Cymande - Cymande (1972)

Funk / Soul
Label: Janus

1. Zion I (3:27)
  2. One More (3:05)
  3. Getting It Back (4:15)
  4. Listen (4:37)
  5. Rickshaw (5:51)
  6. Dove (10:45)
  7. Bra (5:02)
  8. The Message (4:17)
  9. Rastafarian Folk Song (3:13)
avatar van MacManus
Bra is fenomenaal (Wil nog wel eens langskomen in een Spike Lee film )

tondeman
MacManus schreef:
Bra is fenomenaal (Wil nog wel eens langskomen in een Spike Lee film )

Vet ja, man, ik kende de band net toen ik die opeens hoorde langskomen in ''25th Hour'' geniaal

avatar van T.O.
Zeker!

avatar van Reijersen
Erg fijn album van Cymande. De funky soul knalt er aardig in vanaf de eerste noot en weet ongelooflijk te boeien. De ruim 10 minuten durende Rickshaw is zowat een funkorgie.

avatar van Rhythm & Poetry
Eerste luisterbeurt zit er nu op en ik moet zeggen dat ik al redelijk onder de indruk ben. Het album moet voor mij even opgang komen maar daarna staan er toch echt wat heerlijke nummers op. Eigenlijk vind ik het vanaf Rickshaw een groot hoogtepunt worden. De instrumentatie doet het erg goed bij mij maar ook de zang luistert prima weg (het is nooit echt heel nadrukkelijk aanwezig). Het album straalt een fijne sfeer uit en is door de Afrikaanse invloeden erg gezellig, de drums vind ik met name geweldig. Hier gaat een mooie beoordeling uitrollen, sowieso een ruime voldoende maar ik denk zelfs dat het 4 sterren gaat krijgen.

Edit. na twee luisterbeurten zet ik het album op 4*.

avatar van klaezman
Reijersen schreef:

Bedoel je niet Dove? Die duurt namelijk wel 10 minuten en klinkt mij ook als een funkorgie in de oren. Eentje waar ik graag ook mijn broek voor zou laten zakken als ik mee zou mogen doen. Wat een gave track!

Heb 't nu 1x volledig geluisterd en voorspel een hoge stem!

avatar van Reijersen
klaezman schreef:

Heb 't nu 1x volledig geluisterd en voorspel een hoge stem!

Die bedoel ik inderdaad.

avatar van sq
sq
Zonder meer een interessant album.

Niet zo zeer vanwege de bijzondere composities of het spel (al is de leadgitaar prima, en de fluit in Rickshaw mag er ook zijn). Maar wat dit natuurlijk bijzonder maakt zijn de onluikende nieuwigheden als eerste kenmerken van komende muziekgenres. De al genoemde Afrikaanse invloed is gemengd met de toentertijd nieuwe stromingen als hippie, fusion en funk. De ritmesectie in het bijzonder is vernieuwend bezig. In Bra (met revolutionaire ´disco-break´) doet die ritmesectie me wel denken aan Fools Gold van Stone Roses. Hoe speciaal is het trouwens wel niet dat de Rastafari in de muziek wordt opgevoerd in 1972? Ik weet daar pas van alleen nadat Bob Marley bekend werd in Europa (3 jaar later). Wel: ´The first hippie´, dus. dat we t maar weten
Leukste nummers naast de al genoemde zijn voor mij Getting it Back (mooie opbouw al direct met dat gitaartje aan het begin) en Dove dat eigenlijk helemaal niet te lang duurt. Opvallende gelijkenis die wat minder zijn tijd vooruit is, is One more , dat me meteen al deed denken aan Fleetwood mac´s Albatross van een paar jaar eerder. Zo vinden we ook nog een beetje bluesinvloed in deze smeltkroes.

Als totaal maakt het ondanks al dit moois niet de verpletterende indruk als ik wel had gehoopt. En dat komt voor een deel ook door de geluisdproductie, die toch wel erg dof is.

Al met al een historisch bijzonder en relevant album, waarvan ik me toch ook wel weer van kan voorstellen dat het destijds niet zo is opgevallen. Daarvoor had het iets meer uitgesproken, scherper geproduceerd en gedreven moeten zijn.

tondeman
Kan me goed vinden in wat je daar zegt, SQ. Voor mij is het met name de historische waarde die dit tot een speciaal album maakt want inderdaad, niet alle nummers halen hetzelfde niveau. Maar wat over blijft is een unieke muziekstijl. Door henzelf overigens ''Jah Rock'' gedoopt.

