Alela Diane - The Pirate's Gospel (2006)

Folk
Label: Holocene

1. Tired Feet (2:41)
  2. The Rifle (2:42)
  3. The Pirate's Gospel (2:55)
  4. Foreign Tongue (3:21)
  5. Can You Blame the Sky? (2:28)
  6. Something Gone Awry (1:06)
  7. Pieces of String (2:51)
  8. Clickity Clack (3:50)
  9. Sister Self (3:25)
  10. Pigeon Song (2:12)
  11. Oh! My Mama (3:14)
  12. Heavy Walls * (3:30)
  13. Gypsy Eyes * (3:12)
Wow, wat is "Oh! My Mama" een mooi nummer! Wat ik van de rest heb gehoord klinkt ook goed, maar niet echt heel erg speciaal. Maar dat laatste nummer is toch wel erg mooi hoor.

avatar van L_T_B
Wat als Alela Diane dit album in 2004 al bij een platenmaatschappij had uitgebracht en niet in eigen beheer? Zou ze dan dezelfde status hebben gekregen als Joanna Newsom? Waarschijnlijk wel.

Alela Diane Menig werd geboren in Nevada City, waar ook Joanna Newsom een jaar eerder het levenslicht zag. Beide zangeressen waren goed met elkaar bevriend en Diane heeft zelfs ook enkele malen opgetreden als het voorprogramma van Newsom. Diane groeide op in een muzikale omgeving daar haar beide ouders muzikanten waren. Tijdens een verblijf in San Francisco in 2003 leerde ze zichzelf gitaarspelen en schreef ze haar eerste nummers. Het daaropvolgende jaar bracht ze in eigen beheer een cd uit waarop 15 van deze nummers te horen zijn. In oktober 2006 werd het album, in een ietwat gewijzigde vorm, heruitgebracht door Holocene Music.

The Pirate’s Gospel kan zich met gemak meten aan The Milk-Eyed Mender of Rejoicing in the Hands. Sterker nog, naar mijn mening is dit album zelfs nog beter. Haar muziek is net iets toegankelijker, haar teksten zijn directer en klinken als tijdloze arpeggio’s. Het is dan ook duidelijk te horen dat ze zijdelings ook beïnvloed is door spirituals. De mooiste nummers op deze cd zijn dan ook degene waar ze wordt bijgestaan in haar sing-a-longs. Of dat nu gebeurd door een kinderkoortje (Pieces of String), door een groep zeelieden (The Pirate’s Gospel) of daar haar eigen overdubs, het klinkt stuk voor stuk wonderschoon.

In dit interview met Pampelmoose laat ze vol trots haar nieuwste release zien. Songs Whistled Through White Teeth, een 10” vinyl plaat die in gelimiteerde oplage (500 stuks) is uitgekomen. In dit interview vertelt ze ook dat er dit jaar ook een nieuw album zal verschijnen. Een album dat ik met grote belangstelling tegemoet zal zien.

Voor een ieder die geïnteresseerd is in deze dame kan het nummer The Rifle alvast beluisteren via haar website.

avatar van grovonion
Alweer een fijne ontdekking, deze keer dankzij L_T_B. Dit is het soort muziek waar ik van wegsmelt.

avatar van Carow
Ik heb dit ook ontdekt dankzij Paul . Nog een paar keer luisteren, maar wat ik tot nu heb gehoord klinkt erg goed. Vooral Oh my mama is een mooi liedje.

avatar van Petterson
Mooi album, ik ben verliefd op 'The Rifle'.

khonnor
ik ben verliefd op dit album in het geheel...

prachtprachtprachtplaat

Zag haar in Andere Geluiden zondagochtend. Dat was best mooi. Dus het album gedownload en redelijk overtuigd geraakt.

Mooi.

Roelof
Ondertussen - ergens tussen cuba en new jersey
Yo ho yo ho
Yo ho en een fles met rum
Piraten schuimen briesend de zevend wereldzeeen af, met in hun ene hand het zwaard en in het andere een gitaar , of een kroes met karnemelk, of het Woord / in de kajuit breit een vrouw een grijze sok. Heet van de naald
Onschuldig als een gillende pieper. Er wordt gevraagd de goede boodschap van de piraat te zingen. Oke, oke, welke - Land in zicht?
Ja ja, zegt de man in het kraaiennest, ja ja, zeg het maar. Ik zit me hier al verdorie negentien dagen te verkleumen- straks kotsen ze me nog uit, die gieren. Mijn ribbenkast is een zak met lucht. Let opStraks waai ik hier weg

Het stinkt hier naar onraad zegt de koksmaat en haalt zn neus er niet voor op. Het is hier huiselijk zegt Alela Diane. Steken aanleggen doorhalen Ze verandert niet in een reuzevrouw en breekt het scheepje niet in twee. De kapitein zal met man en muis niet krijsend vergaan in het water.

Yo ho ho

(verwijderd)
Heerlijke cd, maar wat zonde dat t feest maar 30 minuten duurt! maar oh wat zijn die 30 minuten fijn en ach je draait m dan toch nog een keer

sq
Op de luisterpaal toevallig aangetroffen (ik kijk er maar af en toe). Echt zo´n plaat waarbij ik na 10 seconden al besluit dat dit meteen maar gekocht moet worden. Potverdorie wat mooi.

avatar van Jetsertje
Wondelijk mooi album.

