Alamo Race Track - Black Cat John Brown (2006)

Label: Excelsior

1. Black Cat John Brown (3:39)
  2. Don't Beat This Dog (2:44)
  3. Stanley Vs. Hannah (3:43)
  4. Kiss Me Bar (2:37)
  5. The Northern Territory (4:10)
  6. My Heart (4:18)
  7. The Killing (4:48)
  8. On the Beach (2:50)
  9. Lee J Cobb Is Screaming a Lot (4:31)
  10. Breaker Breaker 1 2 (3:02)
  11. The Open Sea (3:12)
  12. Chocolate Years (3:11)
avatar van ronnievb
extase of niet, ik vind dit nog steeds een fantastisch album en zeker 4 en een halve ster waardig!

Sven Bersee
Ik vind een 4 ook nog een heel hoog cijfer.

JustaRascal
Mooi optreden bij Lowlands, cd klinkt zo lekker niet-nederlands.

Schitterende plaat en inderdaad on-Nederlands qua sound. Ben benieuwd naar nieuw werk...................

avatar van pejo
Inmiddels vaak gedraaid en de conclusie luidt: TOP-CD.
Erg sterke nummers die groeien hoe vaker je het beluisterd. 'Kiss me bar' is erg apart en verslavend mooi.

Blijkbaar hebben we toch goede bands in Holland (op de nederlandse radio komen we niet veel verder dan Kane, arghh).

UnknownPleasure
Een erg goede cd van deze mannen van Alamo Race Track.

Inderdaad erg on-Nederlands qua sound... Mooi!

avatar van LeRoi
oruiz schreef:
goed album. The Killing klinkt erg lekker; krijg er een heel klein beetje Sonic Youth gevoel bij.

Deze plaat eindelijk ook maar eens op schijf aangeschafd: en TERECHT...als ik de vol. knop wat hoger zet hoor je pas echt goed hoe geweldig in verschillende nummers subtiel diverse instrumenten (incl. stemmen) zijn toegepast.....
'Black Cat John Brown' en 'Kiss Me Bar' zijn de nrs waar men het vaak over heeft, maar de gehele plaat bevat eigenlijk geen slecht nummer.
Erg lekker vind ik 'Don't Beat This Dog': the double bass-drumm als rode (muzikale)draad zet meteen de perfecte toon! Wel vind ik de echte 'uitschieters' op het eerste deel van de plaat staan maar, wellicht dat ik de plaat eens in zijn reverse moet afspelen.......

O ja, 'On-Nederlands Goed' lees ik wel eens...... Onzin!, ze hebben gewoon goed geluisterd naar de 'independent' bands uit de jaren '90.........denk niet dat deze gasten problemen hebben met de muziek van een:
- Guided By Voices
- Railroad Jerk
- Pavement
- Sebadoh
- Sonic Youth
- Dinosaur Jr.
- ..

En, als we nog verder terug gaan in de tijd en goed naar hun subtiel gebruik van geluiden / instrumenten luisteren, hoor ik ook dat ze wel eens geluisterd hebben naar The Cure en Joy Division......
Dus, on-nederlands goed? Wellicht 'Ongekend Nederlands Slim'!: mijn platenkast puilt nou niet bepaalt uit van de hierboven genoemde jaren '90 bands ('Crooked Rain', 'Harmacy' staan daar dan wel weer in), na enige weken luisteren van deze plaat overweeg ik serieus om hun eerste plaat ook aan te schaffen.....Veel van de hierboven genoemde bands konden of kunnen het vaak niet laten om naast geniale nrs. ook nrs. op platen te zetten die vaak voor mij de aanleiding waren om het bij de geniale nrs. op tape te laten en de plaat maar in de schappen van de music-store te laten staan...

Kortom, lekkere engelstalig (alt. pop/rock)plaat van een (zeer) getalenteerde nederlandse band die wat mij betreft meer aandacht en waardering mag krijgen!

avatar van OmeWillem
Werkelijk een te gekke plaat. Goede nummers met de Excelsior-kwaliteits stempel. Precies genoeg noten op precies de goede plek. Ik ga 'm deze zomer weer veel draaien.

avatar van Carolaah
Dit album heb ik nog niet geluisterd,
Heb ze wel eens live meegemaakt.

