2Pac - All Eyez on Me (1996)

Label: Death Row

1. Ambitionz Az a Ridah (4:39)
  2. All Bout U (4:37)

met Hussein Fatal, Nate Dogg, Dru Down, Yaki Kadafi en Snoop Doggy Dogg

3. Skandalouz (4:09)

met Nate Dogg

4. Got My Mind Made Up (5:13)

met Dat Nigga Daz, Kurupt, Redman en Method Man

5. How Do You Want It (4:47)

met K-Ci & Jojo

6. 2 of Amerikaz Most Wanted (4:07)

met Snoop Doggy Dogg

7. No More Pain (6:14)
  8. Heartz of Men (4:43)
  9. Life Goes On (5:02)
  10. Only God Can Judge Me (4:57)

met Rappin' 4-Tay

11. Tradin War Stories (5:29)

met Dramacydal, C-Bo en Storm

12. California Love [Remix] (6:25)

met Dr. Dre en Roger Troutman

13. I Ain't Mad at Cha (4:53)

met Danny Boy

14. What'z Ya Phone No (5:10)

met Danny Boy

15. Can't C Me (5:30)

met George Clinton

16. Shorty Wanna Be a Thug (3:51)
  17. Holla at Me (4:56)
  18. Wonda Why They Call U Bitch (4:19)
  19. When We Ride (5:09)

met Outlaw Immortalz

20. Thug Passion (5:08)

met Jewell, Dramacydal en Storm

21. Picture Me Rollin' (5:15)

met Danny Boy, Big Syke en C.P.O.

22. Check Out Time (4:39)

met Kurupt en Big Syke

23. Ratha Be Ya Nigga (4:14)

met Richie Rich

24. All Eyez on Me (5:08)

met Big Syke

25. Run tha Streetz (5:17)

met Michel'le, Mutah en Storm

26. Ain't Hard 2 Find (4:29)

met E-40, B-Legit, C-Bo en Richie Rich

27. Heaven Ain't Hard 2 Find (3:58)
avatar van UmindC
Ondanks dat het Tupac is?

De grootste misvatting over 2Pac is dat iedereen hem ziet als rapper/MC. Hij is volledig anders. Hij was een dichter, zegt hij zelf ook in het verhoor in de gevangenis ('95) "It's poetry". Hij deed alleen zijn emoties en intellect op papier zetten en daarna rijmen op een beat.
MC's zijn woord-kunstenaars met ingewikkelde rijmschema's, woordgrappen, wordplay etc.
Niet te vergelijken met elkaar dus.

2Pac's emotie en diepgang zijn ongeevenaard, misschien daarom de beste ooit in zijn klasse.

Ponty Mython
Omdat hij zegt dat ie dat was maakt het nog niet zo.

avatar van Kill_illuminati
Misschien toch wel?

avatar van WeztSide
Sommige van die gedichten zijn wel heel slecht zeg...

avatar van Jensiebo
hmm gek als ik op Spotify naar All Bout U luister hoor ik toch Snoop Dogg in het outro...

avatar van Kill_illuminati
Jensiebo schreef:

Dat klopt, hij doet inderdaad de intro van het nummer.

René. schreef:

Ik heb al aangegeven dat ik me vergiste met de Dre-2pac connectie. Ik heb rond die tijd ook niet actief geluisterd naar hiphop, dit is pas veel jaren nadat 2pac allang dood was begonnen. Je hebt helemaal gelijk dat dit nogal dom was, had dit in m’n hoofd zitten, maar klopt idd helemaal niet. Je was niet de eerste die dit zei.

Dit neemt niet weg dat m’n mening over 2pac, vooral vanaf dit album niet verandert. De vergelijking met 50 Cent is zoals ik ook al aangegeven heb wat overdreven, maar ze horen voor mij in hetzelfde straatje. (vanaf dit album). Ik vind het vrij inhoudloos allemaal, met af en toe idd een goed nummer tussendoor, maar het overgrote gedeelte ligt me voor geen meter. Er is geen twijfel over mogelijk dat 2pac veel meer heeft betekend dan 50 cent, of welke andere ‘gangsterrapper’ dan ook, maar hij had een veel positievere bijdrage kunnen geven zonder al dat trieste ‘gedis’.

