Eels - Beautiful Freak (1996)

Label: DreamWorks

1. Novocaine for the Soul (3:09)
  2. Susan's House (3:54)
  3. Rags to Rags (3:49)
  4. Beautiful Freak (3:32)
  5. Not Ready Yet (4:45)
  6. My Beloved Monster (2:10)
  7. Flower (3:35)
  8. Guest List (3:12)
  9. Mental (4:00)
  10. Spunky (3:09)
  11. Your Lucky Day in Hell (4:25)
  12. Manchild (4:02)
  13. Novocaine for the Soul [Live] * (3:22)
  14. Manchester Girl [Live] * (3:21)
  15. My Beloved Mad Monster Party [Live] * (2:34)
  16. Flower [Live] * (3:17)
avatar van popstranger
Thanks zaaf, ben een echte muzikale veelvraat en ben er zeker van dat ik via deze site nog vele goeie en nieuwe dingen zal ontdekken. Van jouw top 10 heb ik er ook enkele in bezit en zijn ook niet van de minste!

avatar van adri1982
Zeer goed album. Mooi zelfs. Er staat geen matig of slecht nummer op en onder de tracks blijven 'Novocaine for the soul', 'Rags to rags' en 'Beautiful freak (de juweel van de cd)' de klassiekers. Ik luister dit album regelmatig.

avatar van Screenager
Heb deze plaat zonet op vinyl gekregen en blijkt dat Manchild er niet op staat. Nog mensen met dit probleem?

avatar van Leeds
Manchild staat niet op de Sleuth versie. Is trouwens een niet officieel uitgebrachte versie. Op de DreamWorks versie staat ze wel.

avatar van Screenager
Ach zo, ik heb inderdaad een onofficiële Sleuth versie. Jammer wel.

avatar van Johnny Marr
Not Ready Yet...wat een heerlijke beukplaat is dat toch!
Beautiful Freak in z'n geheel is ook gewoon één van de lekkerste gitaarplaten van de jaren '90.

avatar van Chungking
Na al die jaren nog eens aan het herbeluisteren, en het blijft een schitterende plaat. En meteen ook dé blauwdruk voor al het goeds dat van Eels nog mocht volgen.

Een paar tekstuele pareltjes blijven een glimlachje ontlokken:

Sometimes it feels like I'm made of eggshell. And that I'm gonna crack.

Mama gripped on to the milkman's hand, and then she finaly gave birth.

jakkepoes
Dankzij Rob Stenders die er destijds veel aandacht aan schonk aangeschaft. Pareltje

avatar van coldwarkids
Your Lucky Day In Hell is by far het beste nummer van Eels. Zojuist weer eens opstaan. Kippenvel weer.

avatar van Silky & Smooth
Grappig, Susan's House trok direct mijn aandacht omdat Atmosphere het erg mooi heeft gesampled, maar ik vind het, ondanks de prachtige tekst, toch één van de mindere nummers naast Rags to Rags. Beautiful Freak, Not Ready Yet, Guest List en Mental. Al met al een fijn, kalm en donker album dat af en toe ook lekker rockt!

avatar van Arrie
Silky & Smooth schreef:

Gladys Knight & The Pips - Love Finds Its Own Way (Buddah Records 1975) - YouTube - m.youtube.com

avatar van Silky & Smooth

Aha! Ik ging er vanuit dat Ant hem hier vandaan had (wat natuurlijk nog steeds mogelijk is).

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ooit bij Eels ingestapt bij Daisies Of The Galaxy enthousiast geraakt en alles van de band gekocht. Hierdoor is dit debuutalbum altijd een ondergeschoven kindje gebleven bij mij die ik weinig kansen heb gegeven. Deze week eens uitgebreid beluisterd en dit is een fraai debuutalbum. Trieste maar ook grappige teksten en soms sterk gitaargeorienteerd. Your Lucky Day In Hell is voor mij de topper. Deze plaat was de opmaat naar zijn magnum opus Blinking Lights 9 jaar later.

avatar van james_cameron
Eerste en wat mij betreft nog steeds beste album van deze vrij unieke band. De zwaar ironische, tragikomische teksten zijn zeer treffend en men treft precies de juiste balans tussen ingetogen, breekbare liedjes en meer uptempo en stevige pop/ rock. Veel positieve uitschieters, met Your Lucky Day In Hell als mooiste track.