Tangerine Dream - Cyclone (1978)

West-Duitsland
Electronic
Label: Virgin

1. Bent Cold Sidewalk (13:09)
  2. Rising Runner Missed by Endless Sender (5:02)
  3. Madrigal Meridian (20:28)
avatar van ChrisX
Ik had dit album altijd een beetje genegeerd op basis van vele negatieve verhalen die ik er over gehoord had. Maar dat is dus compleet onterecht. Ja, het is wat anders doordat er op twee stukken wat gezongen word maar voor de rest is dit een album dat qua geluid er dicht aanleunt tegen het iets latere album Force Majeure. Ik vond het eerlijk gezegd een openbaring.

avatar van Gerards Dream
Wat moet ik zeggen over Cyclone van Tangerine Dream is een lastige vraag. Aan de ene kant is het wennen dat er zang te horen is. Aan de andere kant is daar het dilemma: is het een goed of slecht album? Toch de cd, die ik nauwelijks draai, in de speler gedaan en de oren goed aan het werk gezet. Na het luisteren kwam ik tot de conclusie dat het vooral de zang is die het niveau van het album naar beneden haalt. Reden: Steve Jolliffe schreeuwt meer dan dat hij zuiver bij toon zingt.

Toch geef ik dit album drie sterren, omdat Madrigal Meridian wel iets heeft.

avatar van Rinus
TD doet hier een gewaagd experiment. Het voegt vocalen toe (door Steve Joliffe) en conventionele drums. In mijn opinie, werkt dit niet goed uit. Daarbij is Steve Joliffe niet een super vocalist. De instrumentale kant van de LP draai ik nog wel eens, en dat is gewoon een goed TD nummer. (Madigral Meridian). Al met al, wel 1 van de mindere albums uit de TD collectie Op vinyl.

tangmaster
Een klassieker van TD wat mij betreft. Dit album heeft zoveel in zich dat het mijn favoriete plaat van deze band is. De zang tja niet van de beste kwalitieit maar het geeft wel een dimensie mee aan het geheel.
Madrigal Meridian is gewoon van aparte klasse en nooit beter gedaan in de EM.

avatar van schizodeclown
Ik hoor in Rising Runner Missed by Endless Sender een hoop Cure zeg.

schizodeclown schreef:
Ik hoor in Rising Runner Missed by Endless Sender een hoop Cure zeg.

Dat vind ik knap dat je hier The Cure op herkent. Het debutalbum van The Cure verscheen in 1979 en deze is uit 1978. In dat gaval is het eerder andersom. Of ben ik even in de war?

avatar van schizodeclown
Gerards Dream schreef:

En daarom vermeldde ik er expres niet bij dat je The Cure erin TERUG hoort, maar dat je het erin hoort.
Om misvattingen te voorkomen,maar goed een beetje muziekkenner weet dat zowiezo wel denk ik.
Misschien dat dat zo leek na mijn bericht bij Electronic Meditation over Floyd,maar dat was weer een ander verhaal natuurlijk.

CorvisChristi (crew)
Cyclone is altijd al één van de meest besproken albums van TD geweest en tegelijk één van de meest bekritiseerde, mede door de vocalen van Steve Joliffe. Tevens is het het eerste album waarop vocalen te horen zijn.
Persoonlijk stoor ik me niet aan de nogal grillige zangkwaliteiten van Steve. Op de één of andere manier past het wel bij de typische muziek die TD ten gehore brengt, en dan met name op dit album.
Want qua sound is dit toch weer anders dan bijvoorbeeld de vorige albums Encore (live) en Stratosfear, mede ook door de toevoeging van de drums van Klaus Krieger.
Maar over één ding kunnen we duidelijk zijn: op instrumentaal gebied blijft TD gewoon sterker, getuige het meesterlijke Madrigal Meridian. Hierop gooit TD alle remmen los en zorgt er gelijk voor dat dit album toch als een bijzonder experiment beschouwd mag worden.

tangmaster
Bent Cold Sidewalk blijft gewoon een super nummer ondanks de mindere zang kwaliteiten van Jolliffe maar het stuk is bijzonder goed in elkaar gezet. Nog steeds na al die jaren mijn favoriet.