Against all odds, ook al staat het niet op dit album, wil ik het wel over hebben. Ik vind het geen goed nummer. Pure grootpraat en rappers dissen zonder reden. Ik vind het pure grootheidswaanzin door weet ik vele hoeveel rappers te dissen die je nooit iets hebben gedaan.

2Pac diste ze natuurlijk niet "zomaar", in zijn ogen waren B.I.G., jimmy henchman en Puffy o.a. degenen die hem hadden verraden omtrent die '94 shooting, Jay-Z had samen met biggie dat nr Brooklyn's finest gemaakt en Nas deed in pac's ogen hem na met die line in The Message en die beat van street dreams

ewalk schreef:

Ik denk niet dat er wat mis is met hem. ik denk dat Wax gewoon kritisch is en tegen de mening van de massa in durft te gaan. De waarheid is niet altijd wat de massa vindt, snap je. Als dat zo was dan leefden we nu nog in het Stenen tijdperk, got it? Wax bedoeld gewoon dat dit album een commerciele ode is aan een man die zich heeft laten strikken in een net van valse uitbaters die puur uit eigenbelang hebben gehandeld. Als je zonder kritiek bent en zonder kritiek leeft zul je je blindelings naar de slachtbank laten leiden! Wat dat betreft is KRS One heel wat kritischer dan een 2 pac die nooit onafhankelijk heeft gehandeld maar altijd onder de vleugels van een ander. Ice T is wat dat betreft veel moediger geweeest dan deze man! Dat neemt niet weg dat ik de man zijn keuzes en muziek niet respecteer. Maar om hem nou zo hoog in te delen? Met mijn gezonde verstand nooit niet!

Het album krijgt van mij bovendien net een drietje vanwege het hoge mainstream geluid.

Ik heb werkelijk nog nooit zulke ongelooflijke onzin gelezen, doe eerst eens wat research voor je wat zegt -> tip

avatar van thomzi50
Der Untergang schreef:
Jay-Z had samen met biggie dat nr Brooklyn's finest gemaakt

Niet echt een goede reden, toch? Ik zou het wel onder de categorie "zomaar" willen scharen.

avatar van Der Untergang
Volgens mij werd 2pac niet echt in het zonnetje gezet op dat nummer, is het wel?

avatar van party
vette cds een van me favorite cds ooit. vindt wel de eerste cd beter dan de tweede. beats zijn goed en tupacs flow en teksten ook.dus een dikke 4.5.

Ulfat-e-Zulmat
Can't C Me!

Heerlijk dat bijna duivels gelach van 2pac! Niggaz can't see me!

avatar van iggy
Veeeeel te lang wat mij betreft. Als je de plaat weet te filteren dan kom ik tot een prachtige rap plaat. En dat heeft een lange tijd geduurd hoor. En tuurlijk ik ben geen rap specialist verre van dat zelfs. Ik heb deze cd al een behoorlijk lange tijd in mijn bezit. Tevens heb ik er verdomd veel tijd en moeite in moeten steken om een beetje wegwijs te worden in deze plaat. Plus het feit dat ik alle ogen op mij niet al te vaak draai. Maar tjee wat mij betreft word er ook behoorlijk wat zand in de ogen cq oren gestrooid door al die figuren die er op mee rappen. Dat maakt mij waarschijnlijk tot een onbenullige zijdelingse rap liefhebber so be it. Wie is wie?
Maar goed er staan verdomd lekkere nummers op deze plaat. Als ik filter kom ik tot ruim een uur verdomd goede rap waar je U tegen zegt. En een 50 minuten waarin ik me soms vreselijk verveel. 2 pac had gewoon het talent om rap naar een ander nivo te trekken. Bekend verhaal natuurljk.

