Nujabes - Modal Soul (2005)

Japan
Hip-Hop / Jazz
Label: Hydeout

1. Feather (2:55)

met CYNE

2. Ordinary Joe (5:08)

met Terry Callier

3. Reflection Eternal (4:17)
  4. Luv (Sic.) Part 3 (5:36)

met Shing02

5. Music Is Mine (4:20)
  6. Eclipse (3:34)

met Substantial

7. The Sign (4:49)

met Pase Rock

8. Thank You (4:09)

met Apani B

9. World's End Rhapsody (5:41)
  10. Modal Soul (4:41)

met Uyama Hiroto

11. Flowers (3:59)
  12. Sea of Cloud (3:01)
  13. Light on the Land (3:55)
  14. Horizon (7:20)
Deze staat bovenaan in mijn favorieten,
Helaas te vroeg overleden (R.I.P Seba Jun)

Maar elk nummer is een juweeltje, voor een relaxed momentje, een momentje inspiratie, of heerlijk als achtergrond muziek tijdens wat dan ook..
Er zit zo ongelofelijk veel gevoel in zijn muziek, zo blij met het moment dat ik zijn muziek heb leren kennen.

De rappers zijn stuk voor stuk kwalitatief goed, en de lyrics zijn ook sterk/relaxed.
Vooral the Sign, wat niet zozeer rappen is vind ik erg goed.
Reflection Eternal daarintegen voor mij de mooiste track op deze plaat.

avatar van Teunnis
Met zo'n geweldige klassieker als Feather begon ik vol goede moed aan deze plaat. Helaas zijn de verwachting niet helemaal uitgekomen. Het blijft iets te veel hangen op het niveau "onwijs relaxed", maar bijna nergens komt het tot het niveau "indrukwekkend".

Zoals gezegd is Feather een hoogtepunt van absolute klasse. De combinatie piano en rap doet het altijd goed bij mij. Maar daarna is het allemaal wat minder. Het luistert allemaal wel lekker weg, maar de productie is niet echt heel spectaculair. Simple jazzdeuntjes met een beat, het is een beetje flauw gekruid. Eclipse en The Sign zijn dankzij respectievelijk de raps en spoken word uitzonderingen.

Flowers en Music Is Mine zijn de andere hoogtepunten. In tegenstelling tot de rest van de instrumentals, die toch echt wel heel weinig inhoud hebben, zijn dit heerlijke mixen van interessante jazz en instrumentale hiphop. Maar over het algemeen is alles op deze plaat wel heel relaxt, vandaar toch nog een krappe 3,5*.