Young Jeezy - The Inspiration (2006)

Alternatieve titel: The Inspiration: Thug Motivation 102

Label: Corporate Thugz

1. Hypnotize (Intro) (3:41)
  2. Still on It (3:46)
  3. You Know What It Is (3:44)
  4. J.E.E.Z.Y. (3:49)
  5. I Luv It (4:00)
  6. Go Getta (3:49)

met R. Kelly

7. 3 A.M. (3:56)

met Timbaland

8. I'm the Realest (4:09)
  9. Streets on Lock (3:34)
  10. Bury Me a G (4:43)
  11. Dreamin' (4:49)

met Keyshia Cole

12. What You Talkin' 'Bout (3:48)
  13. Keep It Gangsta (4:36)

met Slick Pulla en Blood Raw

14. Mr. 17.5 (3:30)
  15. I Got Money (3:59)

met T.I.

16. The Inspiration (Follow Me) (4:25)
  17. I Do This * (4:13)
  18. Hood Rat * (4:27)

met Project Pat en Three 6 Mafia

19. National Anthem * (4:04)
totale tijdsduur: 1:04:18 (1:17:02)

raffael77
Dat komt net as hier dat de jonge lui van tegenwoordig(de meeste) alleen maar die bling bling shit zien en niet de echte hiphop waar helaas maar een kleine groep naar luisterd. Hij is net als de rest super slecht.

avatar van MJ_DA_MAN
Tja ik snap wat je bedoeld. Ik vind dit ook een walgelijke artiest, maar toch staan er veel (naar mijn mening) vette en leuke beats op. Ik zou dit album wel instrumentaal willen hebben. Maar raffael, je kan van jonge lui toch ook niet verwachten dat ze op hun 14e/15e al naar ATCQ, BDP enz. enz. luisteren? En ook al luister je dit nog op je 20e, so what? Je doet er toch niemand kwaad mee? Als je echt om hiphop zou geven zou je niet eens letten op dit soort artiesten.

avatar van Kos
Kos

Waarom niet?

KSPR
Inderdaad, ik ben 13. Ben alleen nog niet aan ATCQ begonnen...

Eng hoog gemiddelde trouwens.

Kos schreef:
Waarom niet?

Hm ja misschien verkeerd verwoord door mij. Laat ik het zo zeggen: het is normaal dat de gemiddelde persoon van die leeftijd daar niet of nog niet klaar voor is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar je snapt toch wel wat ik bedoel?

avatar van herbertwest
Ik snap wel wat je bedoelt. Veel mensen op die leeftijd luisteren wat er op tv komt of wat er in de hitparades staat. Maar er zijn idd ook een zooi die zich al wat verder verdiepen in hiphop, de slang en de achtergronden van de MC's. Ik zag op mijn 13e/14e voor het eerst een clip van Wu-Tang en ik was meteen verkocht maar ik kon weinig leeftijdgenoten enthausiast maken voor Wu-Tang omdat iedereen het saai vond en het niet verstond. Overigens liep ik op mijn 15e als 1 van de weinige in wu-wear en was hiphop nog niet echt 'in'. Tegenwoordig kom je er veel sneller en vroeger mee in aanraking. Toch denk ik dat wel veel 'jonkies' liever toegankelijkere dingen luisteren en iets als A Tribne snel eentonig zullen vinden.

avatar van Timo710
Tsja, dit album, hij rapt goed in het tempo, en zijn stem is uniek, maar zijn teksten gaan nergens over. Over het algemeen gangster-achtige practijken, met uitzondering op 3 A.M.

De beats zijn naar mijn mening erg goed te pruimen.

Dr.Greenthump
Nope it's called ''cocaine rap'' samen met o.a. Rick Ross en Clipse een beetje die Florida stijl. Persoonlijk vind ik het best dope, hoewel Jeezy duidelijk een matige mc is.

Timo710 schreef:
De beats zijn naar mijn mening erg goed te pruimen.

Vind ik ook. Luisterde dit album een maand terug nog best vaak . Op zijn tijd vind ik het wel lekker klinken, ook Jeezy zijn stem ben ik iets meer gaan waarderen alhoewel ik hem nog steeds niet echt heel goed vind.

ik vind t wel een redelijk goed album er staan echt wat lekkere nummers op. zoals i luv it, streets on lock en i'm the realist. Ook zijn zijn teksten ten opzichte van zijn vorige album echt vooruit gegaan naar mijn mening

peace.

Kuch Kuch 2 sterre

Mezelf
Lekkere producties. Simpele teksten, maargoed dat had N.W.A. enz in principe ook.

En nee, ga nou niet wijs lopen doen van "grondleggers" dit en dat, gangsta-rap is gangsta-rap.

Dit is precies in hetzelfde straatje qua onderwerpen en teksten.

Kan hier wel goed naar luisteren overigens, lekkere muziek om gewoon op te zetten zonder echt te blijven luisteren naar de inhoud ervan.

Ik ben dit album gaan luisteren omdat ik Jeezy op een paar features hoorde en daar was ie zeker te pruimen. Ik ben nu echter op de helft van het album en hij heeft me nog niet echt kunnen overtuigen. De beats zijn wel lekker en zijn stem verveeld niet, maar het slaat nog niet echt aan bij mij. Ik moet de andere helft nog luisteren, maar voorlopig niet hoger dan 3*.

Mezelf schreef:
Dit is precies in hetzelfde straatje qua onderwerpen en teksten.