Eerste CD is top. Een voorbeeld van een geheel dat meer is dan de som der delen. Ik zou geen enkel nummer echt tot de hip hop greatest rekenen, maar voor mij is dit een van de, zoniet het beste hip hop album ooit door de hele sfeer en kwaliteit van het album. Tweede CD vind ik middelmaat.

Tradin War Stories was de reden dat ik 2Pac fan werd, een vriend van me liet dit nummer aan me horen, daarna langzaam al zijn albums gaan kopen tot en met Greatest Hits. De rest vind ik niet origineel genoeg als je snap wat ik bedoel. Oude teksten op nieuwe beats (niet hoe Pac het wilde).
Erg commercieel album, met een aantal fillers, maar die vind ook nog lekker hoor!
Cinisch maar waar, Deathrow werd ook echt zijn dood...
Erg jammer dat hij zijn idee over One Nation en Deathrow East niet voort kon zetten. Deze man had echt ideeen!

Book 2 vind ik persoonlijk beter dan book 1. Wie nog meer?

avatar van Booyo
Wat een doodzone dat dit een dubbel album is geworden. Ik kom tot 15 zeer goede tracks, 2pac in bloedvorm. Maar de overige 12 zijn volledige fillers, echt helemaal niks aan. Absolute favoriet is Can't C Me, heerlijk. Wat dat betreft kent Book 2 het hoogtepunt, maar ik vind book 1 over het geheel toch beter.

avatar van Raul
Der Untergang schreef:

Hm, maar hij wordt er ook niet gedist voor zover ik weet...
Enige line die over hem gaat is van Biggie:

If Faith had twins she probably had two Pacs
Get it? 2 Pac's...

Is eerder ironisch naar hemzelf toe. Tupac beweerde dat hij het bed had gedeeld met met Big's vrouw Faith Evans, waarop Biggie deze semi-komische line spit
Niet echt een diss als je het mij vraagt...

Maar goed, Tupac sloeg inderdaad wel door met dat hele diss gedoe van hem, neemt niet weg dat hij één van de interessantste, meest veelzijdige en inspirerende rappers ooit is

Lange tijd m'n favoriet geweest maar inmiddels alweer vele jaren verstoten door Nas

Gucci-Mane
Letterlijk de beste album allertijden. Alles was er. 2Pac op zijn absolute best aan top , maakt een weg voor miljoenen artiesten die als hem willen worden. Niet alleen is dit album op top niveau , zoals productie , teksten , sfeer , atmosfeer , metaforen , beats , verhaal etc , dit album inspireert ook tegelijkertijd andere albums , and veranderd de Hip Hop game in een Westcoast wijze.

avatar van dix
dix
Ik vrees wel dat deze plaat veel scholieren tot spijbelen heeft aangezet, met name bij Nederlands.

avatar van Shelter
@dix,

avatar van Holla
Perfecte samenvatting van King Gucci!

avatar van Bedorvenkebab
Alles was er.

Improvision
Ik kan hier echt niet naar luisteren, wat een verschrikkelijk slechte beats.
Ik houd 2pac er overigens verantwoordelijk voor dat 16-jarige producertjes het een goed idee vinden om 808's op een minimalistisch pianoriedeltje te zetten.

avatar van Holla
Ik vind dit een leuk album, enkel de veronderstelling dat dit zijn beste album zou moeten zijn is een enorme misser. Dit is ziijn 1 na slechtste imo

avatar van Der Untergang
Is geen misser, is een kwestie van smaak

avatar van Holla
Tuurlijk, maar ik vind de 2de helft van dit album teleurstellend eigenlijk, na zo'n keiharde 1ste helft. Er staan wel wat leuke nummers op maar die 2de CD had van mij niet gehoeven.

avatar van Shelter
eens met Holla