Ryan Adams - Prisoner (2017)

3,81

Label: Pax-Am

1. Do You Still Love Me? (3:59)
  2. Prisoner (3:11)
  3. Doomsday (3:01)
  4. Haunted House (2:42)
  5. Shiver and Shake (3:05)
  6. To Be Without You (3:21)
  7. Anything I Say to You Now (4:50)
  8. Breakdown (4:00)
  9. Outbound Train (4:21)
  10. Broken Anyway (2:57)
  11. Tightrope (3:56)
  12. We Disappear (3:29)
50 BERICHTEN 1 MENING
geplaatst: 18 februari, 13:47 uur [permalink]
Toch een kleine teleurstelling voor mij. Misschien waren de verwachtingen te hoog gespannen of moet het nog groeien . Ik hoopte dat het meer de richting op zou gaan van to be with you..... Dat is het mooiste nummer voor mij op dit moment.
De lp koop ik desalniettemin evengoed. 😎

geplaatst: 19 februari, 02:54 uur [permalink]
Eerste luisterbeurt is mij uitstekend bevallen, Shiver & Shake en Breakdown zijn alvast pareltjes πŸ‘

avatar van pdonidvie
geplaatst: 19 februari, 09:49 uur [permalink]
Heb 'em gisteren meegenomen op rood vinyl. 'k Was ook best fan van zijn vorige plaat, alhoewel ik vond dat het daar op het einde wat inzakte.

Ik denk dat het niveau hier wel wat wordt doorgetrokken. Maar ik zit uiteraard nog maar aan luisterbeurt 2, dus er kan nog veel veranderen.

'Anything I Say to You Now' is momenteel grote favoriet.

avatar van Rudi S

geplaatst: 19 februari, 09:58 uur [permalink]
pdonidvie schreef:

Tja dat is ook wel een beetje de schuld van Taylor Swift πŸ˜‰ of bedoel jij Ashes and Fire πŸ˜›

avatar van pdonidvie
geplaatst: 19 februari, 10:02 uur [permalink]
Rudi S schreef:

Dat cover-album was ik aan het negeren en heb ik zelfs (buiten de single) niets van gehoord. Ik had het over deze. πŸ˜‰

avatar van erwinz
geplaatst: 19 februari, 10:22 uur [permalink]
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ryan Adams - Prisoner - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De tijd waarin Ryan Adams meerdere platen per jaar maakte (en soms ook nog uitbracht) ligt achter ons en hetzelfde geldt voor de tijd waarin alles dat de Amerikaanse singer-songwriter aanraakte onmiddellijk in goud veranderde of op zijn minst de hemel in werd geprezen.

Prisoner verschijnt ruim anderhalf jaar na de remake van Taylor Swift’s 1989 en wordt hier en daar stevig gekraakt.

Daar kon ik me bij eerste beluistering van de groots klinkende rock-track waarmee de plaat opent wel iets bij voorstellen, want nog nooit lag de muziek van Ryan Adams zo dicht bij die van zijn in artistiek opzicht normaal gesproken toch beduidend minder interessante bijna naamgenoot Bryan Adams.

Prisoner volgt op de periode waarin het huwelijk van Ryan Adams met zangeres Mandy Moore op de klippen liep en kan dus worden gezien als een break-up plaat. Dat is voor Ryan Adams niets nieuws, want ook zijn debuut Heartbreaker uit 2000 was natuurlijk een echte break-up plaat.

Waar Ryan Adams op Heartbreaker de pijn van een verloren liefde in soms bijna hartverscheurende rootssongs stopte, kiest de Amerikaan dit voor een, zeker voor zijn doen, behoorlijk gepolijst rockgeluid. Prisoner werd geproduceerd door niemand minder dan Don Was, die het geluid van Ryan Adams flink heeft opgepoetst. Het is een geluid waar ik bij de eerste luisterbeurten wel wat moeite mee had, al raakt Prisoner ook meer dan eens aan de laatste paar platen van Bruce Springsteen.

Nadat ik de nieuwe plaat van Ryan Adams wat vaker had gehoord, begon mijn mening echter te veranderen. Prisoner concentreert zich misschien vooral op rockmuziek en heeft een nogal gepolijst geluid, maar na enige tijd komt ook de pijn van Ryan Adams naar boven, winnen de songs flink aan kracht en hoor je toch ook steeds meer rootsmuziek op Prisoner.

Zeker bij beluistering met de koptelefoon hoor je hoe mooi Don Was het geluid op de plaat heeft opgebouwd en hoor je bovendien nog meer van het recentere werk van Springsteen (en is de vergelijking met Bryan Adams al lang naar de achtergrond verdwenen).

Zeker de meer ingetogen songs worden eigenlijk alleen maar mooier en intenser. Het is prachtig hoe Ryan Adams door de ziel snijdt met mondharmonica uithalen vol weemoed, het is prachtig hoe in zijn stem soms een van melancholie overlopende snik is te horen en het is prachtig hoe Don Was de gitaren omgeeft door atmosferische elektronische wolken. Tenslotte moet gezegd worden dat ook de grootse rocksongs op de plaat steeds lekkerder klinken.

