Prefab Sprout - Jordan: The Comeback (1990)

Label: Columbia

1. Looking for Atlantis (4:03)
  2. Wild Horses (3:44)
  3. Machine Gun Ibiza (3:43)
  4. We Let the Stars Go (3:39)
  5. Carnival 2000 (3:23)
  6. Jordan (4:13)
  7. Jesse James Symphony (2:15)
  8. Jesse James Bolero (4:10)
  9. Moondog (4:07)
  10. All the World Loves Lovers (3:50)
  11. All Boys Believe Anything (1:34)
  12. The Ice Maiden (3:19)
  13. Paris Smith (2:55)
  14. The Wedding March (2:50)
  15. One of the Broken (3:55)
  16. Michael (3:02)
  17. Mercy (1:23)
  18. Scarlet Nights (4:17)
  19. Doo Wop in Harlem (3:43)
avatar van Niek
Precies die 80/90-sound die me niet aanstaat. Ik sla dit over..

avatar van muziekfreak1975
Hoe kun je in hemelsnaam zo'n essentiële popplaat overslaan. Simpelweg om het feit dat de 80/90-sound je niet aanstaat? Deze plaat is namelijk een monumentaal meesterwerk, die voor mij fungeert als een middelvinger naar alle ether vriendelijke troep die destijds werd uitgebracht. Luister eens naar Steve McQueen en je bent over...

Een wonderschoon album met kristalheldere popmuziek. Het is net een ontdekkingsreis, iedere luisterbeurt ontdek ik weer nieuwe dingen. Het verveelt nooit. Nu ben ik weer aan het luisteren naar One Of The Broken, een liedje dat zo mooi en breekbaar is, 3:55 minuten lang kippevel.

avatar van dazzler
dazzler schreef:
en omdat het eigenlijk een dubbel album was.
De plaat bestond uit 4 hoofdstukken (of vinyl kanten).

Toch even rechtzetten.

Ik heb de plaat ondertussen ook op vinyl en het blijkt een enkel album te zijn.
Vreemd omdat deze vier hoofdstukken zich uitstekend lenen tot een dubbelaar.
Ook de tijdsduur (langer dan een uur) vraagt om dubbel vinyl.

Maar in 1990 waren de platenmaatschappijen meestal vinylmoe.
Dat verklaart waarom de plaat op die geluidsdrager stiefmoederlijk behandeld werd.

Ik weet niet of ie ondertussen al opnieuw is uitgebracht op dubbeldik vinyl.

avatar van Kronos
dazzler schreef:
Ik weet niet of ie ondertussen al opnieuw is uitgebracht op dubbeldik vinyl.

Volgens Discogs niet. Er staat daar wel een Zuid Afrikaanse versie op uit 1990 die als dubbelaar verschenen blijkt te zijn.

Voor mij volstaat de cd. Wat een heerlijke verzameling van prachtige nummers is dit toch. Regelrechte klassieker.

avatar van Forza
Wat een saai album, er gebeurt niets wat mijn interesse wekt.

avatar van ArthurDZ
Ik ben definitief om, vijf sterren voor dit meesterwerk ("n als ik zes sterren had kunnen geven had ik het ook gedaan)! Bij de eerste luisterbeurt denk je misschien nog “hmmm, wel leuk maar misschien iets te gewoontjes, en ook wat te lang” maar elke volgende keer dat Jordan op staat gaat de plaat steeds meer leven, wordt de opgeroepen sfeer steeds tastbaarder (ik vind hem winters en warm maar toch melancholisch in de kern), en springen ook steeds meer nummers die je eerder niet had opgemerkt er positief uit. Magische plaat!

Op moment van schrijven zijn mijn favorieten Paris Smith (“I tried to be the Fred Astaire of words”) en de dromerige midden-in-de-nacht-de-sterrenhemel-gadeslaan-met-je-liefje-en-je-bewust-worden-van-je-nietigheid-tegenover-liefde-en-het-universum-afsluiter Doo Wop In Harlem. Of dit mijn toppers blijven? Met albums als deze weet je nooit!