Fugazi - The Argument (2001)

Label: Dischord

1. - (0:52)
  2. Cashout (4:25)
  3. Full Disclosure (3:53)
  4. Epic Problem (4:00)
  9. Ex-Spectator (4:19)
  10. Nightshop (4:02)
  11. Argument (4:27)
avatar van Reint
Ik wist niet dat dit album zo nieuw was?
Ik dacht dat Fugazi een hele oude band was, maar dat valt dus mee.
Ik ga dit snel eens bekijken, Waiting Room is briljant.

avatar van itchy
Eerste EP is uit 1989, dus dat valt wel mee (alhoewel, 18 jaar geleden...). Dit is hun laatste, de band is inmiddels gesplit. Ik vind het tevens één van hun beste.

avatar van Reint
Mja, maar ik dacht dat het van de eerste punkgolf kwam enzo. Eind jaren 70. Is dus niet zo. :+

avatar van Mr. B
Reint schreef:

Heb je toch wel een beetje gelijk in, want Ian MacKaye komt wel van de eerste punkgolf met Minor Threat.

avatar van Dudeness
Wel grappig eingelijk:

tijdens mijn eerste luisterbeurt daarnet had ik tijdens de eerste paar minuten echt het gevoel naar RHCP te zitten luisteren...totdat de onnavolgbare "samenzang" plots door mijn boxen stoomde...

Op zich niet echt een compliment natuurlijk, maar het dient gezegd dat dit wel wijst op alweer een ferme vooruitgang op deze plaat.

Ah ja, en een klein detail: heel erg goede plaat dit. Misschien iets minder onconventioneel, maar oerdegelijk qua songstructuren...

4 en neigend naar 4.5

Fugazi heeft zich op elke plaat sterk verder ontwikkeld, en dit is wellicht het beste afscheidscadeau dat ze ons voor hun 'hiatus' hadden kunnen geven.

Op vrijwel alle CDs is te horen dat Fugazi goede songs kon schrijven, maar vaak lag het verborgen onder lagen gitaargeweld (niet in een negatieve zin, goede melodieen onder lagen gitaargeweld kunnen ook mooi zijn). Maar op deze CD staat het instrumentarium meer ten dienste van de melodieen. Dit levert echt prachtige zachtere nummers op als 'Life and Limb', 'Strangelight', en 'Argument'. Maar ook de ruwere nummers als 'Cashout', 'Epic Problem', 'Oh', en 'Ex-Spactator' mogen er zijn.

Op een bizarre manier was deze plaat nogal vooruitblikkend. Opgenomen in een pre-11 september wereld, zijn de teksten van "The Argument" een onheilspellende voorspelling van wat er ging komen, zoals bijvoorbeeld op de sluiter 'Argument'. Fugazi heeft het kunnen weten, getuige hun protesten tegen de Irak oorlog van Bush Sr.

Een prachtplaat voor zowel nieuwkomers (een toegankelijke plaat), als doorgewinterde Fugazi fans (sterke melodieen, teksten).

Poa
Fantastische gitaarpartijen staan hierop. Dit is de tweede Fugazi die ik hoor (na Repeater), en deze is best wel anders. Niet verwonderlijk ook met 11 jaar ertussen. Zeker niet minder in ieder geval: goed op een andere manier.

avatar van frolunda
Jammer genoeg hun laatste maar ter gelijkertijd een ijzersterke afsluiter van hun carrière al vind the Argument wel een heel klein beetje minder dan hun eerste twee albums.Dat kan ook overigens ook komen door het feit dat Fugazi's laatste gewoon wat meer draaibeurten nodig heeft,vind hem wat ontoegankelijker en de band schuwt hier het experiment ook niet.
Wat wel weer erg goed naar voren komt is het mooie contrast tussen de zang van respectievelijk Guy Picciotto en Ian MacKaye,de fantastische ritme sectie en de onderhuidse spanning die heel het album in een vaste greep houdt.
De kwaliteit van de songs is vrij constant maar als ik dan toch favorieten moet noemen kom ik uit bij Full Disclosure,Epic Problem en The Kill,maar dat kan morgen zo weer anders zijn.
Concluderend prima plaat en spijtig dat ze er niet meer zijn.

Arbeidsdeskundige
Naast geweldige gitaarpartijen staan op dit album ook enkele nummers met rustige momenten, zoals Strangelight en Argument.

avatar van ZAP!
Er staan ook heel vervelende gitaarpartijen op.