Dacht dat het te 'easy' was, maar na een paar luisterbeuren blijft t flink kleven, het wordt steeds mooier zegmaar,

4,5 points

sq
Inmiddels in bezit, owowo wat mooi.

Mooiste 'dame met gitaar' sinds Melanie misschien wel. En die L_T_B gaat dit drie keer bekijken komende weken en ik kan geen van de drie dagen. Drie keer jaloers. Hoop maar dat ze naar Roskilde komt.

sq
Hé de hoes is aangepast. Dit is ook de versie zoals ik m heb, en zoals die nu ook algemeen te verkrijgen is.

Doet me erg denken aan Natalie Merchant (bv Motherland). Dat is iets goeds, overigens! Voorlopig 4.

avatar van L_T_B
sq schreef:

Dit is de hoes van de her-heruitgave (in 2007). Dit is de hoes van de heruitgave (2006) en dit is de hoes van de in eerste instantie door haarzelf uitgebrachte plaat (2004).

avatar van ralfsjam
1 van de betere singer-songwriter-cd van het moment! laten we zeggen: een no risk disc! 4.5

Helemaal geweldig, die clip van Pieces Of String. Liefde op het eerste gezicht,hehe. Schattiger kan niet..

avatar van Dielie
is het niet 'Tired Feet'?

Bonustracks geplaatst.
Staan op de nieuwe heruitgave versie van de CD (2007, die met fotohoes), maar staan merkwaardigerwijs NIET op de hoes vermeld.

wcs
Na een tp van sq ben ik hierbij terecht gekomen en na het beluisteren van enkele video's op youtube was ik meteen overtuigd, deze staat dus op mijn verlanglijstje

wcs
Ondertussen heb ik deze weten te kopen en na de 1ste luisterbeurt weet ik nu al dat 1 van mijn favorieten zal worden. Het gitaarspel zit mooi in elkaar en ze heeft ook een prachtige stem. De kale sound van dit album heeft me meteen kunnen raken en deze zal nog lang in mijn cd-speler kamperen. Schitterende cd !!!!

avatar van ravenstein
Dit soort kampvuur-muziek is niet echt iets voor mij.
Ik hoor ook wel dat het iets goeds is voor mensen die houden van dit soort muziek, maar daar hoor ik niet echt bij.
Als ik zin heb om iets rustig te beluisteren dat zet ik wel iets op zoals Damnation van Opeth (ik weet het, da's niet echt iets om Alela Diane mee te vergelijken)
Punten geven doe ik dan ook niet, want mensen die niet houden van het werk van bv. Devin Townsend zouden die zijn platen ook een slecht cijfer kunnen geven omdat het hun ding niet is, maar dat neemt niet weg dat het in z'n soort wel degelijk erg goed is.
Begrijp je? Waarschijnlijk wel...

gizmo_o
Heerlijk album om lekker bij weg te dromen.

Ik heb het album deze week aangeschaft, maar wat me nu opviel waren 2 dingen:

- Song #1 op dit album heet op de hoes "Tired Feet" (en dat klopt als je naar het nummer luistert), maar op de cd heet het "Third Feet", hehe
- Tevens heb ik 2 extra 'songs' op dit album, alleen hebben ze geen namen gekregen (nja "Nummer 12" en "Nummer 13") Hoe zijn jullie erachter gekomen dat dit "Heavy Walls" en "Gypsy Eyes" zijn?

avatar van Woody
Prachtig dit. Als je het in je hoofd haalt om de zin; I have a quire of littl children sing along, door een koor van kleine kinderen te laten meezingen... dan kan je mij opvegen. Brilliant.

gizmo_o schreef:

Ik heb bij dit album die bonustracks geplaatst. Ik kon het niet verteren dat ik twee onnoemde tracks had op mijn CD en ben toen gaan zoeken. Je komt het dan vanzelf tegen zoals hier op amazon UK

avatar van timhardt
Geweldig plaatje, destijds langs me gegleden, maar beter laat dan nooit opgepikt! Close to perfection: 4,5 *

avatar van gherdt
Hemels getokkel, tijdloze nummers en een zeldzaam diepe stem die dwars door m´n hard gaat. Ik vond eerst alleen de eerste 2 nummers echt goed, maar ben er achter gekomen dat elk nummer van een zeldzame schoonheid is.

avatar van musicfriek
Kippenvel van de bovenste plank, deze Alela Diane. Album 3x achter elkaar gedraaid en potver, wat een mooie liedjes. Een beetje als Vashti Bunyan, maar dan met meer power. Oftewel: dit is een album om smoorverliefd op te worden. En ik ben het al een beetje

Enne, Paul, mij de volgende keer even waarschuwen he?

Ik heb net de title track op radio1 gehoord en vond het geweldig! Ik had net een vriendin online op msn, die de cd had en hem even voor me ripte.

Wat ongelooflijk mooi is dit, ik schaam me rot dat ik nog nooit eerder van haar heb gehoord! Ik ga gauw mijn eigen cd aanschaffen...!

Geweldigenoten
Na 2x beluisteren weet ik het nog niet echt wat ik van dit album vind. Aan de ene kant is haar klank en begeleiding prima te noemen, maar ik vind het halverwege een beetje gesneden koek en een tikkie eentonig worden.
Voor nu een magere 3...