Swans - The Great Annihilator (1995)

Label: Young God

1. In (2:27)
  2. I Am the Sun (3:23)
  3. She Lives! (7:00)
  4. Celebrity Lifestyle (4:10)
  5. Mother / Father (4:07)
  6. Blood Promise (4:15)
  7. Mind / Body / Light / Sound (4:52)
  8. My Buried Child (2:58)
  9. Warm (4:54)
  10. Alcohol the Seed (3:29)
  11. Killing for Company (6:55)
  12. Mother's Milk (2:26)
  13. Where Does a Body End? (3:42)
  14. Telepathy (6:11)
  15. The Great Annihilator (4:53)
  16. Out (2:15)
  17. I Am the Sun [Live at the Flesh Club] * (6:07)
totale tijdsduur: 1:07:57 (1:14:04)
avatar van Gyzzz
Mijne zegt ook '94 ja.

Lukk0
Ik heb toch nog niet vaak zo'n naargeestig album als deze gehoord, dit is toch wel erg lastig te behappen zo op een woensdagavond. De vergelijking met Joy Division dringt zich natuurlijk gelijk op, maar dit is toch duidelijk iets melodischer, meer richting bijvoorbeeld een Nick Cave. Het intrigeert in elk geval al en ik vind het zelfs al best goed, dus dat belooft nog wat op een iets geschikter moment.

wijsneus
Als dit al moeilijk te verteren is, begin dan nooit aan Chidren Of God; laat staan Greed of Cop, dat komt rechtstreeks uit de krochten van de hel !

Het meest "luchtige" album van Swans is The Burning World; dan zou je je daar eens aan kunnen wagen.

Zelf vind ik deze niet naargeestig, eerder zwaar op de hand.
Maar goed, vrolijkheid hoef je van Michael Gira c.s. niet te verwachten !

Lukk0
Oh, maar ik heb absoluut geen problemen met dat zwaar op de hand liggende, maar ik had het eigenlijk niet zo verwacht. Dat aspect is bij mij toch meer aan de vroege jaren 80 gelinkt en niet aan het midden van de jaren 90.

Dat Children of God klinkt trouwens nu al interessant, dat moet ik dan ook maar eens opzoeken.

avatar van VanDeGriend
Lukk0 schreef:
Als the Great Annihilator je vertrekpunt is zou ik eerder White light from the Mouth of Infinity opsnorren

avatar van Castle
VanDeGriend schreef:
'

En aansluitend "Love of Live", als je naar de hoes kijkt snap je wel waarom je deze na "white light...." kan draaien

yorgos.dalman
The great annihilator... toch wel Swans' meesterproef. Soundtracks for the blind zou hun zwanenzang en magnum opus worden, TGA blijft het absolute hoogtepunt in een snoeihard, duister maar ook bij vlagen bloedmooi oeuvre. Iets voor een reünie, Mr. Gira?

wijsneus
Castle schreef:

Ik zou Love Of Life nemen

Maar om te beginnen WLFTMOI ??; dan heb je de beste gehad imo.

Gewoon ergens bij Greed aanvangen, en dan de opvolgers, en dan merk je vanzelf wat jouw piece of cake is......

paranoidandroid
jezus dit is intens. en zeer veelzijdig ook. 5*

Zephyr
wijsneus schreef:
Mijn exemplaar van deze CD geeft toch echt bouwjaar 1994 aan; originele persing op Young God Records.

Dat is juist volgens mij; ik heb even wat zoekwerk gedaan, en zie hier :

klik

Ik zal een correctie indienen.

avatar van Don Cappuccino
Dit is echt een niet normaal goed album. Top 10 plaats? Zeker!

De impact van het album is enorm. Ik luisterde het album gisterenmiddag en toen ik ging slapen hoorde ik in mijn droom nog steeds I Am The Sun en vooral de regel I Love Everyone. Dat gebeurt niet vaak bij mij. Vooral die kinderstemmen zijn behoorlijk creepy.

Van begin tot eind blijf ik geboeid door dit album en misschien wel meer dan dat. Ik word er bijna in opgezogen, die stem van Michael Gira is echt zo indrukwekkend en die teksten! Dat is pas donker. Zwakke plekken in het album? Nee, hoor. Bij het volgende bezoek naar de CD-winkel eens kijken of ze deze hebben. 5 sterren.

avatar van titan
titan (crew)
Ik heb het jaartal weer naar 1995 gezet. Dat jaartal hanteren sites als allmusic en RYM ook. Ik heb het album zelf ook meteen na de release gekocht en dat was toch echt in 1995. De officiële website van de band vermeld ook 1995 als releasejaar.

