Bonobo - Migration (2017)

Electronic

4. Grains (4:28)
  5. Second Sun (3:43)
  6. Surface (4:11)

met Nicole Miglis

7. Bambro Koyo Ganda (5:02)

met Innov Gnawa

8. Kerala (3:57)
  9. Ontario (3:52)
  10. No Reason (7:28)

met Nick Murphy

11. 7th Sevens (5:07)
  12. Figures (6:08)
  13. Break Apart [Instrumental] * (4:33)
totale tijdsduur: 1:01:52 (1:06:25)
avatar van leoloww
Hee , iemand die de piano aan het stemmen is met Ambient op de achtergrond...........goh

avatar van Ponty Mython
andnino schreef:

Niet op Black Sands. Daar kan ik ieder nummer van dromen. En zijn andere albums hadden altijd wel minstens een paar nummers die zeker wel catchy te noemen waren.

Het enige deuntje dat ik van deze (na vier luisterbeurten) kan neuriën is die sample in Kerala.

Klopt, en een hoop nummers waarvan je meteen alweer bent vergeten na het luisteren van het album hoe ze precies klonken. Dial M for Monkey is zo'n album waar alleen Flutter van blijft hangen.

Ponty Mython schreef:

Toch vind ik dat album een stuk beter wegluisteren. Migration heeft naar mijn idee een soort artistieke pretentie (die niet uit de verf komt), met een hoop dynamiek en subtiliteiten waardoor het niet geschikt is voor "gewoon" op de achtergrond.

avatar van Booyo
Ponty Mython schreef:

Migration en Break Apart zijn nummers die we zo onderhand gewend zijn van Bonobo. Rustige down tempo tracks met op de tweede een lijzige zangeres.

avatar van Mjuman
Booyo schreef:

Je zou het misschien niet verwachtten, maar Rhye is toch echt een man

Dit illustreert meteen de grote tekortkoming van de hedendaagse muziekluistercultuur (op de spotifiets en/of via neergeschoten mp3): luisteren zonder context/metadata - zeker in het geval van dit album Rhye - Woman (2013).

Pas wanneer je gaat zoeken wie, wat etc ontdek je dat je met een mannelijke contralto stem te maken hebt.

Eh...
Had je vroeger niet een vinylhoes of casetteband waar met wat meer obscure muziek geen bandfoto op stond en geen internet om het op te zoeken?

avatar van Mjuman
andnino schreef:

Eh...

[opa vertelt van vroeger modus]
Vroeger had je idd veel compilatiecassette-releases - vaak aangekondigd in NME of MM - en in de artikelen daarbij vond je vaak veel referenties. En al had je geen internet (in da 80s) had je de peer group - bestaande uit net zo fanatieke nieuwe-muziekafficionado's - die je regelmatig tegenkwam in de kroeg. Een essentieel deel van de fun bestond er dan in goede/obscure releases 'in de peergroup te gooien' - zo bracht ik ooit Modettes - White Mice in en U2 - Eleven O'Clock Tick-Tock
[/opa vertelt van vroeger modus]

Rhye kende ik omdat ik een 'voorliefde' heb voor de combi R&B ('afgeknepen ballen')zang met electronic

Deze Bonobo is prima draaiwerk voor savonslaat - word ik zo slaperig van dat ik mijn bedje opzoek.

[opa vertelt van vroeger modus]
[/opa vertelt van vroeger modus]

Maar wist je dan of het om een man of een vrouw ging?

avatar van harencoor
Inderdaad verrast hij ons niet met totaal iets anders. Het blijft Bonobo. Ik vind dit gewoon een lekkere cd.

avatar van El Stepperiño
Verrek, de vlam beweegt op last.fm!

avatar van Ponty Mython
Booyo schreef:

Je zou het misschien niet verwachtten, maar Rhye is toch echt een man

Dat verwachtte ik inderdaad niet. Zelfs na herbeluistering van het nummer klinkt 'ie in de verste verte niet als een man. Misschien zit zijn broekje wat te strak...

Mjuman schreef:

Je gaat alleen zoeken wanneer je geinteresseerd bent in de artiest. Rhye is niet mijn ding en kon niet mijn interesse wekken om verder te gaan zoeken.

Mjuman schreef:

Rhye deed tijdens het uitkomen van zijn album ook totaal geen moeite om uit te leggen dat hij een man betrof beeldmateriaal was schaars en liet zelden de zanger zien. Trouwens ook live een geweldig bijzondere stem!

avatar van RuudLangezaal
Zeker niet slecht van één van mijn favoriete artiesten, maar er blijft nog weinig hangen. Veel lijkt te sterven in schoonheid. Maar misschien moeten we op de zomer wachten

avatar van chevy93
De voorganger heb ik aan me voorbij laten gaan, er viel nog genoeg te ontdekken aan de voorgangers. Deze heb ik wel meegepikt en ik moet zeggen dat het me niet is tegengevallen. Ook niet echt meegevallen trouwens.

Misschien zegt het meer over mij dan over het album, maar een uur lang muziek vergt toch wel heel veel creativiteit om de gehele speelduur te boeien. Dit is nou typisch zo'n album waarbij de aandacht af en toe verslapt. Op Black Sands (ook bijna een uur) is vrijwel ieder nummer goed op haar eigen manier. Hier staan toch wel wat mindere broeders op. Op zo'n moment wordt het leuke achtergrondmuziek, maar zo meeslepend als het eerder aangehaalde album wordt het niet. Afijn, dit is uiteraard makkelijke, inhoudelijk nietszeggende kritiek die je bij ieder album van een uur had kunnen plakken. Het geeft ook wel een beetje aan waar voor mij het knelpunt zit. Inhoudelijk is er weinig mis mee, maar er zitten te veel inkakmomenten bij. Dat maakt het album heerlijk voor op de achtergrond, maar daar neem je als muziekliefhebber geen genoeg mee natuurlijk. Aan de andere kant zijn er zeer zeker wel hoogtepunten, met No Reason als grootste. Af en toe swingt het gewoon weer als vanouds.

Al met al klinkt dit negatiever dan ik bedoel, want het is best een fijne plaat. Alleen de kwalificatie "fijn" klinkt toch als dat zesje op school. Het is voldoende, maar je hoopte op meer. Hoewel ook dat wellicht meer over mij zegt.

avatar van hailtotherainbow
Hij begint meer en meer te groeien. Steekt met kop en schouder boven The North Borders uit vind ik. Hoe warm en 'organisch' kan elektronica klinken?