Fountains of Wayne - Fountains of Wayne (1996)

Label: Atlantic

1. Radiation Vibe (3:46)
  2. Sink to the Bottom (3:12)
  3. Joe Rey (2:40)
  4. She's Got a Problem (3:28)
  5. Surival Car (2:05)
  6. Barbara H. (3:24)
  7. Sick Day (4:33)
  8. I've Got a Flair (2:52)
  9. Leave the Biker (2:42)
  10. You Curse at Girls (2:05)
  11. Please Don't Rock Me Tonight (2:51)
  12. Everything's Ruined (2:44)
avatar van Marty McFly
Undertone schreef:
Bij het nieuws dat Adam Schlesinger stierf ten gevolge Corona, past enkel dit album op repeat.

Deze plaat kan dat ook moeiteloos verdragen, die kun je 10 keer achter elkaar laten draaien.

avatar van Elbow
Erg geschrokken van dit trieste nieuws. Weeral een slachtoffer van Covid-19 Zijn albums staan al op de hele dag op repeat.

avatar van GrafGantz
wimovic schreef:
Wat word ik van deze plaat toch ongelooflijk vrolijk! Doe mij een tuinstoel en een paar Corona's en mijn zonovergoten middag kan niet meer stuk!!!

Dit is een retrospect toch wel een bizar bericht

avatar van WoNa
Gisteren de plaat na het lezen van het enorm trieste bericht weer eens opgezet. Er vielen mij een paar dingen op.

1) Het geluid van de plaat is nog steeds even fris als toen. Hij is werkelijk geen seconde verouderd. Een soort tijdloosheid zoals afleveringen van Monty Python hebben.
2) De kwaliteit is echt waanzinnig goed. In mijn oren zijn ze hier nooit meer overheen gegaan.
3) Ik kan het album werkelijk van a tot bijna z meezingen. Als een plaat uit mijn pubertijd.
4) De impact is dus nog groter geweest dan ik mij toen, begin 1997 na een Oor recensie gelezen te hebben, moet hebben gerealiseerd.
5) Dat laatste halfje erbij is volkomen terecht.
6) Dat 'Maureen' mijn favoriete Fountains of Wayne song blijft.
7) Mijn hoes is een andere dan deze. Veel leuker ook. Europa vs. V.S. versie?

De andere albums komen hierna zeker aan de beurt.

Ik heb een paar meer gedachten aan Fountains of Wayne op mijn blog gezet. Die kun je hier lezen.

avatar van Bert Wasbeer
Maureen is inderdaad wel een van de allersterkste songs, maar er zijn er velen die strijden om een plekje in de top 10 (radiation vibe, barbara H, the girl I can't forget, valley of malls, prom theme etc.). Goede melodieën, scherpe teksten en een hoge meezingfactor, dat zijn de elementen die ik aan FoW het meest waardeer.

avatar van Bobbejaantje
Hoewel ik jong was in de jaren negentig is deze band nogal aan me voorbij gegaan, enkele bekendere nummers niet te na gekomen. Maar wat een fijne plaat is dit toch. Jaren negentig rock met edge en melodie. Mijn jongere zelf had hier vast en zeker ook veel plezier aan beleefd.
R.I.P. Adam Schlesinger. Je muziek leeft ongetwijfeld voort.

avatar van EttaJamesBrown
Al jaren een favoriet album in Huize Etta. Ik heb wel een andere hoes.

Wat een parel is de afsluiter toch: Everything's Ruined.

Slow down
There's gonna be trouble
You're gonna forget
What you're doing

One false move, baby
Suddenly everything's ruined

Opvallend ook hoe dit nummer gelijkenissen vertoont met een ander fantastisch debuut uit hetzelfde jaar: Eels - Beautiful Freak.