En wie kan dit echt volgen als ie luistert naar Bent Cold Sidewalk

When I talk to the trees
O'great trees who have learned to speak slowly
I know that they believe that they have an answer
Then I walk in the city where I cannot hear it

When I talk to the city
I have already learned three answers
Before I call the question
And slowly, I wish myself among trees
But cannot hear myself wishing

When I talk to the people
Who are the trees that grow in the city
They reply with a fond kindness, slowly
But there is no answer
For experience to be made by mistake

Upon this key, time will slide
Beyond the lock, you lose your mind
And as our door becomes open
A rush of sound is found inside
Creating dreams that pass you by

You may live through your life a long long time
But you will never know from where it came
Yet all you've seen is what you've wanted to
You're walking forward as you look behind
Still watching those old memories fade and die

This door is heavy, and is deeply stained
With wasted tears, that try to fight in vain
You may be sitting, feeling quite secure
But listen carefully and this key is yours
For we can lead you far beyond that door

There are dangers hidden, trust in that language
And it is precisely this conception
That which must not be changed
The epitome of our language is patterns
Containment of thought and sound

Upon this key, time will slide
Beyond each lock, you lose your mind
And as our door becomes open
A rush of sound is found inside
Creating dreams that pass you by

I may be late but I can no longer wait
Stealing the crown that stood me up
I'm laying the table with dusty plates
I may be late but I can no longer wait
Playing the god to fix your gaze
I'm holding you firm on another day

Of dit bij Rising Runner Missed by Endless Sender:

Rising runner
Missed by endless sender, never coming back,
Rising runner
Never coming back, ever running over

Rising runner
You're missed by the endless sender
Howling winds dig in your ears
Steely cold and never getting warm

Hell's bells, you're alive

On and on and on and on
And on and on and on and on

Treading lightly, coloured stones
Often losing sight of goals
Embracing patterns long grown old
Leaving space is hard to fold

Alle teksten zijn van Steve Jolliffe.

beaster1256
geef mij maar de tangs van phaedra , rubycon en ricochet , spanningen in het spookhuis !!!!

tangmaster
Cyclone RULES. Als je alleen al aan Madrigal Meridian denkt. Dit blijft een onderschat album.

avatar van Gerards Dream
Het jammere blijft wel de tracks waarop gezongen wordt, cq. een poging daar toe. Wel blijft staan dat na al die jaren Madrigal Meridian een heerlijk stuk muziek is waar de fantasie bij mij op de vrije loop gaat.

tangmaster
Ondanks dat de zang niet het beste is heeft het album juist daarddoor een heel aparte sfeer. Blijft mijn fav.

avatar van Gerards Dream
Bijzonder is deze plaat zeker, daar wil ik dan ook niets aan af doen. Toch blijf ik zitten met de vocalen op dit album. De stem van Steve Jolliffe is niet de beste in de wereld en dat drukt op het eindresultaat. Daarom heb ik zitten denken hoe dit beter had gekund. In dat geval had ik de stukken Bent Cold Sidewalk en Rising Runner Missed by Endless Sender omgearrangeerd in meerstemmige composities. Daarna zou ik de volgende personen uitnodigen om daar invulling te geven. Peter Gabriel, Alice Cooper en Kate Bush. Dit zou dan welliswaar wat kosten, maar in mijn hoofd hoor ik al een mooi palet aan stemmen voorbij komen die dit album naar een hoger plan kunnen tillen.

Gerards Dream schreef:

Jolliffe's stem is niet best nee daar heb je gelijk in maar dat maakt juist het album zo bijzonder. En sinds 1978 blijft dit voor mij gewoon een super album.

tangmaster schreef:

ik vind die zang juist goed. het is geen plaat voor popstars en Idols. hier wordt toch op een hele andere manier gezongen.
bovendien is dit meer een krautrock album van de band.

spees schreef:

bovendien is dit meer een krautrock album van de band.

Krautrock zou ik het niet willen noemen. Maar ja die zang maakt het album heel apart.

avatar van Gerards Dream
Nu ik wat solo-albums ken van Steve Jolliffe moet ik wel zeggen dat zijn aandeel behoorlijk was op dit album. Dit zoveel op het vlak van de zang, maar ook op het gebied van de verdere invulling van de muziek. Dat maakt dit album er wel boeiender op. Neemt voor mij niet weg dat dit binnen de Tangerine Dream discografie een vreemde eend in de bijt blijft, maar wel met de tijd een boek is wat steeds wijder open gaat waardoor langzaam maar zeker duidelijk wordt hoe het is ontstaan. Een echte vriend van dit album zal ik nooit worden, maar er begrip voor hebben is ook al wat.

tangmaster
Jolliffe's aandeel in dit album ligt puur in het nummer Rising Runner, wat hij bijna compleet alleen gespeeld heeft. De rest is zuiver van Froese, Franke. Het enige wat hij heeft verzorgt in Bent Cold Sidewalk was de zang.

avatar van wowter
tangmaster schreef:

Dit is natuurlijk de grootste onzin die je over dit album kan schrijven en doet in het bijzonder het aandeel van Steve Jolliffe tekort.
Naast zanger is Jolliffe ook voornamelijk als fluittist te horen in "Bent Cold Sidewalk" en "Madrigal Meridian" (luister bijv. naar de laatste twee minuten). Daarnaast speelt hij (Yamaha electronisch) piano.