Moet zeggen dat ik opzich niet heel erg weg ben van de muziek,
al vind ik de titeltrack wel leuk.

avatar van Lepel
Er zit hier en daar een niet onaagenaam jaren 60 randje om de muziek van Alamo Race Track. Gelukkig zijn ze in staat om een nummer 'klein' te houden: basis melodielijn behouden en niet teveel opkalefateren met diverse gitaaruitbarstingen etcetera. Dankzij deze band kan Nederland een beetje tegenwicht bieden aan al het goeds dat aan pop/rockmuziek wordt gefabriceerd in Belgie. Fovoriet van dit album is het titelnummer.
Overigens zou bassist David Corel de band hebben verlaten.

Na jaren nog steeds even fris als toen ik het voor het eerst hoorde. Heerlijke poppy nummers met een rauw randje. Het is inderdaad bijna niet te geloven dat dit Nederlands is. Het is te natuurlijk, te anders. De meeste Nederlandse acts willen wat mij betreft te graag iets zijn. Teveel pretenties en te weinig daden. Alamo is een heerlijke uitzondering hierop. Daarom is het extra zuur dat ik alweer jaren niets heb vernomen dat deze gasten.

avatar van Sunderland
Na de zomer wordt er een nieuw album verwacht.

Zie ook de discussie bij de band, waarbij ik je al eerder deze vraag heb beantwoord

Oops, ik heb al een tijdje niet meer bij die discussie gekeken. Mja, dat is dan wel heel goed nieuws.

avatar van nognooit
Ik vind dit een van de leukste "excelsior bandjes". Daarom een mooie vier sterren voor dit sterke album. Ik kijk uit naar de tweede en hoop dat het niet te veel van het zelfde zal zijn.

avatar van OmeWillem
Je bedoelt de derde, naar ik aanneem? Onlangs heb ik Alamo live gezien en men speelde veel nieuwe nummers. Ze waren stuk voor stuk te gek, wel in de stijl van BCJB maar dan nog iets gevarieerder.

avatar van nognooit
Oeps! Ik bedoel inderdaad de derde.

avatar van otherfool
Eerste 5 nummers zijn echt geweldig, met als absolute prijsnummers Stanley vs. Hannah en Northern Territory. Daarna is de koek wat op, maar dit blijft (net als het debuut) een prima plaatje.

avatar van Cor
Cor
Tjonge, jonge, wat een fijne band is Alamo Race Track. Helemaal langs me heen gegaan, maar de goede geluiden over het dit jaar verschenen 'Unicorn Loves Deer' hebben me - naast dat album - ook in het eerdere werk gezogen. En dat is geen straf. Deze plaat klinkt heel anders dan het nieuwste album, maar is veelzijdig en bevat goede songs. Ik vind dat Alamo Race Track vooral een lekkere duistere sfeer kan creeren die wordt aangekleed met bedrieglijk lieve geluidjes (belletjes, piano, etc). Fijne band, fijn album.

avatar van Homer
otherfool schreef:

Ben het met je eens dat de eerste nummers van dit album de beste zijn, alleen wil ik Chocolate Years nog aan dit rijtje toevoegen. Werkelijk prachtig nummer om deze mooie CD af te sluiten.

avatar van RoyDeSmet
Ik heb deze nooit echt zo vaak beluisterd als de opvolger, Unicorn Loves Deer.
Deze heb ik één of twee keer geluisterd, en daarna niet meer.
Vanavond heb ik hem weer eens opgezet. Hij is toch wel fijn, hoewel heel iets anders dan Unicorn Loves Deer.

On The Beach doet me een beetje denken aan Sean Lennon.

Ooit heeft Tim Knol himself me deze aangesmeerd in de Kroese in Arnhem. Geen spijt van gehad