Primal Scream - Xtrmntr (2000)

Label: Creation

1. Kill All Hippies (4:57)
  2. Accelerator (3:41)
  3. Exterminator (5:49)
  4. Swastika Eyes [Jagz Kooner Mix] (7:05)
  5. Pills (4:17)
  6. Blood Money (7:03)
  7. Keep Your Dreams (5:24)
  8. Insect Royalty (3:35)
  9. MBV Arkestra (If They Move Kill 'Em) (6:41)
  10. Swastika Eyes [Chemical Brothers Mix] (6:33)
  11. Shoot Speed / Kill Light (5:19)
  12. I'm 5 Years Ahead of My Time * (4:09)
totale tijdsduur: 1:00:24 (1:04:33)
avatar van Zachary Glass
Was erg teleurgesteld over deze cd toen hij uitkwam. Het leek me nogal rommelig haastwerk. Moet maar eens opnieuw luisteren één dezer weken.

avatar van titan
titan (crew)
Een van de meest eclectische bands van de afgelopen 20 jaar toch wel, ook deze plaat is weer dik in orde al klinkt ie wat rommelig en stuurloos.
De band klinkt wat militanter dan voorheen, hetgeen te merken is aan de furieuze en opgefokte toon van een aantal nummers en de brokken white noise (met dank aan Kevin Shields van My bloody valentine). 3,5*

Swastika Eyes vind ik fantastisch en het concert destijds in Nighttown was ook erg tof. Verder heb ik deze plaat nog niet...

avatar van Nanne
dit is toch wel een aardige cd, alhoewel er een paar "vreemde" nummers opstaan.
Swatika eyes is volgens mij het broertje van out of control van de chemical brothers. Maar wel lekker.

avatar van andré
Nanne schreef:

...en een zusje van King Of Snake van Underworld, en eigenlijk ook wel een bastaardachterkleinkind van I Feel Love van Donna Summer!

Allmusic
Shoot Speed/Kill Light

Verder zijn Swastika Eyes en Kill All Hippies ook nog wel leuk, maar er staan ook behoorlijk irritante nummers op deze cd. Alles bij elkaar een onvoldoende: 2,5*

tondeman
Een paar erg sterke nummers en een paar minder sterke nummers. Gemiddeld gezien dus gewoon een goed luisterbaar album dat net als het saai dreigt te worden je toch weer even stevig beet weet te pakken.

tondeman schreef:

En inmiddels staat ie op 4,5*.
Agressief, smerig en hard. Het tweede meesterwerk van de Scream

avatar van VanDeGriend
herman schreef:
Swastika Eyes is inderdaad een prima nummer. Zou op de laatste cd niet meer passen. Dat concert ben ik overigens ook geweest maar vond t eerlijk gezegd nogal een zooitje

avatar van c-moon
Zeker niet de beste Primal Scream plaat en zo net na de kleine meesterwerkjes die "Vanishing Point" en de remix ervan "EchoDeck" waren, was het natuurlijk moeilijk om nog beter te doen.. dat lukte dus niet.. Maar het is wel gewoon een erg goed primal Scream album.. met uitschieters van jewelste zoals "Swastika Eyes" en "Kill All Hippies"...

Primal Scream... ooit begonnen als gitaarnoise bandje, geboren uit de schoot van The Jesus And Mary Chain - wie had gedacht dat ze zo eclectisch gingen worden... gitaarnoise, soulpop, rock 'n roll, en dan hun latere mix van rock, industrial, dance, .....

XTRMNTR is een erg apart, agressief, vuil album, maar het kan niet voor de volle pond boeien, minder dan "Vanishing Point", maar beter dan opvolger "Evil Heat"....

VanDeGriend schreef:

Ha, dan heb je mij ook nog gezien, want ik ben op een gegeven moment het podium opgeklommen om een setlist te halen en werd er toen weer van afgeschopt, omdat de band weer opkwam.

Woutt
Accelerator; die moet je hard, heel hard, draaien.

Beste Scream album!

Jornaquin
tondeman schreef:
Beste Scream album!

avatar van Toon1
Verhoogd naar 4*, sommige nummers zijn echt ongeloofelijk vet

bestaat het nummer swastika eyes niet in gewone versie? ken enkel de chemical brothers-mix. behoorlijk fantastisch dance-nummer

avatar van barrett
De enige twee songs die mij echt bijblijven zijn Kill all Hippies en Swastika Eyes, de rest verbleekt een beetje bij die twee;..

avatar van barrett
Deze plaat blijkt toch meer te bevatten dan gewoon die twee songs... Soms zoek je iets die al jaren in je kast ligt ... Top plaat deze...

Deze staat onverwacht op de derde plaats als Beste Album van het Decennium volgens het Britse NME.

Ik heb deze plaat inmiddels al een tijdje, maar nog steeds niet in zijn geheel gedraaid.

Op basis van Accelator, Shoot Speed/Kill Light, Swastika Eyes (toch wel een klassieker voor mij persoonlijk) en MBV Arkestra kan ik me er van alles bij voorstellen.

avatar van barrett
Dit is idd een beter album dan dat hier op MuMe wordt aangetoond. Overlaatst heb ik mij toch wel laten inpakken door dit album...

Als ik het nu terug hoor, dan hoor ik wel raakvlakken met latere bands als The Music en Kasabian.
Blijft een geval apart, Primal Scream.
Je weet nooit welke richting ze met een nieuw album op gaan.

avatar van barrett
Dat is net de charme en de kracht van deze band dat ze zo eclectisch zijn. I love it!

