R. Kelly - R. (1998)

met Keith Murray

2. Spendin' Money (4:54)
  3. If I'm Wit You (4:31)
  4. Half on a Baby (4:55)
  5. When a Woman's Fed Up (4:38)
  6. Get Up on a Room (4:10)
  7. One Man (4:57)
  8. We Ride (4:49)

met Cam'ron, Jay-Z, Noreaga en Vegas Cats

9. The Opera (1:25)
  10. The Interview (1:33)
  11. Only the Loot Can Make Me Happy (4:56)

met Tone

12. Don't Put Me Out (5:22)
  13. Suicide (5:19)
  14. Etcetera (4:13)
  15. If I Could Turn Back the Hands of Time (6:18)
  16. What I Feel / Issues (4:44)
  17. I Believe I Can Fly (5:21)
  18. The Chase (2:46)
  19. V.I.P. (4:16)
  20. Did You Ever Think? (4:32)

met Tone

21. Dollar Bill (4:23)

met Foxy Brown

22. Reality (4:44)
  23. 2nd Kelly (5:02)
  24. Ghetto Queen (4:20)

met Crucial Conflict

25. Down Low Double Life (5:00)
  26. Looking for Love (4:36)
  27. Dancing with a Rich Man (3:28)
  28. I'm Your Angel (5:20)

met Celine Dion

29. Money Makes the World Go Round (4:09)

met Nas

30. Gotham City (4:55)
  31. Did You Ever Think [Remix] * (4:03)

met Nas

totale tijdsduur: 2:14:35 (2:18:38)
1,0
Twee keer is het hem gelukt om een album van hem aan te schaffen (en vervolgens weer weg te geven). Ik vind het dus helemaal niks dit.

Diesel
Een paar hele mooie nummers (When a Woman's Fed Up, If I Could Turn Back the Hands of Time) maar voor de rest zeker niet bijzonder. Dat heb ik wel vaker met R. Kelly, hij wisselt een paar geweldige nummers af met voornamelijk troep, laat ik het zo zeggen, 1 goede nummer en dan meteen 5 kotsnummers erachteraan, echt typerend voor R. Kelly.

Relax
If I Could Turn Back the Hands of Time is een klassiek nummer, en zelfs tijdloos, vond dat nummer als kind al mooi, nu nog steeds ^^ (Nee ik ben geen kind maar een tiener )

Relax
wait schreef:

Relax schreef:

Het is dan ook een van zijn beste songs, Relax Het nummer is eigenlijk mierzoet, maar dan wel op een mooie manier vind ik. Het klopt aan alle kanten en de video is ook absoluut de moeite waard. Vooral de outtro (van de lange versie) vind ik echt geweldig gedaan.

Vooral het stuk na "Loooove Bloe-hoeeeee" is echt heerlijk.. (Lekker "klassiek")

Bloe-hoee??

Staan veel mooie nummers op en ook veel slijm nummer die ik niet meer kan horen (en velen met mij denk ik) En idd 'If I could turn..' blijft mooi (inclusief clip;die misschien nog wel mooier is )

Zo uit mijn hoofd vond ik Half on a Baby, When a Woman's Fed Up, One Man de mooiste nummers

Na ja, Love Blue dan..

Is het niet You dan??

Dacht ik altijd in ieder geval

Oeps.....

''(If I could turn back)
If I could just turn back that little clock on the wall
(If I could turn back)
Then I'd come to realize how much I love you
Love you love you love you
(If I could turn back the hands)''

Je hebt gelijk.... Hahaha, slechthorend zijn heeft zo zijn nadelen...

avatar van Discoverme
Ik begrijp het wel hoor...soms maak je er zelf iets van en vervolgens zing je het 10 jaar zo en als dan ineens gaat nadenken...beter gezegd...opeens luister je goed naar de tekst, kom je tot iets heel anders. Opeens is het dan ook heel logisch dat dat het is

avatar van musicfriek
Ja, ik heb dat veel vaker dus met nummers. Ik dacht echt dat hij altijd blue zong.. Enfin, ook weer opgeklaard. Verder staat er nog een nummer op dit album wat absoluut een guilty pleasure van me is, maar durf het niet echt te zeggen....

avatar van Discoverme
laat me raden...'I'm your angel'?

avatar van musicfriek
Friekje staat zelf voor de gevolgen in....

I'll be your cloud up in the sky
I'll be your shoulder when you cry
I hear your voices when you call me
I am your Angel,
And when all hope is gone, I'm here
No matter how far you are, I'm near
It makes no difference who you are
I am your Angel, I'm your Angel

(En dan met name het einde van dat nummer, ik ben een sucker voor gospelkoren, maar echt geweldig gedaan en zowel Celine als meneer Kelly zingen fantastisch!)

