Henny Vrienten - Nacht, de Soundtrack (2006)

Label: V2

1. De Maan van Antwerpen (7:29)

met Frank Boeijen

2. Nachtvriend (5:25)

met Thé Lau

3. Het Jagen Voorbij (5:03)

met Boudewijn de Groot

4. Falling Star (5:00)

met Pieter Both

5. De Doorgedachte (4:29)

met Tom Barman

6. Nachtvuur (4:51)

met Def P

7. Stil (5:17)

met Jan Rot

8. Noctural Animals (3:51)

met Solex

9. Neti / La Noche (6:56)

met Tom America

10. Als Ik Denk Dat Ik Doodga (2:55)

met Herman Finkers

11. Nachtzwemmen (5:49)

met Henk Hofstede

12. Als Gala Slaapt (3:35)
De samples die ik van dit album gehoord heb beloven meer dan goed!
Dit smaakt absoluut naar meer en ik heb dit album van Vrienten (voor wie ik altijd wel een zwak gehad heb: wat schrijft die man soms mooie liedjes) dan ook besteld.

Een soundtrack voor de nacht: hoe verzint ie het!
En verdorie, nu is die top 50 over 2006 net af

avatar van Jasper
Dit was een tijdje geleden nog met videoclips op tv te bewonderen. Het klonk op bepaalde momenten best goed. Het leuke is dat Vrienten er voor heeft gekozen om ieder nummer te laten klinken in een ritme van 70 beats per minuut (gemiddelde hartslag van een slapend mens).

avatar van Lukas
Ik hoorde laatst een interview met Vrienten op de radio, met dit op de achtergrond. Klonk wel aardig (bijzonder), misschien eens achteraan, hoewel mijn hartslag in rust rond de 45 ligt...

Ik heb de cd binnen en beluisterd: en dit is inderdaad een prachtige cd. Het concept dat hier achter zit is natuurlijk leuk bedacht, maar ik vind het meer voer voor interviews en het onder de aandacht brengen van deze cd/dvd.
Die ondertitel 'De Soundtrack' is me nu ook duidelijk: de cd is Nacht, de Soundtrack en de bijbehorende dvd Nacht, de Film.
Tijdens het optreden met gastmuzikanten wordt de film (onder regie van Henk Hofstede van The Nits) geprojecteerd op verschillende schermen. De film toont in splitscreen beelden van musicerende mensen en webcam-shots van de nachtelijke straat, de gracht, slapende mensen, etc. ...
De nummers werken hypnotiserend en zitten sterk in elkaar. De artiesten drukken sterk hun stempel, maar de Vrienten-kenners zullen zeker ook zijn invloed ontdekken (het is en blijft immers zijn project ).
Overigens verdient Fay Lovsky ook wel wat credits met haar rol op de achtergrond in diverse nummers. Evenals trompetist Eric Vloeimans.
Het heeft mijn eindejaarslijst net niet meer kunnen halen (deze cd/dvd is dan ook net in mijn bezit), maar ondanks dat kan ik zeker zeggen dat er een hoogstaand produkt van eigen bodem is afgeleverd door Henny Vrienten.

avatar van thyson
Uitstekende soundtrack voor de nacht! En wat dat hypnotiseren betreft... vooral Noctural Animals luisteren, er gebeurt iets heel aanstekelijks. Een pluim voor Boudewijn de Groot ook met zijn melancholisch "het jagen voorbij"

neo (crew)
Lijkt mij wederom weer een kwelling, net als zijn Doe Maar carriere. Dan nog liever een middelmatige score uitgaven.
Aangezien hij in Nederland de filmcomponist is met de meeste uitgaves van zijn scores, mag ie er wel eens voor zorgen dat zijn echt interessante scores zijn weg vinden naar een release.

thyson schreef:
Uitstekende soundtrack voor de nacht!

Maar op de dag is ie zeer zeker ook goed te pruimen

neo schreef:

Flauwekul opmerking (alleen al door jouw toevoeging 'lijkt'), maar gezien jouw muzikale voorkeur niet vreemd misschien.
Doe Maar? Heeft hier totaal niets mee van doen natuurlijk. Jammer dat die naam er dan weer bij gehaald moet worden.

Neti / La Noche is overigens een bijzondere en mooie bijdrage van Tom America (kent u de band Mam nog?).
America is stemmenkunstenaar en hij interviewde allochtonen uit Tilburg. Vrienten zelf schijnt er ook erg trots op te zijn: hij heeft wat met muziek van de straat vertelde hij ('Ik zou als ik nu jong was ongetwijfeld een rapper zijn').
En ook leuk te weten is dat Tom Barman hier zijn eerste nummer in het nederlands vertolkt.

neo (crew)
Een kwelling zoals veel uit zijn carriere, en daaronder ook vele dingen die wel onder mijn muzikale voorkeur vallen (wat ik niet vermeldde). Hij toont vaker gebrek aan talent dan andersom. Hij heeft trouwens ook een hele reeks enorm slechte scores gecomponeerd voor films. En als ik kijk naar hoe Nacht is samengesteld, en wat ik er van hoorde. Totaal waardeloos.

neo schreef:
Totaal waardeloos.

Dan zij wij beiden het totaal oneens met elkaar. Het is niet anders...
Het is juist knap hoe Vrienten diverse stijlen en artiesten uit de lage landen tot één geheel weet te smeden (en met die soundtracks heb ik bij dit album niets te maken: dat is wel heel wat anders en die ken ik niet en hoef ik ook niet te kennen).

