Brutus - Burst (2017)

Label: Hassle

1. March (2:37)
  2. All Along (2:42)
  3. Not Caring (3:47)
  4. Justice de Julia II (3:41)
  5. Drive (4:50)
  6. Bird (4:23)
  7. Crack / Waste (2:37)
  8. Looking for Love on Devils Mountain (3:35)
  9. Horde II (2:30)
  10. Baby Seal (2:17)
  11. Child (5:59)
De eerste track is in ieder geval fantastisch: All Along

Klinkt alsof ik mijn Punk-O-Rama compilatie-cd's meng met mijn CD's van Deafheaven en Deftones. Dat klinkt niet goed, maar dat is het wel! Ontzettend benieuwd naar de rest!

avatar van Bardt1980
Ik kijk ook al een tijdje uit naar dit album. Hopelijk doen ze aansluitend een tourtje door Nederland.
Maarreh, metal?

avatar van MartinoBasso
Ik ben hier wel benieuwd naar. De EU release is trouwens 3 februari al, 24 februari is voor de UK.

avatar van E-Clect-Eddy
Vanavond in de kleine zaal van de Paradiso, ook nog eens gratis met Indiestadpas... oordoppen mee!

Nieuwe track: Drive

avatar van CWTAB
Morgen komt hij normaal uit en nu op luisterpaal...

Brutus : Burst - 3voor12 - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

avatar van CWTAB
3 februari uit maar heel wat winkel's en onlineshops hanteren blijkbaar 24 februari grrrr

avatar van Don Cappuccino
''Burst'' is de enige toepasselijke titel voor deze plaat. Vanaf de eerste seconde wordt met een belachelijk hoog energieniveau de muziek op je losgelaten, om dat bijna door de gehele speelduur vast te houden. Brutus speelt naar eigen zeggen ''stratosferische punk'' en dat vind ik eigenlijk een verdomd goede benaming. Punk is de bodem, maar de band speelt ook veel met invloeden van post-rock, shoegaze en zelfs wat blackmetal. Deftones, Deafheaven, And So I Watch You From Afar: dat zijn drie namen die door mijn hoofd gaan tijdens het beluisteren van deze plaat. De muziek is al ontzettend goed, maar Stefanie schopt met haar vocalen de boel naar een nog hoger niveau: bijna alsof je een hardcore-Björk hoort. Dit is een debuutalbum om U tegen te zeggen, ik twijfel nog tussen 4* of 4,5*, dat zullen meer luisterbeurten gaan uitwijzen. Ik wil dit materiaal in ieder geval heel erg graag live zien!

avatar van CWTAB
Inderdaad omver geblazen door dit album, positief zijn de vocalen, heerlijk hees op het randje van scheuren precies... Horde II is een perfect voorbeeld hiervan, drums die uiteraard zeer vooraan in de mix staan... live lijkt dit zeer goed te zijn als je youtube mag geloven (in april zie ik ze sowieso in de Vooruit, perfecte zaal voor dit genre van muziek)

avatar van ElroHirtje
Don Cappuccino schreef:
. Ik wil dit materiaal in ieder geval heel erg graag live zien!

Stonden eind jan in kleine zaal Paradiso. Live is het nog niet op orde. Nog een brij, nummers geen eigen smoel, drumster is voor dr perfomance aangenaam om te aanschouwen. Korte set.
Plaat belooft teveel wat dit punt betreft. Maar wat niet is...

avatar van JoaMuse
Zo, wat een lekkere herrie is dit. Ik hoorde All Along op Studio Brussel en toen ik ging opzoeken wie dat was, bleek het deze nieuwe Belgische band te zijn. Geweldige zangeres!

avatar van feenah
Het sterke punt van Brutus verandert in het midden van de plaat - bij Bird - in de achillespees: de zang.
Het klagerige wordt zagerig. Ook het materiaal, de songs, hebben vanaf dan niks meer om het lijf. De plaat duurt ocharme 38 minute en Brutus kan daar maar de helft van boeien.

avatar van davyvdp
Fantastisch debuut, ruw, vol energie en melodieus.

avatar van frolunda
Meeslepend rock album met een punk attitude en een vleugje metal.Zang vind ik niet echt geweldig en lijkt ook een beetje ondergeschikt aan het ijzersterke instrumentale gedeelte.Het klinkt allemaal heerlijk strak met veel tempo wisselingen en de sound vind ik ook best nog vrij origineel.Vooral het drumwerk is fantastisch.
Tot echt heel grote hoogten stijgt het niet maar op één of andere manier heeft het allemaal wel wat.
Tweede gedeelte van Burst vind ik het sterkst met Child,Crack / Waste en Drive als hoogtepunten.
Van dat laatste nummer vind ik de zang overigens wel goed.
Veelbelovend debuut van het Belgische Brutus en zeker een band om in de gaten houden.
Ook een mooie hoes overigens.

Uitstekende debuutplaat. Beukende up tempo metal met goeie vocals en uitstekende drums

avatar van Alicia
Punk? Net als de omschrijving R&B is punk nu een label voor totaal andere muziek. Ik kan het niet meer volgen. Dit is hele snelle metal. Niet mijn koppie thee.

avatar van THEMARSVOLTA
Wat een fijne bak herrie!

avatar van WesleyX16
Ik vind dit ook snelle metal en een fijne bak herrie. Ik heb ze ook live mogen ervaren. Ja super. Op dezelfde dag dat ik ook Oathbreaker heb kunnen zien. Ben geen metalfan. Maar dit is muziek waar ik wel voor ga. All Along, Justice de Julia en Drive zijn gewoon topsongs.

avatar van Timmy28
Arme baby seal...lekkere stamp muziek

avatar van metalfist
Ik kan me nog perfect herinneren hoe ik kennis maakte met Brutus. Het was in de Canvas Popnacht waarin drumster Stefanie Mannaerts samen met haar grootvader te gast was. Leo Caerts was me al bekend (het was hij die de muziek schreef van de oorwurm genaamd Eviva España), maar het was het korte concertstukje van Brutus dat Canvas liet zien dat me wist te overdonderen. Wat een stem, wat een présence en vooral: wat een bangelijk geluid! Ik volgde in de loop der jaren Brutus hier en daar wel (check vooral ook haar passage in She's Lost in Music) en Live in Ghent kreeg al wel wat draaibeurten, maar pas deze maand na een geweldig concert in Trix (hoewel het geluid niet altijd even sterk was, zat een nogal vreemde galm/echo op) eindelijk ook eens de twee studioalbums op vinyl aangeschaft. Beginnen doen we bij het begin en dat is uiteraard Burst. Een album waar Brutus (naast Stefanie Mannaerts bestaande uit Stijn Vanhoegaerden en Peter Mulders) meteen zijn eigen sound vast legt en jongens toch, wat een geluid. Een aantal nummers waar je onmogelijk bij kunt stilzitten (All Along! Justice de Julia!) en het is vooral toch genieten van de stem van Mannaerts. Misschien niet altijd even zuiver, maar who cares als het zo fantastisch klinkt. Ik las ooit de vergelijking met een mythische sirene die zeevaarders naar hun ondergang lokte en als die effectief zoals Mannaerts hadden geklonken... Ik had ook overstag gegaan. Zelden ook nummers geweten waar de drum zo duidelijk de focus is, laat staan een volledig album, maar dit smaakt naar meer. Ruw, rauw en ze beuken/spelen erop los. Op naar Nest!

Dikke 4,5 ster. Fantastisch debuut dat meteen, met geheel eigen sound kraakhelder op de kaart zet waarmee je vanaf nu te maken gaat hebben.