Haha...tja..heeft ie toch nog íemand plezier gedaan met dit nummer , haha

avatar van Wib0__
Het nummer; If I Could Turn Back The Hands Of Time blijft een sterk nummer.. Evenals; I Believe I Can Fly!
De rest van het album is redelijk tot goed!

Discoverme schreef:
Haha...tja..heeft ie toch nog íemand plezier gedaan met dit nummer , haha

Meer dan één iemand

Guilty

Vind dit album eigenlijk helemaal niet zo slecht. Uptempo nummers afgewisseld met mooie ballads. Eigenlijk weinig op aan te merken.

avatar van jelmer19
Vind dit 1 van zijn betere albums!!
Staan een paar klassiekers op!!

avatar van Chuck Taylor
Onbegrijpelijk dat dit album zo laag scoort hier. Echt ongbegrijpelijk. Dit verreweg het mooiste werk van R. Kelly. Geen onzin clubbangers, of commerciele nummertjes met een leuke beat erdoorheen. En nu praat ik vooral over cd 1, want op cd 2 staan wel wat commerciele nummers die het niveau van dit album omlaag halen.

Dit is puut R 'n B, zoals R. Kelly dat zo goed kan. Rustige achtergrondbeats met heerlijke vocalen van Kelly. Lekker romantisch met prachtige gospel invloeden. Fantastisch 4,5*

avatar van Reijersen
Op een paar nummers na inderdaad. Hiermee doel ik op: Ghetto Queen, We Ride, The Interview en Dollar Bill.

Verder ijzersterk album.

avatar van jelmer19
Ik heb net even de Gotham City clip gekeken en het was weer puur genieten, dat is hoe R Kelly hoort te zijn en zo is hij op z'n best
Geniaal!!

avatar van Reijersen
Het album met de bekende hits van R. Kelly. Een dubbel-cd duurt vaak veel te lang, maar bij deze is dat niet zo. Op een paar nummers na (hier eerder aangegeven) is het gewoon de top of the bill in R&B land.

tuktak
zeker een van de beste r&b albums die er gemaakt is. r kelly is in feite een enorme loser, in de tijd van dit album speelde dat allemaal gelukkig iets minder waardoor dat niet echt meetelt in de beoordeling van de muziek. het goede van dit album is dat er een lekker tempo in zit. de meeste huidige r&b verzand in veel te langzame 'lovesongs' die bij mij overigens weinig liefdevolle gevoelens opwekken. op dit album zijn de slow tempo nummers echt van een uitzonderlijke klasse, de hoge uitschieters van r kellys stem in half on a baby bijvoorbeeld, die raken me ook gewoon echt. nergens komt het geforceerd over. dit deel op het album is tevens het absolute hoogtepunt op dit album, want when a womans fed up is mijn absolute favoriet.

avatar van daoneandonly
Zekers z'n relaxste album, toch verpest een paar nummertjes 't, waardoor het perfectie gevoel een beetje geruïneerd wordt. Toch een 4,5

avatar van ThingMan
Beste werk van R.Kelly. Goed productiewerk van P.Diddy en Track Masters. En R.Kelly zelf uiteraard. Money makes the World Go Round vind ik een van de lekkerste nummers.

avatar van jelmer19
Vandaag heb ik deze voor de 2e keer in mijn leven gekocht. De vorige heb ik letterlijk kapot gespeelt. En toen ik gister een exemplaar in de Fame zag liggen voor 10 euro moest ik hem natuurlijk opnieuw meenemen. R. Kelly is een artiest die op Mume niet zo hoog scoord maar voor mij blijft hij de beste in de hedendaagse R&B. Ook al was zijn nieuwste album wat minder. Deze plaat en Chocolate Factory blijven regelrechte klassiekers. Ten eerste die stem. Die blijft prachtig. Maar R. zet al zijn nummers altijd zo goed in elkaar. De samenwerking met de achtergrondzangers en soms koren is gewoonweg fantastisch en alles valt op zijn plek binnen een nummer. De producties op dit album zijn verder ook van een zeer hoog niveau. Zo moet goeie R&B muziek ondersteund worden.

