Blockhead - Music by Cavelight (2004)

Label: Ninja Tune

18. Maintenance *
  19. 11:35 *
  20. Babies with Guns *
avatar van BoordAppel
Hier kijk ik wel naar uit. Blockhead is een uitstekende producer en dit is zijn eerste instrumental album. Laatste 5 nummers staan btw op een bonusdisc en zijn de instrumentals van de gelijknamige Aesop Rock tracks.

Ik had nooit veel van blockhead gehoord naast zijn werk op de albums van Aesop Rock. Op deze cd laat hij horen dat hij een geniale producer is, alle nummers zijn geweldig opgebouwd en erg afwisselend.

avatar van BoordAppel
Ook dit maar eens even opgehoogd tot een 5. Dit is echt een heerlijk dromerige plaat waar ik naar kan blijven luisteren. Blockhead stelt absoluut niet teleur als er geen mensen over zijn beats heen rappen.

Ik stem trouwens voor een de versie zonder de nummers met een * anders zou het misschien een 4,5 zijn gebleven. Hello Popartz en Bullfight in Ireland vind ik iets minder dan de andere tracks op het album en Forest Crunk (staat ook op de Daylight EP van Aesop Rock) valt een beetje uit de toon alhoewel het een erg goed nummer is.

Sietse
Niks nieuws onder de zon, maar wel leuk genoeg om zo af en toe op te zetten. Redelijk geschikt om bij te studeren.
Moet wel zeggen dat het een beetje cliches zijn die op het album terug komen. 3 1/2

Music
Insomniac Olympics!

avatar van Onderhond
Insomniac Olympics is een prachtnummer. Ook maar eens achter de extra nummertjes aangaan .

Lekker chill album. 4-4.5*, nog een beetje luisteren eerst

avatar van HiLL
Prachtige hoes!

avatar van BoordAppel
Inderdaad, ademt perfect de sfeer van het album uit.

Leuk dat je dit goed vind Onderhond. Overigens is hier de tracklist van de dubbel LP te vinden. De CD heeft de volgende tracklist:

01 Insomniac Olympics
09 Triptych Part 3
10 Jet Son
11 Breathe And Start
12 Music By Cavelight

De CD vind ik ook net wat beter. Hello Popartz is slechts een intro nummertje en Bullfight in Ireland is leuk maar niet zo heel bijzonder. Ook is er een betere samenhang tussen de nummers op de CD. Die andere * tracks zijn dus op een bonusdisc te vinden bij de dubbel LP. Allemaal instrumentals van Aesop Rock nummers.

avatar van Onderhond
Wat het standaard album betreft ... soms denk ik 4.5*!. Dan weer 3.5* ...

Vooral het voice-sample gebruik in nummertjes als Insomniac Olympics, Sunday Seance en Triptych Part 1 vind ik geweldig. Verder is het wel chille achtergrondmuziek, maar wanneer het de hele tijd puur muzikaal verderrolt wordt het net iets teveel behang.

Ik hou het zolang bij een dikke 3.5*, aangezien de muzikale nummertjes toch net overheersen. Verandert misschien nog wel in positieve zin na enkele luisterbeurten. Maar mooi is het wel, fijn albumpje dit, met een paar sterke uitschieters.

Jammerlijk weinig stemmen weer trouwens.

Echt mooi!

avatar van Niek
Waarom is dit hiphop? Er is geen rap te horen. Wel goede muziek.

avatar van Osiris Apis
Het kan ook hiphop zijn zonder rap.
4 elementen, weet je wel.

Osiris Apis schreef:

4 elementen, weet je wel.

Nee, weet ik niet. Wat zijn de preciese eisen om tot hiphop te horen? Ik dacht dat raps toch vrij essentieel waren.

avatar van Osiris Apis
Ik bedoelde de 4 elementen van hiphop; MC, DJ, breakdance, graffiti.
Dit vind ik wel onder het element DJ vallen, maar Music by Cavelight klinkt niet als breakbeats. Ik vind dit ook hiphop, maar dan wel downtempo beats.
Instrumentale versies van nummers van Aesop Rock is ook hiphop.

Osiris Apis schreef:
Ik bedoelde de 4 elementen van hiphop; MC, DJ, breakdance, graffiti.
Instrumentale versies van nummers van Aesop Rock is ook hiphop.

