Tangerine Dream - Force Majeure (1979)

West-Duitsland
Electronic
Label: Virgin

1. Force Majeure (18:23)

met Eduard Meyer

2. Cloudburst Flight (7:28)
  3. Thru Metamorphic Rocks (14:29)
avatar van Gerards Dream
Dat ga ik dan proberen ontvangen Thru Metamorphic Rocks wat cyberspace eigenlijk is.

avatar van Syndro
Zo net dit album leren kennen. Ik was in eerste instantie teleurgesteld, omdat ik zin had in ambient zonder drums en expliciete gitaar. Gelukkig dat ik hem op heb laten staan! Na de tweede keer luisteren kan ik zeggen dat deze Tangerine Dream plaat inderdaad een hele andere sound heeft dan Phaedra en Rubycon, maar een zeer eigen unieke uitwerking heeft.

Met name de titeltrack is fenomenaal. Het tweede deel vooral bevat zo'n prachtige melodielijnen, die ik van de mannen nog niet eerder had gehoord. Ook de drums zijn in dit stuk gelukkig in dienst van de flow van de electronische instrumenten. Ik moest in het laatste deel soms aan een psychedelische reincarnatie van Kraftwerk denken door de electro-achtige ritmes.
Het tweede nummer is eveneens erg goed al vind ik het middelstuk soms iets te druk gitaarwerk bevatten. Het laatste deel van Cloud Burst Flight maakt dit weer helemaal goed met spacerock van een hoog niveau. Het klinkt echt minder gedateerd dan wanneer ik Pink Floyd luister.
Ten slotte Tru Metamorphic Rocks. Dit vind ik de minste track van het album en misschien komt dat omdat, vooral het eerste deel, het meest rock-achtige werk uitmaakt. Hier herken ik de vroegere TD niet meer in terug. Toch komt dit donkerste muziekstuk gaandeweg in een lekker duistere, industriële fase met een heel gaaf ritmisch karakter - eerst vooral losse abstracte beats, daarna de welbekende sequenser-wizardy die we op dit album nog niet veel hoorde.

Al met al is dit een van mijn favoriete platen van TD tot nu toe. Er is altijd wel iets gaande, dus heel rustgevend is het niet, maar er is wel heel veel te genieten en de spacerock deint lekker door. Een positiever karakter en simpelweg veel schoonheid hier. misschien door wat meer majeur akkoorden dan normaal...

avatar van wowter
tangmaster schreef:

Ken dit verhaal en heb het album maar geen noot van Force Majeure, sorry maar daar ken ik de muziek te goed voor.

Dan heb je behoorlijk wat prut in je oren zitten, want er zitten inderdaad delen in de film "Risky Business" van dit album. itbites heeft het goed gehoord.

Over films gesproken: tevens bevat het stuk "Igneous" van de soundtrack van "Thief" een (geremixt) deel van "Thru Metamorphic Rocks".

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Verder is "Guido the Killer Pimp" wel aardig en valt het me op dat het nummer exact hetzelfde begint als "Cloudburst Flight", maar gelukkig al vrij snel veranderd naar een ander thema, met fijne gitaarpartijen van Edgar Froese.
"Lana" begint mooi ingetogen, maar veranderd al snel tot één van de opzwepende passages uit het titelnummer van "Force Majeure".

Bovenstaande is een citaat van een bericht die ik plaatste bij de soundtrack van Risky Business. Het moge inderdaad duidelijk zijn...

avatar van AOVV
Dit wordt in de toekomst misschien wel een mijlpaal in mijn luisterervaringen.. Het allereerste album dat ik van deze band beluister. Ataloona raadde me deze aan, en het bevalt echt uitstekend. Ik heb wel begrepen dat dit wat toegankelijker is dan ander werk, correct me if I'm wrong.

rico24
meesterwerk...punt..

avatar van B.Robertson
Net al zet je Frank Herbert van Klaus Schulze zijn album X op als je de eerste tonen van Force Majeure hoort. Het begin heeft er wel wat van. In ieder geval is het nummer Force Majeure een zeer geslaagd muziekstuk. Cloudburst Flight vind ik ook goed maar Thru Metamorphic Rocks vind ik na zo'n 4 minuten, als je die omslag krijgt, wat minder geslaagd. Tikje saai, te herhalend. Alles bij mekaar een goed album.

avatar van DeWP
Geweldig album van Tangerine Dream. Wat een sfeer, prachtig! In 1979 stonden zij met electronische muziek hoog aan de top, dat blijkt wel als je hier nu nog met veel plezier naar luistert.

avatar van spoiler
Ik heb vandaag deze schijf ook maar eens op de platenspeler gelegd.
Toch een stuk minder dan de voorganger Cyclone.
Zeker geen verkeerde plaat, maar deze TD plaat draai ik niet heel veel.