Natuurlijk kan Ryan Adams beter er is Prisoner geen Heartbreaker, maar de Amerikaan heeft ook volop platen gemaakt die uiteindelijk veel minder memorabel waren dan deze nieuwe plaat na flink wat luisterbeurten. Prisoner wordt afwisselend bejubeld en verguisd. Ik kon even meevoelen met het laatste kamp, maar kies nu toch met volle overtuiging voor het eerste. Erwin Zijleman

avatar van Vineyard
geplaatst: 20 februari, 01:22 uur [permalink]
Prisoner (of your own desire). Another heartbreak album. Overgeproduceerde 80's Rock met cliché teksten en matige melodieën. Teleurstellend. Een album over verlies en verlangen. Ik verlang zelf erg terug naar de alt-country Ryan Adams van het vorige decennium en 90's Whiskeytown, die mij emotioneel wist te raken.

geplaatst: 22 februari, 12:33 uur [permalink]
Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik heb de lp inmiddels in huis en kan " wat grondiger" luisteren inclusief de teksten en ik moet zeggen dat de plaat voor mij juist steeds beter bevalt. Groeibriljantje....

geplaatst: 25 februari, 11:10 uur [permalink]
Inderdaad wat je daar zegt klopt volledig Zwaagje dit album begint zich ook aan mij te openbaren als een mooie "breakup-plaat",songs blijven na meerdere luisterbeurten meer hangen.

avatar van De Daniël
geplaatst: 27 februari, 09:33 uur [permalink]
Adams flikt het weer en bevestigt nogmaals zijn positie als een van de beste en meest veelzijdige liedjesschrijvers van de afgelopen 20 jaar. Geweldige en - ja ik ga het zeggen - degelijke plaat! En dan degelijk in de zin van 'gewoon goed in elkaar zitten'. Ligt voornamelijk in het verlengde van z'n zelfgetitelde album, maar met regelmaat moet ik ook wel denken aan een Cold Roses en Easy Tiger. Verder leuk om met regelmaat wat Springsteen erin terug te horen (Outbound Train bijvoorbeeld). Eigenlijk is vrijwel elk nummer wel raak, vooral naarmate je ze vaker hoort. Haunted House was eigenlijk het enige nummer dat voor enige irritatie zorgde, maar zelfs dat verdwijnt nu meer en meer als sneeuw voor de zon. Een favoriet? Anything I Say To You Now! Volume op 100 en gaan!

avatar van harm1985
geplaatst: 27 februari, 10:06 uur [permalink]
Grappig genoeg doen sommige teksten van dit album me denken aan die van 1989. Ben ik daarin de enige?

avatar van Theunis
geplaatst: 1 maart, 20:06 uur [permalink]
Inmiddels zelfs de volle mik. Vijf sterren. Ik heb de cd gekocht om hem in de auto te kunnen luisteren. Daar is ie uitermate geschikt voor.

avatar van Cor
Cor
geplaatst: 2 maart, 09:23 uur [permalink]
Zeker niet slecht, maar ook niet bijzonder. Vind het een beetje 'dertien-in-een-dozijn-rock'. Prima geluid, degelijk gespeeld, maar het verrast of raakt me echt nergens. Ik kom niet verder dan 'lekker liedje'. Vleugjes Bruce Springsteen en Tom Petty, maar die referenties zijn meer gemaakt.

geplaatst: 3 maart, 21:07 uur [permalink]
Cor schreef:

Geef het nog even tijd Cor. Het album viel mij in eerste instantie tegen. Pas toen ik de lp in huis had en me er echt in ging verdiepen viel het kwartje pas......

avatar van Marteen
geplaatst: 9 maart, 12:22 uur [permalink]
harm1985 schreef:

Nee. Sowieso qua songstructuren en sound doet het me er ook aan denken.

avatar van Wickerman

geplaatst: 9 maart, 20:20 uur [permalink]
Mij ook.

avatar van Bartjeking
geplaatst: 9 maart, 21:34 uur [permalink]
Ellende is toch maar weer goeie grondstof gebleken voor de nieuwe Ryan Adams plaat. Ik zie dat de meningen verschillen, maar bij mij was het meteen raak met deze plaat. Als ik Mandy Moore zou verliezen zou ik alleen maar in een hoekje liggen huilen, blij dat Ryan er nog wat muziek van kan maken.

geplaatst: gisteren om 00:47 uur [permalink]
Weer een prachtig album van Ryan Adams. Zo langzamerhand ga ik de beste man rangschikken bij de 10 beste artiesten/ bands in de pophistorie. Op deze plaat horen wij een teneergeslagen artiest die duidelijk niet over zijn scheiding heen is en uit de tekst kun je mijn inziens wel opmaken dat Ryan de schuld bij zichzelf zoekt. Werkelijk elk nummer is van hoog niveau, waar Haunted House, Shiver And Shake, To Be Without You en Anything I Say To You Now van exceptionele klasse zijn. Dit album zal nog wel verder in mijn waardering gaan stijgen. Adams flikt het gewoon weer, wat een klasbak !!

geplaatst: gisteren om 18:08 uur [permalink]
Verhoog naar 4.5 sterren, wat een heerlijke plaat dit!!!

geplaatst: gisteren om 18:22 uur [permalink]
Met dit geweldige album mijn lijst van favoriete top 10 artiesten binnengestormt !