Leuk ook die Stone Roses vergelijking, want ikzelf kwam deze band op het spoor via de ''under the influence'' verzamelaar van Ian Brown. En toen ik hem laatst terug luisterde viel me dat ook weer gelijk als één van de eerste dingen op. Dat en het haast geschifte aantal van bandleden die met drums, bongos, percussie etc. bezig zijn op het zelfde moment haha.

avatar van kemm
Ik vind ook dat sq het goed verwoord heeft. Inderdaad niet verpletterend, maar wel heel erg goed. Cymande is toch een beetje een unicum binnen het funk-genre.
Hun tweede album Second Time Round vind ik nog iets beter, vooral omdat de songs wat meer om het lijf hebben (bv. Willie's Headache, Genevieve, Fug). Het is net dat ietsje uigesprokener, scherper en gedrevener, sq.
Maar over deze plaat kun je ook weinig slechts zeggen hoor. Dove, Bra, The Message, stuk voor stuk toppers.

avatar van jelmer19
''Unicum'' is in dit geval het juiste woord. Dit is muziek dit niet snel te vergelijken is met een andere zanger/band. Misschien daarom juist dat het mij zo fascineert. De mengelmoes van genre's maken dit tot een plaat die vernieuwend was (zeker in die tijd). Die afrikaanse trommel geluiden alleen al vind ik vermakelijk klinken en zorgen dat de plaat opgewekt, zorgeloos en luchthartig overkomt. Het is niet zo dat ik hier helemaal van ondersteboven ben maar een prettige kennismaking was dit zeker. Een dikke 4 sterren

Erg aparte en leuke muziek,
maar ik moet het niet té lang aan een stuk luisteren. Dan dwaal ik toch wel af.

Coffee
jullie zouden het nummer one more moeten vergelijken met albatross van fleetwood mac.

avatar van sq
sq
Coffee schreef:

Suggereer je daarmee dat we dat niet gedaan hebben

avatar van zinulzki
Heb dit album ondertussen op LP en reeds grijsgedraaid. Beste 'instrumentale' album aller tijden. Dove

Ontdekt door de MuMe-ladder, klinkt goed!

avatar van Teunnis
Titmeister schreef:
Ontdekt door de MuMe-ladder, klinkt goed!

Ik heb ook zojuist Dove ontdekt bij de MuMe-ladder. Het klinkt niet goed, het klinkt fenomenaal! Hier ga ik maar eens snel achteraan.

avatar van hpdewin
Geniale cd ik ken hem nog niet goed dus later meer hierover. Ik zag al een vergelijking met de stone roses ik moest er zelf ook al aan denken met de lading kalmte die het album met zich meebrengt maar het is niet de rede dat ik hier ben beland dus erg leuk te lezen

avatar van principal2000
Na Promised Heights is dit het tweede album van Cymande dat ik beluisterd heb. En wederom ben ik niet helemaal onder de indruk. Het klinkt allemaal op het eerste gezicht lekker en relaxed, maar soms blijft het een beetje zweven in die mellow mood. Daarnaast heb ik (zoals altijd) toch ook een beetje moeite mijn aandacht erbij te houden bij de instrumentale nummers en vooral wanneer de speelduur wat langer is (vooral Dove, maar zelfs Rickshaw) . Zelfs sommige nummers waar zang in zit, bestaat voor mij teveel uit herhalingen (Bra en The Message). Het klinkt nu alsof ik dit album niks waard vind, maar dat is ook weer niet zo. Ik vind de nummers vaak te lang uitgesponnen en er had van mij meer nadruk op zang mogen zijn. Nu is het een beetje te loom voor funk en een te weinig zang voor mij om te spreken van uitmuntende soul. Mijn favoriete nummers zijn Zion I, Listen en Getting It Back. Wel leuk om vele samples terug te horen. Maar ik moet zeggen dat ik vaak de hip-hop nummers zelfs beter vind .

Lv92
Bedankt Spike Lee.

avatar van Cellulord
Tja, heb me laten verleiden door woorden als "funkorgie" maar heb daar zelf niets van gemerkt
Het is eerder zoals principal2000 reeds vermelde allemaal een beetje (te) loom (voor mij).

Lekker kabbelende achtergrondmuziek en dat is het voor mij. Er zijn veel funk/soul platen die me veel meer aanspreken

avatar van JayM
Blijf het een geweldig album vinden. Vooral het stuk van Listen tot en met The Message is genieten.

avatar van Zwammer
Blijf dit ook een geweldige plaat vinden. Aankomende winter wordt de plaat opnieuw uitgebracht in geremasterde versie. Ik heb mijn exemplaar al besteld. Link platenlabel: https://store.partisanrecords.com/release/330253-cymande-cymande.

avatar van Minneapolis
Deze ouwe knakkers staan op NSJ 9 juli. Het jammere is dat alle acts (Jill Scott, Van Morrison, Little Simz, Orchestra Baobab en Janelle Monae is afgehaakt) die ik wil zien totaal verspreid over de 3 dagen optreden dus dat ga ik niet doen. Anders zou ik Cymande als eerste aanstrepen.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Zwammer schreef:

Dank nog voor deze tip, heb er een vriend blij mee kunnen maken