Anakdota - Overloading (2016)

Israƫl
Rock / Jazz
Label: Fading

1. One More Day (7:03)
  2. Different Views (5:42)
  3. Late (4:20)
  4. Mourning (5:28)
  5. Overloading (7:08)
  6. Staying Up Late (8:24)
  7. Girl Next Door (5:01)
  8. End of the Show (5:58)
Pop? Rock? Prog? Jazz? Gentle Giant? Echolyn? King Crimson en ... Blackfield. Ja! Nee! Janee zoals je wilt. Anakdota is fris en virtuoos - humorvol zelfs. Ze staan al lang op mijn vizier en zullen daar beslist ook nog wel een tijdje blijven. Jongens wat een genot. Flitsende toetsen en vocale acrobatiek. Geen gitaren. wat? Geen gitaren. eindelijk weer eens een frisse wind door het progresieve pop/rock landschap.

avatar van Svendra
Een typische Altrock plaat: avontuurlijk en genre-overstijgend. Dit klinkt al gelijk zeer interessant.

avatar van Svendra
Voor liefhebbers van progressieve rock die niet schrikken van een portie jazz is dit album een groot feest. Pianospel en zang zijn behoorlijk complex en virtuoos. Een minder nummer is er niet.

Maar -en dat is eigenlijk wel het grootste pluspunt van Anakdota- naast het hoofd is er ook het hart. Die nummers met de zangeres in de hoofdrol zijn zo gloedvol. Emotionerend. Aan het eind van Staying Up Late ben ik compleet uitgeteld.

avatar van Finidi
Zo, dat was een leuke eerste kennismaking. Na bovenstaand bericht was ik wel benieuwd, dus maar op Youtube even een nummer opgezocht... en gelijk ook maar de rest wat er op stond. Doet me denken aan The Reign of Kindo (bijv deze). Erg tof, binnenkort maar 'ns zoeken naar het hele album.

avatar van Finidi
Inmiddels een aantal keer geluisterd, en het verveelt nog steeds geen moment. Favorieten tot nu zijn Late, vanwege de dosis humor, en Staying Up Late, voor de zangeres die zorgt voor welkome afwisseling. Het enige minpunt is dat de zanger me hier en daar wat tegenstaat, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Fris, fruitig, avontuurlijk en alles goed te volgen. Het nummer mourning.....niet fruitig natuurlijk, alhoewel. Ik hou m'n adem in, prachtig!