Oh, dus de beats en rapkwaliteiten doen er dan niet meer toe? Kom op, zoiets slaat natuurlijk nergens op. Zag jou ook al zo'n vergelijking maken bij het laatste album van UGK (tegenover Flo Rida e.d.), beetje vreemd.

Mezelf
Het gaat om het geheel, en dit is gewoon gangsta-rap dit kun je niet ontkennen. De vergelijking met N.W.A. trok ik omdat dat het eerste wat in me opkwam was.

En ik vind zelf de beats hierop beter klinken dan producties uit de N.W.A. tijd.

avatar van MJ_DA_MAN
Het is misschien wel gangsta-rap, maar dan nog valt het niet echt te vergelijken ('88 tegenover '06). Bovendien is bijv. Cube's verse op het nummer SOC beter al het rapwerk van Jeezy bij elkaar. Maar goed, beetje loos om op deze rare vergelijking in te gaan.

Relax

Nog 1x

N.W.A. waren geen gangstaaaaaaaaa rapperkes, ze protesteerden tegen alles en kwamen gangster over.

Jeezy claimt dat hij het is.

MJ_DA_MAN schreef:
Maar goed, beetje loos om op deze rare vergelijking in te gaan.

Doe dat dan ook niet.

Ik heb al gezegd waarom ik die vergelijking gaf. En om nog een steentje hieraan bij te dragen; N.W.A. wordt gezien als de grondleggers van Gangsta-rap. Deze cd is ook gewoon gangsta-rap. (vooral bedoeld tegen de oude wijze uil Relax)

MJ, je geeft zelf al aan dat muziek uit allerlei dingen samen bestaat, beats, teksten, flows, gebruik van effecten etc. etc. Dus omdat hier simpele teksten op staan is het maar slecht? Ik vind het geheel op deze cd namelijk zeer goed, de teksten zijn helemaal niet heel erg uitgewerkt ofzo, de onderwerpen zijn best oppervlakkig, maar zoals de engelse uitdrukking aangeeft: "it is what it is".

Mezelf schreef:
Dus omdat hier simpele teksten op staan is het maar slecht?

Huh, waar zeg ik dat? Ik heb nergens gezegd dat deze plaat slecht is (zie stem), ondanks de slappe teksten.

avatar van pascal83
Timbaland blijft maar ontzettend goede beats uit zijn mouw schudden, zoals hier met 3 A.M.

avatar van Timo710
@Mezelf: Ooit gehoord van wordplay?

avatar van YoungJeezy
Geweldig begin, maar toch een ietwat minder einde van de tweede cd van Jeezy.
Track 2 tot en met 4 zijn gewoon degelijke tracks die (in mijn geval) lekker in het oor klinken.
Dan komt het geweldige gedeelte met I Luv It, gevolgd door Go Getta, daarna 3 AM en tot slot The Realest.
Dit zijn echt geweldige beats waar Jeezy's stem goed bij past.
Vooral I Luv It blijf ik ,twee jaar sinds de release, nog steeds dagelijks luisteren.
Na deze heerlijke serie van 4 tracks komt Streets On Lock, naar mijn mening ook een degelijke track, goede beat vooral.
Alleen het eind vind ik wat tegenvallen met uitzondering van I Got Money en Dreamin.
Al met al toch wel een heerlijke cd die ik nog vaak beluister!

avatar van hiphopisntdead

M*A*S*H
MR 17.5

avatar van SvV
SvV
Toen ik het album startte dacht ik dat het wat zou worden. Tot en met 3 A.M. is het goed, maar daarna stort het voor mij echt in. Saai, eentonig en de beats vind ik ook niks naar het einde toe. Dat terwijl het begin juist tegenovergesteld is. Het stuk J.E.E.Z.Y. tot 3 A.M. is het beste gedeeltje van het album met als hoogtepunt I Luv It.

Als die lijn was doorgetrokken zou er wel een 3.5* in zitten of beter, nu blijf ik haken op 2,5*

avatar van Anne Maaike
Young Jeezy is misschien niet de beste MC. Maar de beats op dit album maken dat meer dan goed. Dit is voor mij zijn beste album (tot nu toe).

avatar van Onslaught
De beats zijn leuk om naar te luisteren, z'n stem is ook best om aan te horen, maar kan hij nergens anders over rappen dan dat typische gangster, bitches gedoe. Ik snap dat het een bepaalde doelgroep is die graag naar dit soort teksten luistert, en dat zij hem het podium bieden om dit aan de man te brengen, allemaal goed, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niets met dit soort muziek heb, enkel de beats zijn leuk, maar om daarvoor nou respect voor zo'n artiest te hebben, nee.

Vind dat er op deze cd maar 4 goede nummers op staan.
De rest vind ik voor Young Jeezy ondermaats presteren.

avatar van jemo3der
Heb nog weinig hiervan gehoord maar ik vind het wel een zeer aardige rapper. Echt een chille stem en altijd prima beats. Hij zou echt een soort best of moeten maken; met tracks als I luv it, Put on, Airforces enz.

Gucci-Mane
Jeezy is 10x niks. Diss em helemaal kapot.

avatar van Bedorvenkebab
Zeg het ze Gucci-Mane, zeg het ze!

avatar van Silky & Smooth
I Luv It, ik was even vergeten dat die bestond…

Wat betreft het album: echt een stukje beter dan deel 1, net wat constanter. De introspectieve teksten helpen ook mee, maar het draait bij Jeezy natuurlijk om de dikke beats en zijn raps (lees: stem). Bury Me A G blijft ook een klassiekertje.