De eerste luisterbeurt van XTRMNTR was voor mij toch wel schrikken.
Met periodes volgde ik Primal Scream, en kon me goed vinden in het slome dansbare Loaded, en het duidelijk door Rolling Stones beïnvloedde Rocks.
Toch wel nummers die duidelijk in het tijdsbeeld pasten.
Op XTRMNTR hebben ze naar bands als Chemical Brothers en The Prodigy geluisterd, maar gingen ze net een stap verder.
Titels als Swastika Eyes en Kill All Hippies sluiten aan bij Smash My Bitch Up, maar het album kon mij toen niet overtuigen. Te veel gericht op het Shock element.

Tot gisteren.

Vanwege de hoge waardering van het blad NME als beste albums van de laatste 10 jaar deze toch nog maar eens gedraaid.
Hier hoor je dus wel een band die moeiteloos van Gitaarrock over kan schakelen naar Elektronica, en zo ook weer andersom.
De invloeden zijn later duidelijk hoorbaar bij een band als Kasabian; wat blijkbaar meer een copie is van wat je hier hoort.
Het hele Electroclash gebeuren zou zich zonder dit album misschien wel totaal anders ontwikkeld hebben.

Bobbie Gillepsie had voor Primal Scream al zijn sporen verdiend bij Wave band The Wake, leverde een belangrijke bijdrage bij de schoenenstarende stofzuigers van The Jesus and Mary Chain voordat hij zijn draai vond bij Primal Scream.
Hij is niet eens een groot zanger, maar wel een belangrijk figuur in de ontwikkeling van de Britse muziekscene; iets wat NME nu nog eens benadrukt.

avatar van Helicon
Fijne opgefokte plaat!! Kill all Hippies klapt er gelijk al lekker in. En natuurlijk het prijsnummer Swastika Eyes, wat een energie

avatar van Weirdo Wizzy
Primal Scream kende ik tot voor kort van hun klassieker Screamadelica die ik een keertje op een cdtje heb gebrand. Wel relaxed cd'tje vond ik het weet ik nog.

Dit lijkt er niet bepaald op moet ik zeggen. Erg aggresief album met een toch wel grimmige sfeer vind ik zelf.

Kill All Hippies: lekker opener die gelijk de toon zet voor het album
Accelarator: wel een erg stuurloos gitaarnummer hoo
Exterminator: beetje diezelfde sfeer als openingsnummer maar wat minder sterk
Swastika Eyes: heerlijk opgefokt 'dance' nummer. Beste nummer van de cd
Pills: Instrumentaal wel lekker maar die teksten tsjaa....
Blood Money: wel aardige instrumental iets te lang wel
Keep Your Dreams: heerlijk nummer erg mooi rustpunt on dit verder drukke album
Insect Royalty: beetje zelfde verhaal als Pills
MBV Arkestra: mindere instrumental als Blood Money. Stuurloze herrie dat nergens heen gaat komt het soms op mij over
Swastika Eyes (Chemical Brothers Mix): wel leuk gedaan verder maar verbleekt bij de Jagz Kooner mix)
Shoot Speed/Kill Light: we gaan weer iets meer richting de gitaarrock a la Accelarator maar dit nummer kan ik dan toch beter verteren.

Nou 3 ster geef ik het album. Er staan best wat goede dingen, maar soms denk ik ook 'waar gaat dit nummer heen'. Niet een album dat je zo even lekker wegluistert vind ik. Jammer dat het allemaal zulke opgefokte nummers moesten zijn. Ben toch meer fan van Screamadelica. Maar Swastika Eyes blijft heerlijk!

avatar van platedraaier
Het knalt, het stampt, het grooved het ruist en het swingt.
Dansmuziek die rockt als een bezetene. Nineties electronica en rock gaan hier hand in hand samen met een eighties "wave" zang en zelfs hip-hop. Ook voor de wat experimentelere klanken is deze band niet bang.
Vreemd dat ik dit nu pas ontdek, ondanks dat ik de naam van de band al 20 jaar ken. Toch wel één van de voordelen van het internet en een site als musicmeter.

Screamadelica was/is een van mijn favoriete albums ever. Vind deze niet zo onontkoombaar prachtig (maar wat is?). Wat ik wel nog even kwijt wil is dat swastika eyes het errrreg goed doet als je met muziek op de sportschool tekeer gaat. Dan is die saaie disco drab die ze bij david lloyd uttereg draaien toch maar zielige surrogaat

avatar van Weirdo Wizzy
Ik geef het maar even 4 ster. Wordt beter hoe vaker je hem beluistert. Ben alleen nog niet zo kapot van die instrumentals, maar wat een hard, agressief en lekker smerig album is dit zeg. Wel even wat anders dan Screamadelica maar niet minder. Echt een cd met kloten dit! Ik ga hem vast ook nog wel eens verhogen.

avatar van oftewel
een 'achteraf' klassieker. van het meer dan betere soort.

zalwelnikszijn!
MBV Arkestra is voor mij een erg overtuigende mix van veel lekkers; psychedelia, shoegaze, dub, jazz.. Speciaal nummer. De eclectische Scream op zijn best. Met de aantekening dat vele handen licht werk maken, want ik heb het idee dat de vele gastartiesten deze plaat naar klassieke status tillen .Voor mij dan, het gemiddelde hier houdt niet over

dj@
na ‘screamadelica’ en ‘vanishing point’ schafte ik deze cd aan. toegegeven, een heel ander geluid, maar wat een vakmanschap! ik heb primal scream (te) lang geen luisterbeurt waardig gegund. daar kom ik nu van terug. een oprecht gave britse band. ik ben nog lang niet uitgeluisterd! dik verdiende vijf sterren, ook voor dit album!