Hans Zimmer & Lisa Gerrard - Gladiator (2000)

Duitsland / Australiƫ

4. Earth (3:01)
  5. Sorrow (1:26)
  6. To Zucchabar (3:15)
  7. Patricide (4:08)
  8. The Emperor Is Dead (1:21)
  9. The Might of Rome (5:18)
  10. Strength and Honor (2:09)
  11. Reunion (1:14)
  12. Slaves to Rome (1:00)
  13. Barbarian Horde (10:33)
  14. Am I Not Merciful? (6:33)
  15. Elysium (2:41)
  16. Honor Him (1:19)
  17. Now We Are Free (4:14)
avatar van JohnWilliams
Oh...
Entschuldigung.

avatar van winterstorm
Misschien een tip voor alle soundtrack-fanaten: Luister eens naar 'Reborn' van Era (skip aanvankelijk maar effe het eerste nummer). Da's géén filmmuziek maar het klinkt ook behoorlijk episch en theatraal.
Ook 'Strain' van Flesh Field zou de soundtrack van een actiefilm kunnen zijn. Dat valt weliiswaar niet te vergelijken met een klassieke filmscore, maar heeft ook de nodige bombast.

Pastichio Rocker
Tja, zonder de bijbehorende beelden valt de soundtrack toch behoorlijk op zijn gat. Niet dat het slecht is ofzo, want Zimmer is een hele capabele composer. Door de combinatie film en muziek was ik tot tranen geroerd af en toe, maar nu mis ik gewoon een element. Het is geen op zichzelf staande soundtrack zoals bijvoorbeeld de muziek van The Fountain of Zidane.

avatar van dennisversteeg
Op zich een rpima soundtrack, maar als geheel vind ik alles te veel op elkaar (en op andere dingen..) lijken. Het heeft een typisch Zimmer-sausje en daar houdt je van of niet. Ik over het algmeen niet, maar dit is wel één van de albums waarop ik het beter verteerbaar vind, misschien vanwege Lisa Gerrard.

heel goede score. ik heb de film nog niet gezien maar nu ga ik hem zeker zien. het zijn allemaal goed nummers. hier en daar gebruiken ze allemaal stukken van een andere componist, mij stoort dit niet zolang ze maar goed blijven de nummers. Hans Zimmer is voor mij toch een van de beter componisten. beste nummer is Now We Are Free (4:14). The Battle is ook niet slecht maar iets minder.

avatar van indie-nerd
Wordt soms wel een beetje te veel..maar die battle is echt geniaal! Ook de laatste rustige nummers zijn lekker

Jazzthieve
Ik zat overlaatst nog eens Gustav Holst's "Mars, The Bringer Of War" te luisteren. Het is me nu duidelijk waar Zimmer de mosterd haalde voor "The Battle" uit Gladiator, alleen is "Mars" een stuk beter.

avatar van Leland Palmer
Viel me de laatste keer dat ik Gladiator zag enorm tegen. Op het schitterende 'Now We Are Free' na is dit niet veel meer dat een standaard werkje van Zimmer (en Gerrard).

avatar van HANSZIMMER
Grappig als je the battle nu beluisterd. Je hebt het gevoel iets van pirates te herkennen ma tis eig gwn omgekeerd

avatar van HANSZIMMER
Now we are free is inderdaad prachtig

avatar van HANSZIMMER
Am I not murciful doet mij zo een beetje denken aan zo een opera gelijk Don Giovani. Zo dat overdreven drama. Het hele album heeft zo iets klassiek tragisch, ik zou het bijna Mahler noemen.

avatar van Eveningguard
Ik weet nog dat iemand uit mijn klas zei hoe mooi Now We Are Free gezongen werd door Enya. Ik reageerde daarop door te zeggen dat Enya mocht willen dat ze zo mooi kan zingen.

avatar van akira124
Haha, inderdaad. Deze vrouw kan niet in de schaduw staan. 1 van de beste soundtracks ooit.

busta_x
Indrukwekkend album, maar Am I Not Merciful, The Might of Rome, The Battle en Barbarian Horde zijn voor mij echt het hoogtepunt van dit album, geldt natuurlijk ook voor Now We Are Free.

