Hard 2 Obtain - Ism and Blues (1994)

Label: Big Beat

1. Joker's World (4:44)
  2. Babble On (3:51)
  3. Heels Without Souls (4:50)
  4. Shit We Do (4:10)
  5. Street Dwellers (4:15)
  6. A Lil Sumthing (5:26)

met Artifacts en Raquel

7. L.I Groove (5:44)
  8. Time (3:50)
  9. Local Hero (3:50)
  10. Gaining Pounds (3:52)
  11. Parkyard Lingo (4:47)
  12. Bust Me Down (4:39)

met Vinia Mojica

13. No Better Swing (4:49)
  14. Ghetto Diamond (3:52)
  15. Joker's World [Next Mix] * (4:25)
  16. L.I Groove Reprise * (6:47)
totale tijdsduur: 1:02:39 (1:13:51)
underground classic

Word @ Revo

EPMD
inderdaad een dikke underground classic... vette beats en goede mc's... een aanrader...

avatar van Sjaakspeare
Wat is hier 'underground' aan dan?

Ik vind de MC's trouwens niet meer dan matig.

avatar van Osiris Apis
Relatief weinig mensen kennen dit album, daarom is het underground.
Minder als 8.000 plays op last.fm. En maar 16 stemmen op Rate Your Music.

Ik vind het album goed klinken, maar de nummers lijken wel veel op elkaar.

avatar van P Jay
Een leuk boombap-album met heel wat jazzy vibes. De MC's vind ik niet van topniveau vooral door hun soms wat onhandige flow, waardoor ze vaak niet echt goed verstaanbaar zijn. Inhoudelijk komen ze ook niet verder dat de traditionele "stunts-blunts & hiphop"/"this type of shit happens every day"-rhymes. Dat hoeft ook niet, maar vormelijk had hun flow nog wat genietbaarder kunnen zijn om echt van een topalbum te kunnen spreken.

Gelukkig zijn de producties van de Stimulated Dummies (SD50's) wel van erg hoogstaand niveau. Veel samples, veel jazz-tonen, d.w.z. speelse bassloopjes bij de vleet, horns, vibrafonen, etc. en een mistig sfeertje, dat om de twee tellen wakker wordt geschud door harde boombap-drums. Het klinkt wat Beatnuts-achtig of zoals op Kurious' album of de eerste van The Artifacts.

Al bij al dus zeker een leuk album, dat wel niet echt uit de band springt en twee midnineties-hits bevat met "L.I. Groove" en "Ghetto Diamond".

avatar van Kill_illuminati
Dit a;bum stat nu op mijn to-do lijstje.

avatar van Outblasty
Wat een prachtige cover! Ik ga deze maar eens een kans geven.

avatar van Jar0on
Dit is echt een persoonlijk favorietje van mij.
De beats zitten zo heerlijk in elkaar. De jazzy samples, die beginstukjes in de nummers, zoals in Street Dwellers, Heels Without Souls & Ghetto Diamond (mijn 3 favoriete tracks), die heerlijke boombap style & de mc's die niet hoogstaand zijn maar wel origineel klinken maken het voor mij een érg lekker album. Er hangt een erg fijn sfeertje overheen.
Ben nog steeds blij dat ik hem op LP gevonden heb, vooral ook door de cover, hij was zelfs nog helemaal geseald. Helaas zat er weel een inham in van een zaag ofzo.