Dit is overigens solo-album nummer 3 voor alle duidelijkheid (en die eerste 2 albums behoren zeker ook niet tot het slechtste op nederlandstalig gebied).

avatar van dynamo d
Dit is een interessant debat: aERodynmIC vs neo. Ik ben op zich wel geïnteresseerd in dit album van Vrienten. Te meer, daar ik een keer op t.v. prachtige achtergrondmuziek hoorde bij een programma over de Nederlandse theatergeschiedenis. En dat bleek door Henny Vrienten te zijn gemaakt.
Ben nog benieuwder geworden naar De Nacht, De Soundtrack.

dynamo d schreef:
Ben nog benieuwder geworden naar De Nacht, De Soundtrack.

Ik ben geen dvd man als het gaat om muziek. Het is leuk de dvd een keer gezien te hebben, maar mij boeit dat verder niet zo. Ik hoor liever de muziek zonder bijbehorende beelden. Ik vind de splitscreen-beelden sowieso niet bijster spannend.
Doe mij maar de muziek; de soundtrack dus

avatar van ChrisX
Ik heb alleen het eerste nummer gehoord maar dat deed me ontzettend denken aan de muziek van David Sylvian waarbij Boeijen de rol van Sylvian vertolkte en de theremin van Fay Lovsky de plek van de gitaar van Robert Fripp innam. Het maakt me genoeg nieuwsgierig om de rest ook ff te checken.

Ik heb het album ook alleen maar gezien op TV met de clips erbij; vond het toen wel mooi klinken. Misschien dat het effect minder is zonder de beelden er bij, maar kan daar nog niet over beoordelen.

deric raven schreef:
Misschien dat het effect minder is zonder de beelden er bij

Zonder de beelden vind ik het veel mooier, die beelden werken alleen maar storend.
Is dit hele album integraal op t.v. geweest? Waar en wanneer? Helemaal gemist blijkbaar.

Volgens mij 2 weken geleden.

deric raven schreef:
Volgens mij 2 weken geleden.

Dit hele album in die splitscreen-versie? Compleet aan me voorbijgegaan dan.

Duurde ongeveer een uur; ik heb de eerste 2 nummers gemist; begon iets eerder dan aangegeven. De nummers liepen allemaal mooi in elkaar over.

Dat klopt wel ja en telkens komt de titel van het lied in beeld tijdens de overgangen.
Maar ja, ik vind het leuk het een keer gezien te hebben en daar hou ik het verder bij. Ik geniet meer en meer van de cd-versie.

avatar van Martin Visser
Het was een paar weken geleden op een zondagavond van 7 tot 8 op tv. Mooie docu. Deed denken aan Frédérique Spigt die ook een duetten cd/dvd maakte die ook integraal is uitgezonden.
Ook bij Spigt is het aardig een keer naar de film te kijken, maar is de cd toch boeiender.
De Nacht van Vrienten heb ik nog niet uitgebreid gehoord, alleen die ene keer gezien, maar toen was ik al verkocht. Heerlijke dromerigere en melancholieke nummers. Ik was vooral tevreden over de bijdrage van Eric Vloeimans, onze beste trompettist.

avatar van miak
Ja hij staat er op! Ik zag hem eens bij DWDD, en was helemaal van slag door de stukjes die ze lieten horen van het album. Ik ga dit zeker kopen. Ik kijk erg uit naar de track van Tom Barman.

Ik zal dit album zeker niet aanvallen. Henny heeft er een mooi geheel van gemaakt, en het ademt zeker de sfeer van de nacht uit. Hier is toch wel lef voor nodig. Verder heeft hij zeker zijn stempel op dit album gedrukt; wat niet verkeerd is. Het zou niet slecht zijn als meerdere artiesten aan zo'n project durven te beginnen. Ik vind dit persoonlijk een stuk interressanter als het come-back album van Doe Maar. Met Klaar was ik naar een keer luisteren al klaar mee.

avatar van thebestfreaks
Ik ben aan de hand van bovenstaande discussie naar de platenboer gerend om de cd-dvd te kopen. Heerlijk! Mooie sfeer wordt er neergezet. Ook de beelden vind ik een meerwaarde. Vooralsnog nog maar één keer beluisterd, dus om te beginnen een voorzichtige 4*.

aERodynamIC schreef:

Dit hele album in die splitscreen-versie? Compleet aan me voorbijgegaan dan.

Bij Het Uur van de Wolf (helaas geen stream beschikbaar; iemand anders misschien?). Wist ook mij totaal te hypnotiseren.

Anatolia schreef:

Gewoon de cd kopen, daar zit een 2e dvd-schijf bij.

Dat was ik al van plan

Op Youtube en Google Video zijn trouwens twee bijdragen (van Hofstede en Barman) te vinden; is het legaal om daarnaar te linken?

Anatolia schreef:
Dat was ik al van plan

Ze staan er op

Niet op moviemeter.

avatar van dynamo d
Erg mooi en goed album. Beste nummer vind ik De Maan van Antwerpen. Hierop spelen/zingen Frank Boeijen en Henny Vrienten op hun best. Prachtige compositie. Verder is Het Jagen Voorbij een typisch (mooi) Boudewijn de Groot-nummer. Ook Nachtzwemmen is een prachtig liedje van Henk Hofstede. Neti/Lo Noche doet me enigszins denken aan Spinvis. Dat zou trouwens een mooie combinatie zijn: Spinvis en Vrienten.
Nacht is muzikaal en tekstueel een zeer mooi album. Had natuurlijk ook mee moeten doen met de 2006 k.o. Enige minpunt van het album vind ik Nocturnal Animals. Ik heb nog nooit gehoord van Solex, maar de zang vind ik nogal irritant. Voor het overige hebben Henny Vrienten en Co. prachtig muziekwerk afgeleverd, dat de sfeer van de nacht - zoals anderen al opmerkten - passend uitademt.

Het nummer met Barman is geniaal.

avatar van Benjammin'
Solex is ook best de moeite waard om je er een keer aan te wagen.