avatar van Spock2011
Een van de slechtste films die ik heb gezien, maar meteen een van de mooiste scores die ik heb gehoord. Hans Zimmer is een fantastische componist, Lisa Gerrard een fantastische zangeres.

avatar van JohnWilliams
Spock2011 schreef:

Muziek in combinatie met film werkt bij Gladiator echt perfect, of ben je het daar niet mee eens?

avatar van Eveningguard
Ben het niet helemaal met 'm eens, maar als het bij 1 film de muziek is die het allemaal zo goed maakt dan is het wel bij Gladiator.

ElsenaarMetal
Gladiator is mijn favoriete film. uhhu, het is mogelijk.

Deze score moet ik daarom nog maar eens aanschaffen!

Benjamindaxx
Gladiator als favoriete film, dan moet ik de soundtrack natuurlijk ook in mijn bezit hebben. vandaag binnen gekregen, en het is echt een fantastische score. Prachtige muziek die me direct weer in de film zuigt. heerlijk!

avatar van Metalhead99
Ik ben de laatste tijd deze soundtrack plaat weer eens aan het beluisteren. Wat een geweldige muziek is dit toch! De samenwerking met Lisa Gerrard voor Now We Are Free is ook echt geweldig.

avatar van spinout
Dit album biedt te weinig Gerrard. Daarvoor had ik deze soundtrack toch aangeschaft. Dit viel me tijdens het bekijken van de film niet op.

avatar van dreamworks
Eveningguard schreef:

En niet te vergeten ,Blade Runner.
De muziek is de fundering voor die film

avatar van tbouwh
Misschien wel een van de meest bekende soundtracks die er is, en wellicht ook de bekendste van Hans Zimmer. Voor deze score werkte Zimmer samen met o.a. Dead Can Dance-zangeres Lisa Gerrard. Een fantastische keuze, want Now We Are Free is mijns inziens zonder meer de beste en meest memorabele track van de score. Ik heb het voorrecht mogen hebben de start van de marathon in Rome te mogen aanschouwen onder 'begeleiding' van deze muziek, en dat is mij altijd bijgebleven. Op de score horen we de stem van Gerrard in meer tracks terug, en dan is het eigenlijk altijd raak. Elysium is ook al schitterend, en dat geldt ook voor o.a. the Wheat en Sorrow. Wat ik wel jammer vind, is dat deze en nog een paar andere tracks erg kort zijn. Iets te kort naar mijn mening. En dat terwijl andere tracks (The Battle, Barbarian Horde) weer 10 minuten duren. Daarnaast zijn niet alle korte tracks boeiend (ik heb het dan over de korte tracks waar Gerrard's stem niet bij gebruikt is)., en duren de langere tracks mij soms weer net iets te lang (the Battle vind ik wel briljant, maar Barbarian Horde pas in het tweede gedeelte, en Am I not Merciful vind ik niet erg bijzonder). Het is wat zeurderig, maar het evenwicht is hierdoor een beetje weg m.i. Weer over naar de goede punten: Zimmer combineert mooie rustgevende stukken, vaak met Gerrard's zang, met bombasme dat we van de beste man gewend zijn. Gelukkig passen deze muziekstukken ook goed bij de film. Tenminste, naar wat ik mij kan herinneren. Het is namelijk wel een tijdje geleden dat ik Gladiator zag. De score van Gladiator is goed, en bezorgt me bij vlagen kippevel. Ik vind andere scores van Zimmer echter wel beter, en ik zal deze score dan ook niet zo ophemelen als anderen dat hebben gedaan. Neemt niet weg dat ook deze Zimmer een vaste plek in mijn filmmuziek-lijsten inneemt. Ruim 4*

WPE
Prachtige soundtrack, bijzonder aan te bevelen aan iedere muziekliefhebber. Sfeervol, mooi, heroisch, melodieus... gewoon mooi.
Misschien kun je de soundtrack Alexander van Vangelis hier mee vergelijken...ook zo mooi.