"Rising Runner..." (en in mindere mate "Bent Cold Sidewalk") is juist het beste voorbeeld van de plaat waarop een 'groep' speelt. Tekst van Jolliffe, muziek van alle vier bandleden samen, met ieder z'n aandeel. Het thema van dit nummer kwam trouwens later terug op een deel van "Livemiles", het controversiële live-album uit 1988.

Tussen de bedrijven (lees: electronica van Froese en Franke en drums van Krieger) door is Jolliffe's aandeel aan Cyclone groter dan je zou denken.

wowter schreef:

Volgens mij doel je dan naar het laatste stuk van "Livemiles Part 2", waarin ik inderdaad een nuance van het thema terughoor, maar ik moet zeggen dat ik zelf nooit direct de link had gelegd naar "Rising Runner...".

Milestones

Verbazingwekkend Tangmaster, dat jij, toch deTD autoriteit, dit album op nummer 1 hebt staan. Zelf heb ik Ricochet, Encore, Exit en Phaedra en die klinken allemaal een stuk beter.
En dan heb jij nog tientallen andere TD pareltjes in je bezit. En natuurlijk mag er (voorzichtig) gezongen worden bij TD, maar deze matige zanger stoort voortdurend met zijn wat pathetische hardrock stem. Gelukkig hebben ze hem op non-actief gezet in het uitstekende slotsstuk.

Milestones schreef:

Tja toen ik dit album in 1978 voor mijn verjaardag kreeg ging ik gelijk plat voor dit album, en dat is altijd zo gebleven.

Stijn_Slayer
Uit The Virgin Years vind ik dit duidelijk de minste plaat. Vanaf het begin loopt 't al niet helemaal lekker. De eerste vier minuten van 'Bent Cold Sidewalk' zijn behoorlijk cheesy en eentonig. Veel slappere prog heb ik niet gehoord. Het nummer wordt daarna nog wel wat, maar ook 't eind is niet je van het. Zingen gaat deze mannen een stuk minder goed af.

'Rising Runner' vind ik ook niet heel erg bijzonder en best wel klinisch. Het is wat meer een rockplaat, maar de instrumentatie past er niet echt bij. Akoestische drums hadden 't album soms goed gedaan.

Denk dat ik 't voortaan bij 'Madrigal Meridian' houd.

avatar van Supersid
Ook mijn Tangerine favoriet. Het eerste nummer staat als een huis, steeds weer kippenvel en/of adrenaline...

avatar van makaveli2
Na het beluisteren van Mike Oldfield's Tubular Bells II, even blijven hangen bij een aantal berichten daarginds, en bij dit album uitgekomen. Het leuke van MuMe, je ontdekt een hoop frisse kost.

Dit album boeide me vanaf de eerste paar seconden. Ik was telkens benieuwd naar wat er zou volgen. Let wel, ik stond er helemaal open in, had nog nooit van Tangerine Dream gehoord zelfs. Ik ben benieuwd wat voor cijfer deze plaat gaat krijgen na een aantal luisterbeurten, die zonder twijfel gaan volgen na de eerste. Voor nu, en dat doe ik niet snel, krijgt deze alvast 4 sterren.

Wellicht maak ik nu een hele rare opmerking, maar de hoes doet mij nogal denken aan Nederland, in topografische zin

makaveli2 schreef:

Zeker geen rare opmerking, makaveli2. Als je de hoes bekijkt, haal je het er snel uit.

Overigens interessant dat juist dit je eerste kennismaking is met Tangerine Dream. Het is niet meteen het meest voor de hand liggende album van de band om mee kennis te maken.

Als je dit album goed vind, raadt ik je zeker Force Majeure aan. Deze opvolger is wel volledig instrumentaal, maar muzikaal heeft het raakvlakken. Met het enige verschil dat ik zelf Force Majeure een regelrechte knaller vind, en dit album minder.

Misterfool
De eerste twee nummers gaan nogal gebukt onder de slechte zang van Joliffe, maar Madrigal Meridian is een van de beste composities van Tangerine Dream. De overgang van het kosmische intro naar de hoofdmelodie is niets minder dan geniaal .

avatar van makaveli2
CorvisChristi schreef:

Bedankt voor de aanbeveling CorvisChristi. Ik zal er vanavond eens even goed voor gaan zitten