Naast alle bekende nummers zoals; Half on a Baby, When a Woman's Fed Up, If I Could Turn Back the Hands of Time, I Believe I Can Fly, I'm Your Angel en natuurlijk het prachtige Gotham City (leuk lijstje hits voor 1 album trouwens) staat hier nog zoveel meer kwalitatief hoogstaande muziek op. Ik kan wel wat op gaan noemen maar dan noem ik bijna de rest van het album op en dat is ook niet nodig, maar deze plaat verdient in ieder geval een hogere beoordeling dan de schamele 3.13 sterren waar hij nu op staat.
Dit is zijn best verkochte album ooit met meer dan 8 miljoen copies. En dat is wat mij betreft terecht. Een fantastische dubbelaar die ik nog vele keren op zal zetten tot het moment dat hij weer kapot is gedraaid en ik wederom naar de winkel zal moeten.

avatar van UmindC
Dit album vind ik toch echt veel te lang duren, er staan enorm veel goede nummers op, maar door de enorme hoeveelheid tracks ook enorm veel fillers. Nummers als If I Could Turn Back The Hands In Time, Gotham City, I Believe I Can Fly en I'm Your Angel (Met Celine Dion) zijn natuurlijk eeuwige klassiekers, maar nummers als Money Makes the World Go Round hadden van mij niet gehoeven.
Toch is dit natuurlijk een alleraardigst album.

het beste nummer op deze plaat vind ik 'what I feel / issues' eigenlijk

Thibaut V schreef:
het beste nummer op deze plaat vind ik 'what I feel / issues' eigenlijk

Daar ben ik het mee eens! Vind het zelfs R. Kelly's beste nummer.

jelmer19 schreef:

Helemaal en volledig mee eens, ik doe er gelijk een schepje bij. Cd2 blijft altijd wat minder beluisterd en herbeluistering l;aat me ook weer weten waarom. Toch minder. Een boude stelling maar heeft R op dit album (of eigenlijk op zn vorige al met downlow) niet gewoon de Neo CLassic SOul uitgevonden die tot op de dag van de dag bestaat en veel Salonfahiger is als zijn bevuilde

Tot slot moet ik zeggen dat R Kelly ook live echt als een huis blijft staan, zowel als zanger als performer!

avatar van aminam19
what i feel/issues is R. Kelly ze beste nummer aller tijden! En live is de beste man fenomenaal, weinig zangers die vocaal (live) in de buurt komen

avatar van NewYorkCityLight
Met redelijk wat schaamte moet ik bekennen dat dit album anno 2021 bij mij is binnengekomen. Op het eerste gehoor is het allemaal wel heel erg hetzelfde, maar uiteindelijk zijn het eigenlijk gewoon 27 (ik reken 'The Chase', 'The Interview' en 'The Opera' niet mee) topnummers.

En wat een rij hits is er eigenlijk van dit album afgekomen: 'Half on a Baby', 'When a Woman's Fed Up', 'I'm Your Angel', 'I Believe I Can Fly', 'Gotham City', 'Did You Ever Think?' en 'If I Could Turn Back the Hands Of Time' zijn allemaal wel klassiekers in het genre te noemen.

De eerste CD is meer R&B/slow-songs terwijl de tweede iets meer de hip-hop kant op gaat met features van Foxy, Nas en Crucial Conflict. Vooral Crucial Conflict is een verrassend leuke gastbijdrage op het nummer 'Ghetto Queen'. Ik zeg wel gastbijdrage, maar eigenlijk speelt R. Kelly zelf tweede viool op dit nummer. Hetzelfde geldt eigenlijk voor 'We Ride' waar R. Kelly alleen het refrein vezorgt. '2nd Kelly' voelt aan als een hele lange interlude maar wat is dat nummer lekker geproduceerd zeg.

Robert Kelly maakt er op sommige nummers ('Home Alone', 'Spendin' Money', 'Did You Ever Think?') wel een sport van om het refrein heel vaak voorbij te laten komen (denk 7-8x) maar ook dat doet totaal niet af aan de kwaliteit van de nummers. Alle nummers zitten gewoon goed in elkaar, elk nummer heeft wel een heerlijke groove of een goed refrein.

'Down Low, Double Life', over dubbelspel, vind ik met name tekstueel interessant:

''With a cigar in my mouth over Vegas city lights, on a pathway up the hill to be with my other wife''.

En het loopt niet goed af. De lange outro is heerlijk om mee te zingen, ook als je je in de verste verte niet kan identificeren met de tekst van dit nummer:

''Now I done lost the house and the kids and the dogs. Now I'm sleeping at my momma's house and even she says your sorry ass don't deserve no help... hah, must be because of what my old man did to her.''.

Dit player anthem wordt opgevolgd door het nummer dat voor mij de grootste verrassing is geweest: 'Looking for Love'. Kelly klinkt hier enorm kwetsbaar. Wel een beetje jammer dat de laatste zin doet vermoeden dat het hele nummer een ode is aan Jezus....

Eigenlijk heb ik aan 6 favorieten niet genoeg. De volgende nummers komen allemaal in aanmerking voor een favorietenster: 'Home Alone', 'Spendin' Money', 'If I'm with You', 'Half on a Baby', 'When a Woman's Fed Up', 'What I Feel / Issues', 'I Believe I Can Fly', 'Did You Ever Think?', 'Reality', 'Ghetto Queen', 'Down Low, Double Life', 'Looking for Love' en de perfecte afsluiter 'Gotham City'.