffend neerzette.
Met 5.00 AM heeft mij echter weer bij de les.
Het is compact, tekstueel weer vlijmscherp en het songmateriaal is over de hele linie sterk.
De dreiging is her en der weer sterk aanwezig en het geheel is creatief en afwisselender, en het venijn van The Sound steekt zeker de kop weer op.
Het rockt, het ontroert, maar Adrian probeert ook wat andere dingen uit, zonder daar op de bek te gaan.
De man verteld ons over de valkuilen van het leven en hoe houdt je je kop boven water.
Met de wetenschap dat hij voor zelfmoord koos in 1999, is het allemaal nog veel beladender natuurlijk.

Een prachtwerkje en goed te constateren dat hij het allemaal nog in hem had.
Maar het blijft in en in triest dat Adrian er niet meer is.
Een heel groot talent.

avatar van Manfield
20 jaar oud is deze plaat. Al 18 jaar is Adrian Borland niet meer.. Maar wat een ouvre heeft deze man achter gelaten. Van zijn solowerk staat deze plaat mijns inziens op de bovenste trede. Ontluisterend mooi! Geen glans, geen praal bij Adrian, maar gewoon de keiharde kanten van het leven bezongen.