Amanda Marshall - Amanda Marshall (1996)

Canada
Label: Epic

1. Let It Rain (4:32)
  2. Birmingham (5:21)
  3. Fall from Grace (4:20)
  4. Dark Horse (5:38)
  5. Beautiful Goodbye (5:17)
  6. Sitting on Top of the World (4:19)
  7. Last Exit to Eden (5:23)
  8. Trust Me (This Is Love) (4:58)
  9. Let's Get Lost (4:13)
  10. Promises (5:22)
avatar van luigifort
Heerlijk album, destijds grijs gedraaid. Ms ooit nog eens een 4,5 *

avatar van Yield
Amanda Marshall is inmiddels is de vergetelheid geraakt. Zo gaan die dingen. Slechts 3 albums, waarvan ik eigenlijk alleen deze debuutplaat ken. En die klinkt na al die jaren nog steeds als een klok. Rond de tijd dat dit album uitkwam heb ik een concert van haar bezocht in de oude zaal van Vredenburg Utrecht. Het blijft in mijn herinnering altijd een concert dat die avond door haar zuivere en krachtige stem naar een hoog niveau getild werd. Nostalgisch.

avatar van gaucho
Ja, ze mag dan een soort van eendagsvlieg geweest zijn, in de zin dat ze vooral herinnerd zal worden vanwege dat ene nummer, maar dit album is ook als geheel behoorlijk sterk. Er staat geen slecht nummer op. Gekoppeld aan een paar uitschieters (behalve die ene hit ook Let it rain, Fall from grace, Dark horse en Last exit to Eden) kom je aan een ijzersterk debuut.
Op basis van de verwachtingen kocht ik ook haar tweede album. Ook lang niet slecht, iets poppier vooral, maar hij blijft toch achter bij deze. Heur derde heb ik wel eens beluisterd, maar die schoot toch echt door naar (te) gladde popliedjes. Jammer van het verspilde talent.

avatar van Gert1980
Voor wie het interessant vindt om te weten... Amanda komt dit jaar met een nieuw album, en dit debuutalbum komt binnenkort uit op (gekleurd) vinyl!

Vind dit toch wel een eendagsvlieg. Maar wat was die ene vlieg mooi. Een van de beste songs van de 90s.

Parlotones
gaucho schreef:

Had echt verwacht dat je Beautiful Goodbye ook zou noemen, vind ik het beste/mooiste nummer van dit album. Wat een power zit daar in.

When I see you now
I wonder how
I could've watched you walk away
If I let you down
Please forgive me now
For that beautiful goodbye.

avatar van gaucho
Parlotones schreef:

Nou ja, ik heb het in mijn bericht natuurlijk achtereenvolgens over 'dat ene nummer' en 'die ene hit' - één keer raden welk nummer ik daarmee bedoel

Maar ik geef je wel gelijk hoor. Ik vind dit als geheel een behoorlijk sterk debuut, maar 'die ene hit' is inderdaad wel het beste nummer. Niet alleen tekstueel en qua compositie, maar ook qua voordracht. Ze zingt het heel intens. Ik ken het ook in de versie van From The Inside, een tijdelijk project van de door mij zeer gewaardeerde rockzanger Danny Vaughn (ook bekend van Tyketto). Maar die haalt het niet bij deze versie.

Parlotones
O sorry gaucho, ja dat deed je idd. Ik heb daar 'overheen' gelezen, en was tegelijker tijd bezig met het zoeken van de titel. Luister nu naar jouw link, en klinkt niet verkeerd, mis alleen die heerlijke uithalen. Zie dat de link een compleet album is, dus wie weet beluister ik alle nrs nog een x zijn stem vind ik wel prettig. Blessing in disguise, is ook een bekende titel, maar dan als band. Met het geweldige Like Porpoises en Lonesome Maria. Zie het bericht bij dat album [2019] En ja ik ben ook een echte B C fan.

avatar van MIAB
Een tweetal mooie nummers (die iedereen kent) en een paar aardige. Verder komt het helaas niet echt. 3,5*

Let It Rain (4:32) --- 4,0
Birmingham (5:21) --- 3,0