Tsja, je zal wel gelijk hebben, maar ik vind dit geen hiphop. Tenminste, als ik het over hiphop heb doel ik niet op deze muziek. Ik vind dit gewoon filmmuziek. Of achtergrondmuziek. Hetgene wat hiphop het meest onderscheid van andere genres is het feit dat hij complexe rijmschema's kan bevatten en zware onderwerpen aansnijd en punchlines etc, etc. Maarja, wel leuke achtergrond muziek dit.

avatar van MJ_DA_MAN
Dit klinkt erg leuk de eerste keer . Heeft ook zeker wel wat weg van electronic.

avatar van MJ_DA_MAN
Fijne, ontspannende instrumentale hiphop-plaat met (hele) lichte rock en electronic-invloeden. Vooral het tweede deel van de CD zit erg goed in elkaar. Het nummer Cavelight herhaal ik meest. Echt een leuk, apart nummer met heerlijke Arabische geluiden.
4*.

avatar van Improvision
Fantastisch album, net eerste luisterbeurt achter de rug, favoriete track op deze moment Insomniac Olympics.

avatar van Improvision
4,5* voor dit prachtalbum. De nummers zijn vaak traag maar er zit toch een bepaalde, ritmische vaart in. Alleen "A Better Place" vind ik een minder nummer.

Ik heb trouwens een 16-track versie van het album met als twee laatste tracks "Man the Galley" en "Wine and Roses".

avatar van Improvision
Toch maar een 5* gegeven, de sfeer rond het album is gewoon fantastisch, het pakt je vast en laat je niet meer los. Heel erg meeslepend dus.

avatar van The Scientist
Wat een bak jazz-samples kom je toch tegen op deze plaat, bekende en niet-bekende, maar allemaal mooi.

In Sunday Seance lijkt het zich herhalende stukje (ook in de intro) wel heel verdacht veel op het begin van Part I van Keith Jarrett's Koln Concert... ik weet niet of dit aan mij ligt, maar ik kom er niet meer mee uit mijn hoofd

/EDIT:
heb nu Jarrett er even bij gepakt.. en dat is echt geen toeval, op ongeveer 8 seconden in part 1.. is echt exact hetzelfde

en het nummer erna doet ook wel heeeeeeel jazz-achtig aan, rond de 1,5 minuut iig

en van Triptych part 3 weet ik 90% zeker dat het van Mingus is (weet alleen zo niet welk nummer)... hij weet wel waar ie het vandaan moet halen deze jongen

En Breath and Start heeft ook een ECM-achtig geluid op die jazz-sample (piano, trompet en vibrafoon) (en vanaf 2 minuut 10 ofzo wel een echte mingus-piano-sound)

En het een na laatste nummer zou wel eens heel goed van Coil - Are You Shivering? kunnen komen

.. maar wel echt een heel erg goed album

avatar van Improvision
Gohoh, net nog eens geluisterd, en hij is me nóg beter bevallen dan vorige keer, vooral Triptych Part 2 viel me nu op. Stijgt naar plaats 3 in mijn top 10.

Social_Mask
Meestal is instrumentale Hip-Hop niet helemaal mijn ding..
Maar dit is toch fantastisch! Geweldige beats erg goed en leuk geproduceerd. Hier en daar wat indiaanse invloeden, wat ik wel vaker hoor in instrumentale Hip-Hop. Prachtige pianospel. Echte favorieten heb ik niet, alles is van evenhoge niveau. Okej, wel 1 echte uitschieter... Breath and Start wat een geweldige nummer is dat zeg. En die Triptuch delen zijn ook geweldig. Insomniac Olympics vind ik wel een goed nummer, maar zeker niet het beste, er staan stukken sterkere nummers hier. Best veel zelfs.

Vandaar dat ik dit album ook een 4,5* geef. 1 van de beste platen die ik heb ontdekt de afgelopen dagen.

avatar van Reijersen
Mijn grootste manke met instrumentale hiphopalbums is dat het me snel gaat vervelen. Blockhead doet me daarin ten goede. Dit is een zeer interessant album met topproducties.

4 sterren.

avatar van J.M.
De eerste 2 keer luisterde ik dit album met de bonustracks en ik vond er niet veel aan.
De luisterbeurten erna heb ik het zonder de bonusnummers geluisterd en vond ik het meteen een stuk beter.
Ik vind dit niet zo goed als bv Entroducing.. maar dit luistert ook heerlijk weg.

avatar van Osiris Apis
Die bonustracks zijn instrumentale nummers van Aesop Rock. Die klinken denk ik wat kaler, dan de andere nummers op de cd. (Ik ken de instrumentale versies niet). De reguliere nummers zijn echt bedoeld als nummers zonder rap, want die bevatten meer lagen.

avatar van Gizzmann
Vreemd dat Carnivores Unite nog maar 1 stem had. Duidelijk het beste nummer van dit (lekker relaxte) album.

Geweldig instrumentaal album die mij na vele luisterbeurten nog steeds niet verveelt. Ik vind de hele sfeer op het album ook erg relaxt.

avatar van T.O.
Halfje verlaagd. Eigenlijk toch vrij reguliere muziek.

Beatje hier, sampletje daar, baslijntje en dan nog geen eens altijd zo heel goed in elkaar gezet. Het is in principe wel een stijl muziek waar ik graag naar luister, maar echt een hoogvlieger is het niet. Had bovendien net zo goed tien jaar eerder gemaakt kunnen zijn.

avatar van BoordAppel
Geef eens wat voorbeelden van vergelijkbare muziek uit 1994.