Deze een paar jaar terug voor 16 Euro bij Sounds in Venlo gekocht, en volgens mij kunnen ze er daar nog steeds prima aan komen.

avatar van Paap_Floyd
Ook voor 16 euro op cdwow geloof ik. Ik heb m net toch ook maar besteld, via eBay. 16 dollar incl vzk

avatar van Don Cappuccino
Bij de Velvet is hij ook 16 euro, daar ga ik hem bestellen. Lekker dicht in de buurt.

avatar van Paap_Floyd
En ondertussen hoor ik weer Killing for Company

avatar van Don Cappuccino
En hier schalt inmiddels She Lives! door de boxen, wat een nummer! Sinister zoals ik het nog nooit had gehoord. Inmiddels al de tweede keer vandaag.

avatar van Ataloona
Toch vandaag verhoogt. Waar ik nog niet echt goed door dit album heen kon komen (en ik de eerdere dingen wat beter vind) werd ik nu wel getroffen door die zware, zwarte en lome muziek van Swans. She Lives, Celebrity Lifestyle, Killing for Company en Out zijn enkele hoogtepunten. 4* met kans op meer.

avatar van orbit
Jaja, plaatje wat je meer pakt en pakt naarmate je het vaker opzet en in verschillende gemoedstoestanden. De wisselwerking van Jarboe met Gira blijft een magische onnavolgbare, die mis je toch wel flink op hun laatste plaat.

avatar van reptile71
titan schreef:

Komt omdat hij in januari 1995 uitkwam, maar de cd's zijn nog in 1994 gemaakt vandaar dat er op de cd's 1994 staat.

avatar van AOVV
Mooie plaat van Swans, maar ik vind 'Children of God' toch wel beter. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, het is gewoon een gevoel. Soms heb je niet meer dan dat, en laat Swans nu net een band zijn die het erg moet hebben van muziek die vanalles uit een mens slepen, vooral duisternis dan. Desalniettemin een erg sterke plaat.

avatar van Zeitgeist
kon nooit echt into deze band komen tot ik vorige week dit album hoorde.
Doet me denken aan Joy Division meets Death In June met een gezonde dosis noise...
I like!

Het nummer 'Warm' laat mijn nekharen recht overeind staan...

avatar van Eveningguard
Gira schijnt deze plaat niet zo te waarderen, vanwege de productie. Ik zie het juist als een waardige toevoeging. Maakt het album zweverig en een stuk intenser. Zo'n productie had echter niet gepast bij The Seer, daar is dat album te noiserig voor.

Ik dacht dat ie alleen problemen had met dat album wat op een major label is uitgebracht. The Burning World geloof ik?

Nuja, hij kan zich altijd nog eens over deze plaat buigen en 'm opnieuw uitbrengen. Hoewel dat financieel wellicht moeilijk haalbaar is voor Michael.

yorgos.dalman
Hoewel dat financieel wellicht moeilijk haalbaar is voor Michael.
Yep! Gira is een profeet en een goeroe, die sterven meestal straatarm en onbegrepen in de natte koude goot...

Hij heeft het met The Seer wel goed aangepakt. 1000 exemplaren van het live album 'We rose from your bed with the sun in our head' met handgemaakte hoezen waren in een mum van tijd uitverkocht. Ik was net te laat... Maar wel een prima manier om geld in te zamelen voor studiotijd.

Ik zocht gisteren op dit album en anderen in de vinyl uitvoering, maar het is niet te betalen. Prijzen beginnen bij een euro of 60...

avatar van frolunda
Angstaanjagend,wonderschoon,naargeestig,beklemmend,pakkend,veelzijdig,indrukwekkend zo maar wat begrippen die The Great annihilator bij me oproept.Hulde aan de Swans.

avatar van Castle
Na Jarboe in Nighttown Rotterdam mij recht in de ogen keek tijdens Mother Father en daar intense haat in haar ogen zag had ik het nummer eigenlijk bewust geskipt. Nu na jaren het gehele nummer herbeleefd, met mijn ogen dicht toch weer die ogen van Jarboe...
Naast M/F blijft het gehele album wonderlijk. Echte favoriet is niet te noemen...eigenlijk alles

avatar van Leeds
frolunda schreef:

Ik kan me daar helemaal in volgen. Knap verwoord!