Yussef Kamaal - Black Focus (2016)

Jazz
Label: Brownswood

1. Black Focus (4:34)
  2. Stings of Light (8:28)
  3. Remembrance (9:00)
  4. Yo Chavez (3:59)
  5. Ayla (0:46)
  6. O.G. (0:46)
  7. Lowrider (4:28)
  8. Mansur's Message (2:06)
  9. Wing Tai Drums (1:16)
  10. Joint 17 (8:19)
avatar van SébastienY
Qua debuut kan dit wel tellen. Wat een heerlijke experimentele jazzplaat.

avatar van oolong
Erg prettig. Lekkere balans tussen losjes, open en experimenteel, en strak en catchy. Het doet allemaal heel eigentijds aan, maar heeft qua samenspel en improvisatie de intimiteit en openheid van de beste traditionele jazztrio's. De combinatie van klanken van toetsen en basgitaar doet soms doet denken aan Flying Lotus en Jameszoo.

avatar van Dreten Bukgat
jawadde!

avatar van Poles Apart
Sublieme genre-overstijgende plaat die (wat mij betreft) met A Tribe Called Quest's nieuweling vecht om de titel "Beste van '16". Heb 'em gisteren via Bandcamp op LP besteld. Na één luisterbeurt volledig onder de indruk. Gaat voordat het jaar over is nog talrijke rondjes draaien op de pick-up.

avatar van Nr.4
Toffe plaat dit, heerlijk 's ochtends in de trein beetje wegdromen.

avatar van sj0n88
Wat een fijne ontdekking is dit zeg Ben dit gaan proberen nadat bekend werd dat ze op Best Kept komen optreden, en dit wil ik daar zeker niet gaan missen. Wat een heerlijke sound. Beoordeling volgt spoedig.

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Yussef Kamaal

avatar van vinylbeleving
Toffe plaat. De toetsen klinken soms behoorlijk als Herbie Hancock, in samenspel met de groovende bas klinkt het heerlijk. Eens kijken of ik deze op vinyl ergens op de kop kan tikken, de persing schijnt zeer goed te zijn.

Was echt insane op Best Kept Secret. Kamaal Williams is dus in andere bezetting komen spelen.

avatar van Mssr Renard
Jazzfunk van een duo dit keer: Yussef Dayes en Kamaal Williams. Hun muziek is gebaseerd op de toetsen en de drums, waarbij gastartiesten de songs aanvullen.

Yussef is de drummer van de afrobeat-band United Vibrations en Ruby Rushton en Kamaal (Henry Wu) is eigenlijk een broken-beat/house producer en drumt trouwens ook.

Het doet allemaal wat denken aan 4Hero, ook een duo dat om-en-om nummers schreef en arrangeerde en deze door gastartiesten liet inspelen en zodoende beiden een aparte groep muzikanten aanstuurden.

Op deze plaat doen ondermeer mee: bassist Tom Driessler, gitarist Mansur Brown, trompettist Yelfris Valdés, saxofonist Shabaka Hutchings.

Door het drumspel van Yussef kan dit ook gemakkelijk in de hele broken-beat-stroming gemikt worden. Overigens is het basspel van Driessler ook niet misselijk.

avatar van Poles Apart
Mssr Renard schreef:

Op deze plaat doen ondermeer mee: ...saxofonist Shabaka Hutchings.

Daar noem je de man die zo'n beetje de spil van de moderne UK jazzscene is - o.a. lid van Sons of Kemet en the Comet is Coming. Sowieso bijzonder levendig die Britse scene momenteel, staan er goed op, met veel jong, creatief talent en behoorlijk wat muzikale kruisbestuivingen en interessante samenwerkingen. Wat dat betreft is het stoffige imago behoorlijk afgeschud.

avatar van Mssr Renard
Ik ben er inmiddels helemaal in gedoken. En kom het ene na het andere juweel tegen.

Interessante labels zijn oa Jazz re:freshed en Brownswood. Die laatste heeft ook veel youtubecontent, veel live.

Verder heeft ook NPR Tiny Desk erg interessante liveartiesten!

Ik zie nu dat deze plaat via Brownswood is verschenen. Nou ja...

avatar van Nr.4
Fijne plaat op deze druilerige dag. Gruwelijke drummer die Yussef Dayes. Ik mis af en toe wel wat extra's in bepaalde nummers, kabbelt soms wat te veel voort ofzo.

avatar van overmars89
Eigenlijk is dit een 5/5 plaat! Want als je mij zo'n type jazz plaat kan laten waarderen ben je namelijk pas echt goed.