Electric Light Orchestra & Olivia Newton-John - Xanadu (1980)

Label: MCA

1. Olivia Newton John - Magic (4:31)
  2. Olivia Newton John - Suddenly (4:02)

met Cliff Richard

3. Olivia Newton John - Dancin' Round and Round (5:17)

met The Tubes

4. Olivia Newton John - Suspended in Time (3:55)
  5. Olivia Newton John - Whenever You Are Away from Me (4:22)

met Gene Kelly

6. Electric Light Orchestra - I'm Alive (3:46)
  7. Electric Light Orchestra - The Fall (3:34)
  8. Electric Light Orchestra - Don't Walk Away (4:48)
  9. Electric Light Orchestra - All over the World (4:04)
  10. Electric Light Orchestra en Olivia Newton John - Xanadu (3:28)
avatar van FunkStar
De film was beslist geen kassucces, maar de soundtrack (met nummers van Olivia en E.L.O.) deed het erg goed en stond in Nederland 8 weken op nr. 1 in de albumlijst. De muziek vind ik dan ook zeer de moeite waard. De soundtrack bevat sfeervolle, romantische (soms ietwat zoete) nummers en geven goed het "gevoel" van een droomwereld als Xanadu weer. Mijn favoriete tracks zijn Magic, All Over The World en natuurlijk de titelsong 'Xanadu'.

avatar van Madonna
"Magic" is een prachtig liedje. Olivia heeft een prachtige stem. "Suddenly" zingt zij samen met Cliff Richard. De titelsong "Xanadu" is een vrolijk lied met een bombastisch orkest. Eigenlijk vind ik alleen de liedjes van Olivia het best. Geschreven door John Farrar die heel wat hits op zijn naam heeft staan. Hij heeft ook liedjes gemaakt voor "Grease".

-3-

EVANSHEWSON
ELO en Olijfje op hun commercieelst, zeg maar. Maar de hitdeuntjes van ELO, zij het wat vlakker dan we van ze gewend waren, waren best te pruimen.
All Over The World en I'm Alive als mijn favo's hier.

***1/2

stuart
Mijn vriendin heeft deze nog op plaat. De eerste helft zijn Olivia Newton John songs en zijn zoet , maar aangenaam voor wie daarvan houdt; wel wisselvallig. Kant B zijn de ELO nummers , commercieel, maar toch met een paar aardige nummers imo, met name All Over The World.

Father McKenzie
ELO was al flink over hun topperiode heen en voor de rest zijn de deuntjes van Olivia best aardig. Dat is het zowat, erg matige plaat dus.

Pieter Paal
Ik draaide toen vooral de 2e plaatkant met al die E.L.O.-nummers.
Wel een vreemde combinatie The Tubes en Olivia Newton-John.

avatar van musician
Ja, ook gekocht voor het ELO-gedeelte. Er staat toch een vijftal nieuwe ELO-songs op, per slot van rekening.

Die vallen geheel in de lijn tussen voorganger Discovery en opvolger Time. Aardige bubblegum rock, met als leukste uitschieters I'm alive en All over the world.

Een 'mini' cd dus van ELO.
De rest van het album probeer ik angstvallig te vermijden.

avatar van Misterfool
slecht slechter slechtst. ik ben een redelijk groot elo luisteraar maar ik zou hier haast verdrietig van worden.

Tussen haakjes: op de 3 CD-box Flashback van E.L.O. staat een nieuwe versie van Xanadu, die door Jeff Lynne zelf gezongen wordt. Ik ga hier ook voor de tweede plaatkant met de E.L.O.-nummers.

avatar van kaztor
3 sterren voor ELO.

Dat gedeelte heb ik samen met op ELO's Classic Albums Collection ontbrekend restmateriaal op een cd-r gebrand. Xanadu-gerelateerde nummers, zoals het b-kantje Drum Dreams, Xanadu Overture en het door Lynne gezongen titelnummer, heb ik daar uiteraard ook bij gedaan .

Dat ONJ-gedeelte kan me overigens gestolen worden, maar dat was waarschijnlijk wel duidelijk.

avatar van Thorgal
Ge-wel-dige cd! Xanadu, Magic, Suddenly zijn enorme toppers met Olivia, All over the World en I'm Alive zijn en blijven geweldig. Heerlijke cd bij een flop van een film.

avatar van musiquenonstop
Ik ben één van de weinige die het album goed vind, beide zijdes, en de film.... ik kan er ook niks aan doen.....

Twee jaar terug kwam vanuit het niks een musical uit van Xanadu en werd een hit op Broadway, en zover ik weet draait hij nu nog in Amerika en Japan. Hoewel Jeff Lynne nog steeds achter de muziek op deze plaat staat (zowel die van zijn eigen E.L.O. als van Olivia) is hij toen niet naar de film geweest en nu niet naar Broadway.