Negurã Bunget - Om (2006)

Roemenië
Label: Code666

1. Ceasuri Rele (3:06)
  2. Tesarul de Lumini (12:48)
  3. Primul Om (4:22)
  4. Cunoasterea Tacuta (7:11)
  5. Inarborat (6:22)
  6. Dedesuptul (6:39)
  7. Norilor (3:00)
  8. De Piatra (5:35)
  9. Cel Din Urma Vis (10:03)
  10. Hora Soarelui (5:55)
  11. Al Doilea Om (2:03)
avatar van kobe bryant fan
Geweldige plaat.
Sfeervolle nummer en soms riffs die je de steupen op het lijf kunnen jagen.
De grunts zijn heerlijk, al doen de cleane vocalen me wat minder.
Ruime 4*

avatar van Gloeilamp
Ik ben ook erg onder de indruk van Om. Ik kende de band en dit album al wel van naam, maar ik ben er gek genoeg nooit achteraan gegaan.

20 januari in Nijmegen, ik ben er zeker bij!

avatar van ASman
Een van de BM-klassiekertjes uit de 21e eeuw komt uit...Roemenië.
Negura Bunget maakt op Om een soort van atmosferische black metal aangevuld met ambient passages die bol staan van elementen uit de eigen Roemeense folk-traditie. Hiermee creëert de band meteen een eigen gezicht en sleurt je zo mee door een wilde tocht vol met verrassende wendingen. Een ruwe achtbaanrit in een exotische aankleding of een originele, verfrissende black metal plaat. Beide beschrijvingen zijn van toepassing. Vergeet vooral je riemen niet vast te maken.

avatar van JSPR_G
Net nog eens opgelegd naar aanleiding van het overlijden van Negru. Het blijft een fenomenale plaat, van het allerbeste dat het genre te bieden heeft. De sfeer die deze plaat weet te creëren is toch echt wel uniek. Weinig platen die zo goed mijn volledige aandacht weten vast te houden. Die intro alleen al, qua sfeerzetting kan dat wel tellen.

avatar van ABDrums
Nou ProGNerD, ik ben ontzettend benieuwd wat jij van deze regelrechte klassieker van de atmosferische black metal vindt. Volgens mij past dit echt helemaal in jouw straatje en ga je hier volop van genieten. Lees voor de lol de discussies in dit albumtopic eens terug, want er zijn al erg veel zeer zinvolle dingen gezegd met betrekking tot dit album.

Ik zag dat ik nog geen stem had gegeven aan deze fabelachtige plaat. Eentje die bij me in de loop der jaren steeds beter is bevallen en met elke luisterbeurt meer en meer onder de huid kruipt. Indrukwekkend, ontzagwekkend, mysterieus, onheilspellend, maar bovenal ontzettend goed en mooi. Van mijn kant een dikke 4,5* die zeker wel eens uit zou kunnen groeien tot een maximale score.

Ik mis hier ook nog een stem van jouw kant, Apollo, of ben je (nog) niet bekend met dit album? Anders snel luisteren, want deze plaat verdient zeker meer aandacht!

Dank voor de reminder ABDrums

Ik ben destijds via Dordeduh - Har bij deze band terecht gekomen, maar realiseer me nu dat ik toen verzuimd heb na hun laatste album gecheckt te hebben terug te gaan naar hun (klaarblijkelijk) Magnum Opus.

Maar dat gaan we snel goedmaken; ik ben erg benieuwd, maar heb er na jouw aanprijzing het volle vertrouwen in...

avatar van ProGNerD
Blijk het album (notabene lossless als .flac) in m'n collectie te hebben; te veel mooie muziek, te weinig tijd...

avatar van ABDrums
Eens te meer reden om te luisteren, ben benieuwd naar je bevindingen (of de score die je gaat toekennen).

avatar van Apollo
ABDrums schreef:

Ja, maar niet gestemd. Spoiler: komt nog langs in mijn metal top 100...

ABDrums schreef:

No-brainer, maar dat zag je van mijlenver al aankomen, natuurlijk...

4,5 *

Terecht een klassieker in het genre, inderdaad: verplichte kost !

avatar van namsaap
ProGNerD schreef:

Ik ben via dezelfde route bij deze band terecht gekomen en heb dit album indertijd voor een prikkie via Dodax op CD gehaald. Het cellofaan zit er nog om …. hoog tijd om verandering in te brengen.

namsaap schreef:

Grappig, veel plezier; ik beloof je dat het een bijzondere beleving wordt. Het ene moment waan je je wandelend tussen de geiten of koeien (!) in een ruig berglandschap en op andere momenten in een arena / concertzaal van bijna filmische proporties. Wat vooral opvalt zijn de folk invloeden, instrumentgebruik (m.n. percussie) en uiteraard de Roemeense zang die, hoewel onverstaanbaar, totaal geen afbreuk doet aan de geweldige ervaring (net als bij Dordeduh).

Maar goed, ik heb gisteren pas voor de 1e keer geluisterd en er valt vast nog veel meer te ontdekken bij herhaalde beluistering: en dat gaat zeker gebeuren !